15 januari 2018
 

Lexus LF-1 Limitless

Lexus onthult LF-1 Limitless

Autozine
15 januari 2018 | De nieuwe Lexus LF-1 Limitless beleeft zijn werelddebuut op de North American International Auto Show (13-28 januari 2018, Detroit, Amerika). De concept crossover biedt de keuze uit verschillende aandrijflijnen. De Lexus LF-1 Limitless kan een waterstofauto, hybride, plug-in hybride of volledig elektrische auto zijn. Het design van de Lexus LF-1 Limitless komt van CALTY Design Research, Californië. De vormgevers vonden inspiratie in het simpele doch elegante design van een samoeraizwaard. Het design combineert de organische vormen van vloeibaar metaal met de scherpe, agressieve lijnen van een traditioneel Japans zwaard, de 'Katana'.
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
 

Het profiel van de Lexus LF-1 Limitless doet denken aan dat van een Gran Turismo en niet zozeer aan dat van een stationwagen. Gecombineerd met de lage zithouding, achterwielaandrijving en grote 22-inch velgen, levert dit een zeer krachtige aanblik op die geen misverstand laat bestaan over het prestatieniveau.

Lexus

Lexus' kenmerkende 'spindle'-grille maakt een belangrijk deel uit van het ontwerp. De 'spindle'-vorm begint als het ware aan de achterzijde van de auto en gaat over in de voorzijde. De grille zelf heeft een driedimensionaal design met kleuren. LED-verlichting rond de grille licht op om de bestuurder bij de Lexus LF-1 Limitless welkom te heten.

Van opzij valt de vloeiende lijn op die van de motorkap tot aan de onderkant van de D-stijl loopt. De vorm hiervan staat in contrast met het meer uitgesproken design eronder, bijvoorbeeld dat van de geprononceerde, scherp gevouwen spatborden. Het lijnenspel wordt naar achteren toe breder en gespierder.

Lexus

Aan de achterzijde valt de dubbele 'splitspoiler' op. De achterlichten zijn prominent gepositioneerd en lopen over de gehele breedte van de achterzijde. De grote achterruit strekt zich tot ver boven de passagiers achterin uit. Hierdoor genieten zij van een vrij uitzicht op de omgeving, ook dankzij de 'splitspoiler'.

Het dashboard is dusdanig ontworpen dat de bestuurder zich optimaal kan concentreren. Traditionele toetsen en hendels hebben plaatsgemaakt voor bediening met gebaren. De stoelen voor- en achterin zijn hetzelfde. Verder beschikken de inzittenden achterin over een eigen display voor onder meer de bediening van de airconditioning en het entertainment.

Lexus

Sfeerverlichting speelt een belangrijke rol in het interieur van de Lexus LF-1 Limitless. Bij het indrukken van de startknop wordt sfeerverlichting geactiveerd die al naar gelang de rijmodus van kleur verschilt. De houten deurpanelen zijn voorzien van subtiele perforaties die in een verscheidenheid van kleuren verlicht zijn door miniatuur-LED's.

De bestuurder van de Lexus LF-1 Limitless kan in de zogeheten Chauffeur-rijmodus handsfree rijden doordat sturen, remmen en accelereren elektronisch wordt aangestuurd ('drive by wire). Dit geldt ook voor de verlichting en signalering. In het geval de bestuurder zelf rijdt, kan hij zich volledig focussen op de weg omdat de bediening zich zoveel mogelijk op het stuurwiel bevindt.

Lexus

Het navigatiesysteem fungeert ook als een persoonlijke assistent van de inzittenden. Het speelt in op de behoeften van de bestuurder en zijn passagiers door tussenstops, rustpauzes, restaurants langs de route en plekken om te kunnen tanken voor te stellen. Ook kan het systeem bijvoorbeeld hotelreserveringen maken. De informatie is terug te vinden op de displays voor- en achterin de auto, maar ook via de aanwezige smartphones in de auto.