14 juni 2017
Lexus IS

Lexus IS

Neus voor techniek

Autotest | De Lexus IS onderscheidt zich duidelijk van andere grote zakenauto's. Lexus legt zich toe op geavanceerde techniek, niet alleen in de uitrusting maar ook in de aandrijflijn. Voor modeljaar 2017 is de techniek verder opgewaardeerd en kreeg deze leasefavoriet bovendien een nieuwe neus. Tijd voor een hernieuwde kennismaking!
 

Grote zakenauto's zoals de Lexus IS worden in de regel gekozen met het gevoel. Immers, slechts heel zelden zal een kleinere of goedkopere auto niet voldoen als dagelijks vervoer. Maar... meer dan andere grote, luxe zakenauto's is deze Lexus ook met het verstand te verantwoorden.

Hybride

De IS 300h is namelijk standaard voorzien van hybride-aandrijving en dat biedt de nodige voordelen. Dankzij de Nederlandse belastingwetgeving is deze Lexus een stuk voordeliger dan de concurrenten die het moeten stellen met traditionele benzine- of dieselmotoren. Dat voordeel zit niet alleen in de aanschafprijs, maar ook in de kilometerprijs en zelfs in de restwaarde.

Lexus IS

Het belangrijkste voordeel is dat een hybride-auto ook nog eens beter rijdt dan een conventionele auto. Onder de motorkap zijn zowel een benzinemotor als een elektromotor te vinden. Bij lage snelheid drijft de elektromotor de auto aan, op hoge snelheid de benzinemotor. Bovendien kan de elektromotor de benzinemotor assisteren bij klimmen of accelereren. De samenwerking zorgt voor een lager verbruik en voor meer comfort.

Dat blijkt zodra de start-knop wordt ingedrukt. Daarop is namelijk helemaal niets te horen. Fluisterstil zet de IS zich in beweging en rond de 30 km/u (50 km/u wanneer extreem kalm wordt gereden) springt de benzinemotor bij. Dit gaat zonder schokken en is, afhankelijk van de snelheid, niet of nauwelijks hoorbaar.

Lexus IS

Prestaties

De prestaties van de "dubbele" motor zijn prima, maar de manier waarop het vermogen wordt opgebouwd verschilt van andere auto's. Omdat een elektromotor geen toeren hoeft te maken om te kunnen presteren, kan de IS 300h veel agressiever reageren dan een conventionele auto. De sprint vanuit stilstand tot 100 km/u kost 8.4 seconden en dat is een prima prestatie voor een auto als deze.

Daarbij is de IS 300h goed in balans. De besturing is licht, maar tegelijkertijd voldoende communicatief om altijd te weten waartoe de auto in staat is. In de wetenschap dat de auto tot heel veel in staat is, is het verleidelijk om remmen voor bochten achterwege te laten en/of ronduit baldadig te rijden.

Lexus IS

Met een druk op de knop kan voor een extra sportief karakter worden gekozen. Dan staan alle systemen op scherp en is de IS nog uitdagender. Dankzij stuggere voorwielophanging en nieuwe achterwielophanging reageert de IS voor modeljaar 2017 bovendien nog alerter dan voorheen.

Verbruik

Toch leent de IS 300h zich het beste voor een soepele, beheerste rijstijl. Dan is het beste merkbaar hoe mooi de beide motoren, de versnellingsbak en al het andere mechaniek op elkaar zijn ingespeeld. Zoals een sportwagen voldoening geeft bij hard rijden, geeft deze hybride voldoening bij mooi en zuinig rijden.

Lexus IS
Lexus IS

Door in plaats van de sportieve stand voor de economische stand te kiezen, wordt de auto minder uitdagend en stelt de elektronica zich in op zuinig rijden. Tijdens de proefrit resulteerde dat in een gemiddelde van 5.9 liter per 100 km.

Uitrusting

Als het bovenstaande bekend klinkt dan klopt dat, want de motor is sinds de introductie van deze derde generatie van de Lexus IS niet gewijzigd. Wel zijn het uiterlijk en de uitrusting opgewaardeerd voor modeljaar 2017.

Lexus IS

Zo is de IS voortaan voorzien van het "Lexus Safety System". Hiermee blijft de IS zelf binnen de rijstrook, kan de auto zelf afstand houden ("Adaptive cruise-control") en leest een camera verkeersborden. Het "Pre Crash Safety System" detecteert gevaar en grijpt zonodig in. In het donker dimt de computer voortaan zelf het grootlicht wanneer een tegenligger wordt gedetecteerd.

Het infotainment-systeem is ook gemoderniseerd, maar niet voldoende. Het systeem laat zich nog steeds bedienen met een "joystick". Het besturen van een pijltje over een scherm in een rijdende auto is onhandig en soms bijna gevaarlijk omdat het te veel afleidt. Het systeem is voor 2017 iets verbeterd, maar als het concept niet deugt, kan het nooit een succes worden. Sorry Lexus.

Lexus IS

Ook jammer: ondanks de facelift ondersteunt Lexus nog steeds geen Apple CarPlay of Android Auto en dat is een gemiste kans.

Facelift

Bij de verjongingskuur hoort ook een nieuw front. De grille heeft nu een honingraatstructuur en wordt niet langer onderbroken door bumper en de kentekenplaat-houder. Daarmee wordt de uitstraling sterker en imposanter. Bovendien reflecteert de nieuwe neus het technisch geavanceerde karakter van de auto nog beter.

Lexus IS

Conclusie

De Lexus IS heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2017. Daarmee is de auto ontegenzeglijk mooier, dynamischer en veiliger geworden. Bestaande problemen zijn echter niet opgelost. De muis-besturing van het infotainment systeem blijft ronduit onhandig en integratie met smartphones is niet gemoderniseerd.

De hybride-aandrijving is niet gewijzigd en daarom blijft het lastig het door de fabriek beloofde verbruik te realiseren. Desondanks behoudt de IS 300h dankzij zijn techniek een enorme voorsprong op de concurrentie, want de Lexus is comfortabeler, zuiniger, betrouwbaarder en voordeliger dan de concurrentie.

plus
  • Moderne techniek
  • Uitmuntende rijeigenschappen
  • Vlot, stil en zuinig dankzij hybride-aandrijving
min
  • Onhandige bediening infotainment
  • Geen ondersteuning voor Android Auto of Apple CarPlay
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!