Lancia Lybra
Waagschaal
Het controversiële uiterlijk begint met een heel gewone sedanvorm. Het lijnenspel is echter opvallend elegant en aangevuld door een hoge schouderlijn heel waardig. De kleine op de hoeken geplaatste koplampen geven de Lybra een wat beteuterde blik, maar samen met de diverse verchroomde details is het algemene beeld puur chique. Toch weet iedereen: echte schoonheid zit van binnen.
Wie plaats neemt in de Lybra wordt haast overdonderd door schoonheid. De met velours beklede stoelen zijn in alle richtingen verstelbaar en zitten voortreffelijk. De gebruikte stoffen, materialen en gehele uitstraling geven de Lybra een behaaglijk huiskamergevoel. De ruimte op de achterbank is heel behoorlijk. Net als in een huiskamer is alles gegroepeerd rondom de kleurentelevisie. Een centraal geplaatst kleurenscherm is gevat in hout, champagnekleurig kunststof (het woord "plastic" is hier niet op zijn plaats) en met zwarte pianolak afgelakte toetsen.
Computergraphics
Zodra de sleutel wordt omgedraaid verschijnt het Lancia logo in de display. Hier geen bekropen achtjes of blokkerige matrix maar fraaie kleurige computergraphics. Het doel van het beeldscherm is tweeledig: informatie geven over het audiosysteem en de meldingen van de boordcomputer weergeven. De boordcomputer geeft informatie over het gemiddelde verbruik, actieradius, gemiddelde snelheid en reistijd sinds vertrek.
Met een speciaal "set-up"-menu zijn diverse voorkeuren van de bestuurder in te voeren en geeft het systeem informatie over de technische staat van de auto. Zo kan bijvoorbeeld de huidige bandenspanning en een advies met betrekking tot het laadgewicht bij die spanning worden gegeven. In de set-up kan ook een taal worden gekozen, maar Nederlands staat daar helaas niet bij.
Als laatste kan een waarschuwingsignaal worden ingesteld bij een zelf gekozen maximumsnelheid. Het is raadzaam dit niet precies op de maximumsnelheid in te stellen, want dan blijkt hoe vaak die snelheid onwillekeurig met een paar kilometer wordt overschreden, met als gevolg steeds weer een geluidsignaal. Door het bijvoorbeeld 10 km boven de geldende maximumsnelheid in te stellen, biedt het een middel dat veel effectiever is dan de beste radardetector omdat alleen op deze manier de pakkans daadwerkelijk tot 0% wordt gereduceerd!
Tegelijk met weergave van de informatie van de boordcomputer is op de onderste regel van het beeldscherm basisinformatie over het (standaard) audiosysteem te vinden. Tijdens het luisteren naar de radio is hier bijvoorbeeld te zien welke zender is gekozen. Door te kiezen voor de radiodisplay wordt het hele beeldscherm voor de radio gebruikt. Dan verschijnt een overzicht van de voorgeprogrammeerde zenders of de inhoud van de CD-wisselaar. Het kleurenbeeldscherm heeft een derde functie als het audiosysteem samen met een navigatiesysteem wordt besteld, want dan verschijnt ook een landkaart in beeld.
Alleen de (optionele) klimaatcontrole heeft een eigen display. Dit links en rechts gescheiden systeem heeft twee kleine displays in de middenconsole waarmee bestuurder en passagier ieder een eigen gewenste temperatuur kunnen instellen. De airconditioning is effectief en levert vrijwel direct koele lucht. Als wordt gekozen voor automatische klimaatcontrole varieert de snelheid van de aanjager, hetgeen op den duur een onrustig gevoel geeft.
Volgens de brochure is de klimaatregeling voorzien ven een systeem dat de aanvoer van buitenlucht stop zet als het vieze lucht van buiten detecteert. Het zal wel werken, want gedurende de proefrit was niets van nare luchtjes van buiten te ruiken.
Motoren
In het vooronder is keuze uit drie benzinemotoren en twee diesels. Omdat de Lybra vooral als lease-auto wordt ingezet valt de keuze voor deze test op de 1.9 liter diesel. Het is te voelen dat deze lichtste van beide diesels behoorlijk moet werken om het 1.285 kg wegende huiskamertje in beweging te zetten. Mede door de korte eerste versnelling is het aan de bestuurder de motor op toeren te houden om vlot van 0 naar 50 km/u te komen (hierbij moet worden opgemerkt dat de testauto nog geen 1000 km had gereden, hetgeen minder representatief is voor een dieselmotor).
Daarna lijkt het moeilijkste deel van de klus te zijn geklaard. De tussenacceleratie tot 90 km/u verloopt redelijk en hoge tot veel te hoge kruissnelheden op de snelweg zijn geen probleem. Het is juist op de snelweg dat opvalt hoe stil de Lybra is. Tot 120 km/u is de motor nauwelijks hoorbaar en zijn het alleen de banden die iets van zich laten horen. Ondanks de stevige wind buiten is van rijwind niets hoorbaar. De boordcomputer zou na een proefrit van ongeveer 300 km een gemiddeld verbruik van 6,7 liter diesel per 100 km melden.
Weggedrag
Om het motorvermogen op de weg te houden heeft Lancia een onderstel gefabriceerd dat een zeldzaam fraaie middenweg tussen comfort en sportiviteit vormt. In bochten helt de Lybra iets over zodat de chauffeur weet wat de auto doet terwijl de passagiers in alle rust van de reis genieten. De Lybra kan vol vertrouwen met een bruuske beweging een hoek om worden gesmeten zonder dat de banden ook maar piepen. Pas bij heel vreemde capriolen zal de achterkant een stapje opzij zetten.
Het echte genieten begint op slecht wegdek. Daar voelt de chauffeur alle oneffenheden lichtjes in het stuur terwijl het zitvlak vrijwel gevrijwaard blijft van alle ellende die de auto moet verwerken. De Lybra weet de oneffenheden zo fraai op te vangen dat het haast leuk is expres putdeksels en binnenweggetjes met achterstallig onderhoud op te zoeken. Het plezier is altijd tot een veilig einde te brengen dankzij een prima set remmen met een zeer direct reagerend pedaal.
Conclusie
"Lybra" betekent weegschaal. En Lancia durft met de Lybra. Maar naar welke kant slaat de balans door? Een minder gewillige 1.9 liter diesel en een stevig prijskaartje bij menig leasemaatschappij spreken in het nadeel van de Lybra. Daar staan een heerlijk onderstel, prachtige vormgeving, royaal uitrustingsniveau en prima rijeigenschappen tegenover. Lancia heeft de nek uitgestoken door een gewaagde auto op de markt te brengen. Het is aan u te kiezen welke kant van de waagschaal de doorslag geeft (Ivo Kroone).
- Compleet
- Prettig onderstel
- Exclusieve vormgeving
- Relatief hoge leaseprijs
- Motor komt iets vermogen tekort