Publicatiedatum: 24 februari 2004
Lexus LS430
Autotest

Lexus LS430

Precedent

Autotest - Ruim veertig jaar geleden kwam de eerste Japanse auto naar Nederland. Sinds die tijd is de Japanse auto van lachwekkende nieuwkomer tot toonaangevend in de compacte en middenklasse geworden. Lexus is precies vijftien jaar in Nederland. In die tijd heeft het merk een prima reputatie opgebouwd. Maar zowel Lexus als de andere Japanse fabrikanten krijgen maar moeilijk voet aan de grond in het absolute topsegment. Met de recent gefacelifte LS430 doet Lexus opnieuw een greep naar de macht.

Een Europese limousine kent een rijke geschiedenis en roept daarom ogenblikkelijk emoties op. Lexus staat bekend als fabrikant van exclusieve auto's, maar laat het hart bij de eerste aanblik niet sneller slaan. Ook het zien van de vernieuwde LS430 doet de zintuigen niet direct prikkelen. Deze statige limousine mag na de facelift moderner ogen en heeft een zeldzaam lage luchtweerstand, een edele uitstraling of nobele herkomst zijn nog steeds ver te zoeken.

Het interieur is prachtig verzorgd met crème-kleurig leder en een afwerking met handgemaakte houten panelen. Desondanks weet de LS430 niet zo te imponeren als bijvoorbeeld een Britse of Italiaanse limousine. De knoppen zijn geen verchroomde kunststukjes die de vingers strelen, maar eenvoudig kunststof. Ook creativiteit of vernieuwing is ver te zoeken, terwijl Lexus met haar basismodel IS200 wel degelijk laat zien in staat te zijn een interieur tot een waar juweel te kunnen omtoveren.

Lexus LS430 (Zijkant)

Uitrusting

Uiteraard ontbreekt het de inzittenden aan niets. Lexus' fijnste weet te overtuigen met een smetteloze afwerking en luxe tot in het laatste detail. De LS430 kent geen traditionele sleutel, maar slechts een zender. Alleen voor de drager van de zender, zullen de (bekrachtigde) portieren openen en sluiten. De stoelen zijn vanzelfsprekend elektrisch verstelbaar, met aan de bestuurderskant twee onafhankelijk te verstellen lendensteunen. Zelfs de hoogte van de veiligheidsgordel is elektrisch instelbaar.

Het eveneens elektrisch verstelbare stuurwiel maakt extra ruimte bij in- en uitstappen en is gekoppeld aan het geheugen van de stoelen. De voorstoelen zijn niet alleen te verwarmen, maar ook te koelen. Beide functies komen nogal traag op gang, terwijl dergelijke voorzieningen juist zijn bedoeld ter compensatie van extreme temperaturen bij het instappen.

Het navigatiesysteem is herkenbaar als een standaardproduct van moederbedrijf Toyota, alhoewel het voor Lexus is voorzien van diverse extra functies. De belangrijkste daarvan is TMC, waarmee het systeem een route zelf kan aanpassen om files te omzeilen. Het op maat gemaakt audiosysteem van het prestigieuze merk Mark Levinson is alleen voorbehouden aan Lexus. Juist in dit topmodel komt het beter tot zijn recht dan in iedere andere geteste Lexus. Bovendien is het geluidsbeeld te optimaliseren voor de bestuurder, bestuurder en bijrijder, achterpassagiers of alle inzittenden.

Chauffeur

Iedere LS430 is voorzien van een 4.3 liter krachtbron. Deze acht cilinder is een echte lage toeren motor. In het dagelijkse verkeer zal de naald van de toerenteller niet vaak voorbij de 2.000 toeren per minuut komen. Gekoppeld aan een 6-traps automaat, die zich naar wens ook sequentieel laat schakelen, is de LS430 een toonbeeld van souplesse. Met een grandeur die hoort bij een auto als deze, zet de LS430 zich statig in beweging. 120 km/u is nog geen wandeltempo en alleen trans-Europa ritten zijn echt interessant voor deze geweldenaar. Ondanks de grote reserve is de LS430 niet volmaakt stil. De banden zijn hoorbaar op slecht wegdek en boven de 100 km/u zijn (bij slecht weer) enige geluiden van de rijwind hoorbaar.

Lexus LS430 (Recht voor hoog)

De besturing is bijzonder licht. In een snel genomen bocht is duidelijk hoor- en voelbaar hoe de brede banden wringen om alle 1815 kg Lexus in het gareel te houden. Toch blijft de enorme koets altijd rustig en controleerbaar. Alhoewel snel bochtenwerk geen enkel probleem is (en een sensatie op zich met een auto als deze), leent de LS430 zich het best voor een waardige rijstijl.

Stadsverkeer vormt geen enkel probleem, ware het niet dat de auto tijdens de test allerminst praktisch was in smalle steegjes of drukke straten met dubbelgeparkeerde auto's. Parkeren van deze 5,2 meter lange Lexus wordt gemakkelijk gemaakt door de beste parkeerhulp die op dit moment verkrijgbaar is. Behalve akoestische parkeerhulp, kent de LS430 een achteruitrijcamera. Over het beeld van de camera worden gekleurde lijnen getoond om de grenzen van de auto aan te geven.

„Lexus' fijnste weet te overtuigen met een smetteloze afwerking en luxe tot in het laatste detail“
Lexus LS430 (Driekwart achter)

De LS430 is standaard voorzien van luchtvering. Daarmee is het weggedrag soms wat zweverig, wat samen met de lichte besturing en zijwindgevoeligheid enige gewenning vraagt. Vooral de Europese chauffeur zal waarschijnlijk verlangen naar een meer Europees weggedrag. Die wens is gemakkelijk te vervullen. Zowel de rijhoogte als het veergedrag kunnen met een druk op de knop worden aangepast.

In de "sport" stand blijft het comfort op slecht wegdek gewaarborgd, maar wordt overhellen in bochten merkbaar tegengegaan. Wanneer ook de automaat in de "sport" stand staat, is de 282 pk snelle limousine ineens een sensationele sportwagen. Zowel de tussenacceleraties als het remvermogen zijn dan adembenemend.

President

De vraag is echter of de mening van de bestuurder er toe doet. De hier gereden "President"-uitvoering is letterlijk gemaakt voor de hoogwaardigheidsbekleder op de achterbank. Testrijden met de LS430 is een eer en een genoegen, maar ondergetekende heeft nog nooit met zo veel plezier het stuur uit handen gegeven om zelf achterin plaats te nemen. Weet de LS430 de testrijder te overtuigen met goede rijeigenschappen, wie eenmaal achterin heeft gezeten is definitief overtuigd van de kwaliteit van Lexus.

Lexus LS430 (Driekwart voor)

Deze auto is gemaakt voor de passagier, niet voor de bestuurder. De chauffeur kan de rechter voorstoel met een druk op de knop zo ver naar voren schuiven (elektrisch, uiteraard), dat deze bijna onder het dashboard staat. De beenruimte achterin neemt dan toe van uitermate riant tot een niveau waar zelfs andere limousines jaloers op kunnen worden! Ondanks de enorme beenruimte, is de hoofdruimte beperkt. Alleen hoogwaardigheidsbekleders tot 1 meter 90 zitten prettig achterin, langere inzittenden komen hoofdruimte tekort.

Bij de President-uitvoering blijft het niet bij alleen ruimte achterin. De middenarmsteun is voorzien van een arsenaal aan knoppen om het luxe leven achterin nog eens extra te veraangenamen. Zo zijn vanaf de achterbank het audiosysteen, de zonneschermen (deels elektrisch) en het klimaatcontrolesysteem te bedienen. Deze laatste is voorin links/rechts gescheiden en is naar achteren doorgevoerd via luchtroosters in het dak, de middentunnel en onder de voorstoelen. Meneer of mevrouw achterin kan de temperatuur alleen globaal aanpassen, maar het klimaatcontrolesysteem werkt niet onafhankelijk voor en achterin. Wel is voorzien in een zonnesensor achterin, waarmee de temperatuur automatisch wordt aangepast.

Lexus LS430 (Achterin)
Lexus LS430 (Bagageruimte)

Alleen voorbehouden aan de passagier(s) is een eigen koelkast met voldoende ruimte voor enkele blikjes of kleine flessen. Het hoogtepunt van de verwennerij is een massagefunctie. Een masseuse nam plaats in de testauto en verklaarde dat deze masserende achterbank op verantwoorde wijze extra rust brengt. Na een dag hard werken zou iedere president een Lexus als deze verdienen.

Conclusie

Het eindoordeel over de Lexus LS430 President is tweeledig. Vanuit het oogpunt van de chauffeur is de LS430 een aangename reisauto met alle denkbare luxe en veiligheid. Na de recente facelift horen daar ook enkele nieuwigheden bij zoals meesturende (Xenon) koplampen, keyless entry en de best denkbare parkeerhulp. Het rijgedrag is echter on-Europees, alhoewel dit grotendeels is te compenseren met het variabele karakter van de luchtvering en automaat.

Het is achterin waar deze LS430 President bewijst dat een Japanse auto ook in het absolute topsegment kan meedoen. De (been)ruimte achterin is riant en mede dankzij een speciale constructie van de rechter voorstoel haast onovertroffen. Daarbij reist de president in een aangenaam klimaat, onder het genot van een gekoeld drankje, een goed stuk muziek en een ontspannende massage. Daarmee schept de LS430 letterlijk en figuurlijk een precedent voor de volgende generatie limousines van Japanse komaf (Ivo Kroone).

plus
  • Overweldigende luxe
  • Probleemloos en bestrouwbaar
  • Superieur, maar beschaafd en onopvallend
min
  • Lexus SC430 is nog stiller
  • Hoofdruimte achterin beperkt
  • Luchtvering vraagt enige gewenning