14 oktober 2020
 

Lexus

Lexus viert 15 jaar hybride

Autozine
14 oktober 2020 | Precies 15 jaar geleden introduceerde Lexus zijn eerste hybride-model: de RX 400h. Vandaag de dag is 99% van alle in Nederland geleverde Lexus modellen een hybride. Om het jubileum én het succes te vieren, ontmoet de Lexus RX 400h uit 2005 de compacte Lexus UX 250h van vandaag, die gebruik maakt van de vierde generatie van Lexus hybride-technologie. Dit rendez-vous laat zien welke grote stappen de hybride-technologie van Lexus in 15 jaar heeft gemaakt.
KwikFit
Info

De RX 400h was in 2005 de eerste SUV met hybride-technologie. Hij beschikte over een 3,3-liter V6 benzinemotor, twee elektromotoren en een relatief licht 288V-batterijpakket. Met de zeker voor die tijd zeer geavanceerde aandrijflijn was de RX 400h goed voor een gemiddeld verbruik van 8,1 l/100 km. Daarmee was hij 33% zuiniger dan de RX 300 met alleen een benzinemotor. In de stad kon de verbruikswinst zelfs oplopen tot 67%. Lexus heeft samen met Toyota meer dan 24.000 geregistreerde patenten voor zelfopladende hybrides en EV-technologie.

Lexus

De hybridetechnologie van de RX 400h heeft zich als uitermate soepel en betrouwbaar bewezen. Dat heeft Lexus niet weerhouden van verdere verfijning. Inmiddels maken de Hybride-modellen van Lexus, waaronder de UX 250h gebruik van de vierde generatie hybride techniek.

Sinds de RX 400h heeft Lexus belangrijke stappen gezet. Zo zijn de elektromotoren van nu nog maar half zo groot als in 2005. Ondanks de compacte afmetingen is hun vermogensoutput met 200% toegenomen. De uiteindelijke efficiencysprong komt daarmee op 400%. Dat betekent onder meer dat de Lexus hybrides van nu nog meer gebruik kunnen maken van de EV-modus, waarmee de auto zich fluisterstil voortbeweegt zonder daarbij schadelijke stoffen uit te stoten.

Ook op andere fronten is de vierde generatie van Lexus hybride-technologie er op vooruit gegaan. Zo is Lexus er bij de UX 250h in geslaagd om de hybridetransaxle, die zowel de elektromotor als de verbrandingsmotor aanstuurt, uitermate compact vorm te geven én het gewicht ervan te beperken. Kaizen (Japans voor continu verbeteren) heeft er ook toe geleid dat wrijvingsverliezen in dit systeem met 25% zijn teruggebracht. Overigens zorgen de compacte afmetingen en het lage gewicht van de transaxle in de UX 250h ook voor een praktische bijvangst: een relatief kleine draaicirkel.

Zelfs de Power Control Unit, die zich boven de transaxle bevindt, is ook verbeterd. Ten opzichte van de eerste PCU's is hij 50% lichter en zijn de energieverliezen met 80% teruggebracht. En hij is aanzienlijk stiller dan zijn voorgangers. En dat is niet toevallig: Lexus werkt ook continu aan het optimaliseren van het (akoestische) comfort van zijn modellen.

Profile
Lexus LS vernieuwd voor modeljaar 2021Lexus LS vernieuwd voor modeljaar 2021
18 september 2020
Lexus levert 5 miljoenste hybrideLexus levert 5 miljoenste hybride
19 augustus 2020
Lexus ES aangepast voor modeljaar 2021Lexus ES aangepast voor modeljaar 2021
17 augustus 2020
Lexus LC Cabrio nu als Regatta EditionLexus LC Cabrio nu als Regatta Edition
6 augustus 2020