Mazda 2 (2007 - 2014)
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
3,4
3,6
3,8
3,8
4,1
4,2
4,3
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
Belangrijkste aandachtspunten per bouwjaar
2013
Bandenspanning niet op juiste waarde
33%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
12%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
10%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Stadslicht werkt niet (goed)
5%
gemiddeld
Band beschadigd
5%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
2%
gemiddeld
Schokdemper werkt niet (goed)
2%
ernstig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
2%
ernstig
2012
Bandenspanning niet op juiste waarde
25%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
10%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
9%
gemiddeld
Stadslicht werkt niet (goed)
6%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
6%
eenvoudig
Fusee(kogel) te veel speling
5%
ernstig
Band beschadigd
5%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
5%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Schokdemper werkt niet (goed)
3%
ernstig
2011
Bandenspanning niet op juiste waarde
24%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
10%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Fusee(kogel) te veel speling
7%
ernstig
Band beschadigd
6%
gemiddeld
Stadslicht werkt niet (goed)
5%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Schokdemper werkt niet (goed)
4%
ernstig
2010
Bandenspanning niet op juiste waarde
23%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
10%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Stadslicht werkt niet (goed)
8%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
7%
gemiddeld
Band beschadigd
6%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Fusee(kogel) te veel speling
4%
ernstig
Schokdemper werkt niet (goed)
3%
ernstig
2009
Bandenspanning niet op juiste waarde
21%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
8%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Stadslicht werkt niet (goed)
7%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
7%
gemiddeld
Fusee(kogel) te veel speling
6%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Band beschadigd
4%
gemiddeld
2008
Bandenspanning niet op juiste waarde
17%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
8%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Fusee(kogel) te veel speling
8%
ernstig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
6%
gemiddeld
Stadslicht werkt niet (goed)
6%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
6%
ernstig
Band beschadigd
4%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
2007
Bandenspanning niet op juiste waarde
20%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
9%
gemiddeld
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
8%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
7%
gemiddeld
Stadslicht werkt niet (goed)
6%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Band beschadigd
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Slijtage/beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar
2%
gemiddeld
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
2%
ernstig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2020.