10 november 2020
Land Rover Discovery 5

Land Rover Discovery 5

Land Rover vernieuwt Discovery voor modeljaar 2021

Autozine
10 november 2020 | Land Rover presenteert de vernieuwde Discovery voor modeljaar 2021. De Discovery 2021 combineert een designevolutie met een veelzijdig interieur en comfort en gebruiksgemak, onder meer dankzij het Pivi Pro-infotainmentsysteem. De Discovery is leverbaar met de keuze uit conventionele zescilinder Ingenium-benzine- en dieselmotoren.

Op zoek naar een Land Rover Discovery 5?
DAS import heeft er 61 vanaf € 44.189,-

Land Rover Discovery 5

Nieuwe LED-koplampen en dagrijverlichting met een onderscheidend design zorgen voor een krachtigere uitstraling terwijl de sequentiële richtingaanwijzers voor en achter voor meer visuele verfijning zorgen en de in carrosseriekleur gespoten ventilatieopeningen in de voorspatborden de kenmerkende taillelijn van de Discovery accentueren. De nieuwe voorbumper met een breder in carrosseriekleur gespoten inzetstuk en kunststof designaccenten aan de zijkanten draagt bij aan een meer dynamische uitstraling. Aan de achterzijde is de nieuwe Discovery uitgerust met LED-verlichting met een onderscheidend design. De achterlichten zijn verbonden door een nieuw glanzend zwart paneel dat is voorzien van de naam Discovery. De nieuwe uitvoering R-Dynamic heeft daarbij een aantal unieke designelementen waaronder exterieuraccenten in 'Gloss Black' en 'Shadow Atlas' aan de buitenkans en in het interieur tweekleurig leder met contrasterende stiksels.

Land Rover Discovery 5

Het interieur met 7-zitsopstelling is voorzien van Land Rovers Pivi Pro-infotainment. De nieuw ontworpen middenconsole herbergt het 48% grotere 11,4-inch full HD-touchscreen dat de bediening mogelijk maakt. Dankzij de versimpelde menustructuur en het innovatieve ontwerp reageert het infotainmentsysteem direct en is het volgens Land Rover gemakkelijk te bedienen, ook voor personen die er voor het eerst gebruik van maken. Het berekenen van de ingestelde navigatieroute neemt enkele seconden in beslag. En om afleiding bij de bestuurder zoveel mogelijk te voorkomen, zijn de meeste functies direct vanaf het startscherm te bedienen.

Door dual sim-technologie met twee LTE-modems kan het infotainmentsysteem meerdere functies tegelijkertijd uitvoeren, zoals het streamen van media en het downloaden van Software-Over-The-Air (SOTA) updates, zonder hierbij in te leveren op prestaties. De SOTA-technologie maakt het mogelijk om 44 afzonderlijke elektronische modules te updaten, zonder tussenkomst van een derde partij.

In combinatie met het 12,3-inch Interactive Driver Display (optie op de basisuitvoering, standaard op andere uitvoeringen) zijn de 3D-beelden van de navigatie in het instrumentarium te zien. Hierdoor blijft het centrale touchscreen vrij om andere applicaties te kunnen bedienen. Het digitale instrumentarium kan naar wens gewijzigd worden in een meer traditionele opzet met conventionele meters, een full-screen navigatiebeeld of een combinatie van beide.

De nieuwe Discovery is verder leverbaar met een full colour Head-Up Display. Dat projecteert belangrijke rij-informatie direct in het gezichtsveld van de bestuurder zodat hij de aandacht bij de weg kan houden. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard en naar wens kunnen twee smartphones tegelijkertijd gekoppeld worden. En ook een draadloze oplaadmogelijkheid met signaalversterkende technologie is standaard.

Het comfort krijgt een extra dimensie door Cabin Air Ionisation, nu uitgerust met PM2.5 luchtfiltratie-technologie. Deze technologie meet de inkomende lucht en de kwaliteit hiervan. Filters reduceren de hoeveelheid allergenen en schadelijke deeltjes zodat het welzijn van de bestuurder en zijn passagiers verbeterd wordt.

Het comfort van de vernieuwde Discovery wordt verhoogd door Land Rovers Click and G-tablethouders, geïntegreerd in de rugleuningen van de voorstoelen. Ze zijn uitgerust met USB-aansluitingen en met behulp van de ingebouwde wifihotspot (4G) kunnen tot acht apparaten gekoppeld worden zodat passagiers achterin zich geen moment hoeven te vervelen tijdens lange autoreizen.

Het nieuwe vierspaaks stuurwiel is voorzien van bedieningsknoppen die pas oplichten op het moment dat ze gebruikt worden en metaalkleurige schakelpaddles. De versnellingspook is ook vernieuwd.

Optioneel kan de achterklep met een beweging van de voet onder de achterbumper geopend worden (standaard op HSE-uitvoering). De Powered Inner Tailgate zorgt ervoor dat losse voorwerpen niet door de bagageruimte van 2.485 liter slingeren en kan ook dienstdoen als bank. Met alle zeven stoelen in gebruik blijft er nog 258 liter bagageruimte over.

Met de Intelligent Seat Fold-technologie kunnen klanten de stoelindeling van hun Discovery configureren met behulp van het centrale touchscreen. En met een speciale app is de hoeveelheid brandstof in de tank te controleren alsook de locatie waar de Discovery zich bevindt. Verder kunnen de portieren op afstand vergrendeld en ontgrendeld worden via de app.

Voor meer comfort zijn de stoelen op de tweede zitrij opnieuw ontworpen. De zitplaatsen beloven een verbeterde zijsteun en een langer, dikker zitkussen voor een betere ondersteuning van de onderbenen en een betere zithouding overall. Door de ventilatieopeningen te verplaatsen van de B-stijlen naar de middenconsole, is de luchtstroom voor de passagiers achter geoptimaliseerd. De ventilatieregelaars die tot hun beschikking staan lichten pas op wanneer ze bediend worden.

De nieuwe Activity Key van de tweede generatie is ook leverbaar op de Land Rover Discovery. Met een digitaal horloge kan de bestuurder zijn auto vergrendelen en ontgrendelen en desgewenst starten, als aanvulling op de conventionele sleutel.

Land Rover levert de nieuwe Discovery met de keuze uit drie uitrustingsniveaus, namelijk Discovery, S, SE en HSE. Ook is de Discovery leverbaar als R-Dynamic en als commerciële uitvoering met een laadruimte van 2.024 liter en extra opbergruimtes in de vloer. Alle uitvoeringen van de nieuwe Discovery bieden een maximaal trekvermogen van 3.500 kilogram.

Land Rover Discovery 5

De nieuwe Discovery is leverbaar met de keuze uit drie nieuwe zescilinder Ingenium-motoren, zowel benzine als diesel. Voor betere prestaties en enige efficiëntie zijn de motoren uitgerust met 48V Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) technologie. Het nieuwe drietal komt boven op de al bestaande viercilinder P300 Ingenium-benzinemotor en het nieuwe Intelligent All-Wheel Drive-systeem.

De zescilinder motoren zijn in eigen huis ontworpen en ontwikkeld. De dieselversie levert 249 pk (183 kW) dan wel 300 pk (221 kW). De krachtige benzineversie levert 360 pk (265 kW). Het volledige motorengamma van de nieuwe Discovery is als volgt:

  • P300: 2,0-liter viercilinder benzine met 300 pk (221 kW) en 400 Nm koppel bij 1.500-4.500 toeren per minuut
  • P360: 3,0-liter zescilinder MHEV-benzine met 360 pk (265 kW) en 500 Nm koppel bij 1.750-5.000 toeren per minuut
  • D250: 3,0-liter zescilinder MHEV-diesel met 249 pk (183 kW) en 570 Nm koppel bij 1.250-2.250 toeren per minuut
  • D300: 3,0-liter zescilinder MHEV-diesel met 300 pk (221 kW) en 650 Nm koppel bij 1.500-2.500 toeren per minuut

De nieuwe D250 en D300 zescilinder Ingenium-dieselmotoren hebben een lichtgewicht aluminium constructie en een design dat wrijvingen verder reduceert. Ze vervangen de vorige SD4- en SDV6-dieselmotoren. Intelligente 48V MHEV-technologie belooft een betere respons en dat de motoren voldoen aan de strengste emissie-eisen van het moment.

Het Mild Hybrid-systeem slaat de energie die vrijkomt tijdens remmen en vertragen op en gebruikt deze om de motor bij het accelereren te ondersteunen. Deze opzet claimt zescilinderprestaties met de efficiency van een viercilinder. Ook draagt het volgens de fabrikant bij aan een meer verfijnde werking van het stop/startsysteem.

Alle uitvoeringen met zescilinder Ingenium-motor zijn voorzien van een aandrijflijn die de koppelverdeling tussen de voor- en achteras optimaliseert, in overeenstemming met de rijomstandigheden. Het nieuwe Intelligent All-Wheel Drive-systeem maximaliseert de tractie, rijdynamiek en de efficiëntie van de aandrijflijn. Dit zou hebben geresulteerd in een lager verbruik en lagere emissies zonder in te boeten op de offroad-capaciteiten van de Discovery.

De standaard luchtvering claimt rijcomfort onder alle omstandigheden. Het systeem beschikt over automatische snelheidsverlaging om tijdens het rijden op snelwegen de aerodynamische efficiëntie en het verbruik te optimaliseren. Adaptive Dynamics dempertechnologie detecteert tot 500 keer per seconde de voertuigbewegingen en reageert ogenblikkelijk op input van de bestuurder of de weg voor meer controle.

Terrain Response 2-technologie bereidt de nieuwe Discovery automatisch voor op de rijomstandigheden, terwijl de nieuwe Wade-modus de SUV gereedmaakt voor het doorwaden van diep water. Wanneer de bestuurder de Wade-modus uitschakelt, remt de Discovery automatisch zodat het volledige remvermogen hersteld wordt.

Configurable Terrain Response stelt bestuurders in staat om de gaskleptoewijzing, de schakelpunten van de versnellingsbak, de stuurinrichting en de ophangingsinstellingen van de Discovery af te stemmen op hun voorkeuren en vereisten. Op die manier kunnen klanten voor offroad rijden de rijervaring personaliseren.

De vernieuwde Discovery profiteert ook van ClearSight Ground View-technologie. Hiermee hebben bestuurders met het centrale touchscreen zicht op de verduisterde grond direct onder de voorkant van de Discovery. Het slimme design van de motorkap ondersteunt de bestuurder bij het nemen van steile offroad-hellingen of verborgen stedelijke obstakels.

De prijzen van de nieuwe Land Rover Discovery beginnen bij €103.945,-

Nieuwe vloermatten voor de Discovery 5?
Dat kan! Vanaf € 50,-
Just Carpets.nl

Land Rover op de bres voor neushoornLand Rover op de bres voor neushoorn
20 augustus 2018
Land Rover Discovery trekt 110 tonLand Rover Discovery trekt 110 ton
20 september 2017
Land Rover onthult Discovery SVXLand Rover onthult Discovery SVX
12 september 2017
Land Rover onthult Discovery 5Land Rover onthult Discovery 5
28 september 2016
 

Info

Test

Techniek

Prijs

Occasions

KM-kosten

Forum