1 maart 2016
Mazda 3 (2013 - 2018)
Nieuws

Mazda3

Mazda3 nu ook met 1.5 SkyActive-D motor

1 maart 2016 - De Mazda3 met de zuinige 1.5 SKYACTIV-D schone dieselmotor maakt tijdens de Autosalon van Geneve zijn Europese debuut. De verbruiks- en emissiecijfers bedragen: 3,8 l/100 km gemiddeld en 99 g/km met handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook interessant zijn twee nieuwe systemen die de geluidsproductie verminderen en de respons op het gaspedaal van de zuinigste Mazda3 diesel verbeteren.

Mazda heeft het motorenaanbod van de Mazda3, het best verkochte model van het merk, uitgebreid met de 1.5 liter SKYACTIV-D 105 schone dieselmotor. De nieuwe combinatie maakt zijn Europese debuut in Genève en heeft een CO2-emissie die zowel bij de Hatchback als bij de Sedan onder de 100 gram per kilometer ligt. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 3,8 l/100 km met de SKYACTIV-MT handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee heeft het model in Nederland 21 % fiscale bijtelling. De zestraps automatische transmissie SKYACTIV-Drive is eveneens leverbaar

Mazda 3 (2013 - 2018)

Net als alle andere SKYACTIV-motoren beschikt de SKYACTIV-D 105 over een extreme compressieverhouding, die in dit geval buitengewoon laag is voor een dieselmotor: 14,8:1. De motor maakt gebruik van een speciaal ontwikkelde turbo met variabele turbinegeometrie voor een hoog koppel bij zowel lage als hoge toerentallen. De watergekoelde intercooler is in het lichtgewicht inlaatspruitstuk geïntegreerd voor een betere efficiency en een verbeterde motorrespons.

Het maximumvermogen van de motor bedraagt 77 kW / 105 pk en het maximumkoppel is 270 Nm. Deze Mazda3-uitvoering is zo'n 50 kg lichter dan een vergelijkbare uitvoering met 2.2 SKYACTIV-D 150.

Andere motorinnovaties zijn de high dispersion solenoïde injectoren die koelverliezen verminderen en een optimaal brandstofinjectiepatroon bieden onder alle rijomstandigheden. Dit verbetert de verbrandingsefficiency en zorgt zodoende voor een lager verbruik, terwijl er eveneens minder motorgeluid hoorbaar is. De zuigers (als onderdeel van de verbrandingskamer) zijn nu voorzien van een speciale 'schouder' om de stroming rond de rand van deze ruimte te verminderen en om te voorkomen dat de verbrandingsgassen snel afkoelen.

De nieuwe motor in de Mazda3 zal, naast de grotere dieselmotor en drie SKYACTIV-G benzinemotoren, vanaf de lente dit jaar beschikbaar zijn.