Kia Rio (2011 - 2017)
Vers uit Korea
"RCC" staat voor Rotterdam Car Center. Zeeschepen uit alle windstreken leveren hier hun auto's af voor de Europese markt. Op enorme parkeerplaatsen en in nog veel grotere parkeergarages staan auto's te wachten op hun toekomstige eigenaar. Op piekmomenten biedt RCC ruimte aan 40,000 auto's.
Terwijl diverse Kia's in Europa worden gebouwd, wordt de Rio in Korea gemaakt. De reis vanaf de "Hwasang" fabriek naar Rotterdam duurde zo'n vier weken. De Rio's lijken vandaag in de meerderheid bij RCC, want zo ver het oog reikt staan er Rio's geparkeerd. Het schip dat zojuist heeft gelost brengt dan ook Rio's voor een groot deel van Europa.
De auto's zijn nog ingepakt van hun bootreis. Plaatwerk is beschermd met plastic, blokken schuimrubber doen dienst als stootrubbers. De auto's hebben nog geen kenteken, achter de ruit is slechts een biljet te vinden met daarop de exacte herkomst, bestemming en specificatie van het betreffende voertuig.
Facelift
De testauto voor Autozine heeft echter een speciale procedure doorlopen en staat nu al op kenteken. Want ook Kia wil de vernieuwde Rio graag wereldkundig maken! Voor modeljaar 2015 heeft de Rio namelijk een facelift ondergaan.
De grille heeft een nieuw patroon gekregen en heeft voortaan een verchroomde omlijsting. Ook de breedstralers kregen een chromen lijstje en zijn daarom prominenter aanwezig. Voorheen werd de achterzijde van de Rio gekenmerkt door een knik boven de kentekenplaat. Deze is komen te vervallen, terwijl de achterste reflectors voortaan in een boog met de hoeken meelopen. Dankzij deze aanpassingen oogt de Rio nu groter en stoerder, maar in feite is de auto geen centimeter gegroeid.
Ook het interieur is op details aangepast. Het paneel rondom de radio is voortaan uitgevoerd in hoogglans zwart en dat geeft een chique uitstraling. Helaas is het bergvak rechts (net naast het handschoenenkastje) omwille van het uiterlijk komen te vervallen. Rondom de ventilatieroosters en op de pookknop is juist gekozen voor matgrijs en dat vormt een geslaagd accent.
Het uitrustingsniveau is voor 2015 iets rijker geworden. Zo zijn mistlampen, het "super vision cluster" (fraai verlichte snelheidsmeter) en cruise-control voortaan standaard vanaf de "ComfortLine". De meest luxueuze uitvoering ("ExecutiveLine") is voortaan voorzien van een navigatiesysteem met 7 inch beeldscherm en elektrisch verwarmbare voorstoelen.
Alhoewel de aanpassingen de Rio zeker goed doen, knaagt het gevoel dat Kia meer had kunnen doen. De nieuwste auto's in dit segment bieden verregaande integratie met de mobiele telefoon, remmen zelfstandig voor gevaar, waarschuwen voor objecten in de dodehoek van de buitenspiegel, parkeren zichzelf in en/of hebben intelligent grootlicht (automatisch dimmen voor tegenliggers).
Helaas is dit alles aan de nieuwe Rio niet besteed. Volgens Kia is dit omdat de klanten belang hechten aan een scherpe prijs, maar dan hadden deze zaken toch minimaal aan de optielijst mogen worden toegevoegd.
Rijeigenschappen
Ook als het gaat om de rijeigenschappen vond Kia het niet nodig om verbeteringen aan te brengen. Zowel de uitstoot van de motoren als de prestaties zijn daarom gelijk gebleven. Ook Kia's aangekondigde 1.0 liter turbo-motor komt vooralsnog niet naar de Rio.
Daarom is gereden met de meest populaire motor: de 1.2 liter benzinemotor, die goed is voor 85 pk / 121 Nm. En het moet gezegd worden: ook in vergelijking met de nieuwste motoren van andere merken laat Kia's relatief eenvoudige 1.2 liter viercilinder een goede indruk achter.
Gezien het geringe vermogen zijn de prestaties prima. Bij lage toeren is voldoende vermogen beschikbaar om ontspannen te kunnen rijden, bij hoge toeren bijt de krachtbron voldoende door voor vlotte tussensprints. Snel invoegen op een drukke snelweg of veilig passeren op een provinciale weg is daarom geen enkel probleem.
De motor verraadt zijn leeftijd alleen als het gaat om de rijgeluiden. De allernieuwste modellen van andere merken zijn stiller. Bovendien moet de Rio het doen met slechts vijf versnellingen. Zo is 100 km/u 2.500 toeren per minuut en dat is iets meer dan gebruikelijk. Op lange afstanden kan dit als storend worden ervaren.
Om het verbruik te beperken, beschikt de Rio 1.2 over een schakelindicator en een keurig functionerend stop/start-systeem. Het testverbruik over een proefrit met zowel snelwegen als stadsverkeer kwam mede daarom uit op een uiterst bescheiden 1 op 21.7. Dat is zelfs nog iets zuiniger dan het door Kia opgegeven verbruik van 1 op 20.8.
Weggedrag
Met de Rio wil Kia een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken. Daarom is het onderstel niet uitgesproken hard of zacht, maar heeft Kia een geslaagd compromis gevonden tussen communicatie en comfort. De besturing is licht, maar niet gevoelloos.
Ook in vergelijking met de nieuwste auto's in dit segment scoort de Rio daarmee prima. De Rio is absoluut niet opwindend of bijzonder om te rijden, maar onder alle omstandigheden gedraagt de auto zich voorbeeldig.
Kortom: Kia heeft er terecht voor gekozen om het mechaniek niet aan te passen. Dat was goed en blijft goed.
Conclusie
De Kia Rio heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2015. Om geen tijd te verliezen, haalde Autozine de auto op in de Rotterdamse haven. Het nieuwe uiterlijk heeft de Rio goed gedaan en ook de iets rijkere uitrusting maakt de Rio 2015 aantrekkelijker.
Maar helaas heeft Kia zich beperkt tot visuele aanpassingen. Zowel de motoren als het onderstel zijn niet verbeterd. Echter, ook in vergelijking met de nieuwste modellen van andere merken scoort de Rio nog altijd prima. De Rio is absoluut geen bijzondere of opwindende auto, maar vooral een rationele keuze. Zowel in aanschaf als gebruik is de Rio voordelig en de zeven jaar garantie geeft daarbij extra zekerheid. Dit Koreaanse product blijft lang vers!
- Vlot en zuinig
- Zeven jaar garantie
- Prima rijeigenschappen
- Niet vernieuwend
- Vermoeiend op lange afstand