Maserati Spyder
Maserati introduceert model 2004 Spyder Evoluzione
In de loop van de geschiedenis creeerde Maserati zeven verschillende Spyder-modellen in haar traditionele hoofdkwartier, aan de Viale Ciro Menotti in Modena. Maserati heeft nu haar achtste Spyder onthuld, een model dat het concept van Maserati voortzet met de combinatie van strakke carrosserielijnen, een weelderig interieurcomfort en een discrete, persoonlijke stijl. Deze Spyder is zowel leverbaar als GT- en Cambiocorsa-versie, omdat het asfalt van een racecircuit zondermeer evenzeer tot Maseratis DNA behoort als de openbare weg.
Bij het ontwerpen van het koetswerk van de Evoluzione is maximale aandacht geschonken aan alle mogelijke passieve veiligheidsaspecten, te beginnen met de stevige structuur met inbegrip van twee verschillende, vaste roll bars. Het koetswerk van de Spyder kent een voor een open auto ongekende en ongeevenaarde torsie-stijfheid (1.050 kg/m) en deze is in de vernieuwde versie verbeterd.
Het interieur van de Maserati Spyder staat in ieder aspect borg voor comfort op hoog niveau. Het beste leder en andere luxe materialen zijn gebruikt voor de binnenbekleding, die met de hand wordt vervaardigd. Het overheersende gevoel is dat van een huwelijk tussen traditioneel vakmanschap en de precieze technieken die momenteel vereist zijn, gemeten naar hedendaagse standaarden. De Evoluzione biedt een nog weldadiger interieur, met grote nadruk op het comfort dat zo kenmerkend is voor alle Maserati's. Tot de vernieuwingen behoren nieuwe, hoogpolige tapijten evenals nieuwe interieurelementen in donker Bordeaux-rood of grijs, die gecombineerd kunnen worden met de kleur die is gekozen voor de binnenbekleding. De speciaal voor de Spyder ontworpen stoelen zijn uitgerust met volledig elektrisch te bedienen instellingen, waarbij de bestuurdersstoel beschikt over een geheugeninstelling. Deze functie bedient ook de instellingen van de buitenspiegels, de geintegreerde hoofdsteun en een optionele stoelverwarming.
Naast de traditionele analoge instrumenten is de Spyder in het midden van het dashboard bovendien voorzien van het Maserati Info Centre, uitgerust met een 5.8 inch kleurenscherm. Deze geintegreerde unit controleert tevens het Hifi-systeem met enkelvoudige CD-speler, de on-board computer en de automatische klimaatregeling. Het Info Centre is (optioneel) uit te breiden met een GPS satelliet navigatiesysteem, een GSM telefoon en een 5-CD-wisselaar.
Speciale aandacht is ook geschonken aan diverse opbergmogelijkheden in het interieur, vooral in de nieuwe deurpanelen, die zijn uitgerust met speciale opberg-vakken. De Spyder heeft bovendien een afsluitbaar opbergvak tussen de rollbars en een 300 liter grote kofferruimte, waarin bijvoorbeeld twee golftassen passen. Ook kan bagage worden meegenomen in een gepersonaliseerde kofferset.
Het openen en sluiten van de cabriokap verloopt volledig automatisch dankzij een elektrohydraulische aandrijving die wordt geactiveerd door een druk op een knop op de middenconsole. In neergeklapte toestand verdwijnt de kap in een afgesloten compartiment (afgescheiden van de kofferruimte) achter de inzittenden. In dichte vorm zijn de bestuurder en passagier dankzij de stevige constructie van de kap, die uit drie lagen bestaat, van de buitenwereld afgesloten. Door de aerodynamische verbeteringen is het windgeruis bij hoge snelheden afgenomen, terwijl de verwarmde, glazen achterruit ook onder slechte weersomstandigheden een goed zicht naar buiten verschaft en beter bestand is tegen atmosferische verontreiniging.
Maar zonder twijfel is het de technologie van de Maserati Spyder die zorgt voor zijn positie en status. Tot de opvallende kenmerken behoren de lichtgewicht 4.2-liter V8 motor en de Transaxle transmissie, de F1-achtige Cambiocorsa bediening van de versnellingsbak, de speciale Skyhook wielophanging, de Brembo-remmen met grote schijven, de aandrijving en de remcontrole dankzij CAN-bus technologie. De compacte, lichtgewicht 4.2 liter V8 krachtbron, met natuurlijke aanzuiging en een blokhoek van 90 graden, levert een motorvermogen van 390 pk bij 7.000 tpm. Tegelijkertijd levert de krachtbron een maximum koppel van 451 Nm bij 4.500 tpm. Dankzij deze motor bereikt de Spyder een topsnelheid van 285 km/u en vindt de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u plaats in 4,9 seconden. Dat betekent dat de eerste 1.000 meter in 23,9 seconden worden afgelegd.
Naast de handgeschakelde zesversnellingsbak is de Spyder ook verkrijgbaar met een Formule 1-achtige Cambiocorsa transmissie, een hydraulisch opererende en elektronisch gestuurde versnellingsbak, bediend door flippers achter het stuurwiel. Daardoor is er geen pedaalbediening van de koppeling nodig, die dan ook ontbreekt. Het systeem stelt de bestuurder in staat te kiezen uit vier verschillende standen: Normaal, Sport, Auto en Low Grip. Elk van deze programmas wordt geselecteerd door knoppen op de middenconsole, die corresponderen met de diverse instellingen. Bij de handgeschakelde versie zijn er twee sportstanden ontwikkeld, dankzij verschillende instellingen voor het elektronische stabiliteitscontrolesysteem en Skyhook, om hetzij maximale voertuigcontrole te garanderen in de meer comfortabele (Normal) afstelling of voor nog meer en toch veilig rijplezier in de sportstand.
De vernieuwde Maserati Spyder Cambiocorsa is in Nederland leverbaar vanaf € 134.600,-