5 maart 2019
 

Jeep

Jeep krijgt hybride-aandrijving

Autozine
5 maart 2019 | Jeep slaat een nieuwe weg in: met de presentatie van zijn gloednieuwe plug-inhybrides (PHEV's) zet het merk een belangrijke stap vooruit naar milieuverantwoorde techniek en lagere losten voor de eigenaar. Het betreft een hybride-oplossing, waarin de unieke technische lay-out van Jeeps SUV-modellen is geïntegreerd.
 

De nieuwe plug-in hybride-modellen die in de spotlights staan op de Jeep-stand in Genève, zijn uitgerust met accu's die via een externe stroomaansluiting kunnen worden opgeladen, waardoor ze meer elektrische energie kunnen opslaan. Deze keuze maakt het mogelijk om sterkere elektromotoren te gebruiken, wat zich voor zowel de Renegade als de Compass vertaalt in een actieradius van circa 50 kilometer en een topsnelheid van circa 130 km/h bij honderd procent elektrisch rijden.

Jeep

Ter verhoging van de inzetbaarheid en het totale vermogen werken de elektrische aandrijfunits samen met de nieuwe 1,3-liter turbobenzinemotor. Voor de Renegade ligt het vermogensbereik tussen 190 en 240 pk, ruim voldoende voor onroad-prestaties: de acceleratie van 0-100 km/h vergt zo'n zeven seconden. Ook op de Compass resulteert de gecombineerde werking van de inwendige verbrandingsmotor (ICE) en de elektromotoren in een maximum vermogen dat kan oplopen tot 240 pk.

Met hun snellere acceleratie en hoge motorresponsiviteit bieden beide nieuwe plug-in hybride-Jeeps meer rijplezier. Daarnaast zijn ze relatief stil en met een CO2-emissie van nog geen 50 g/km minder milieubelastend. Maar bovenal weten de twee semi-elektrische Jeep-modellen hun offroad-capaciteiten te verbeteren: het grotere en direct beschikbare koppel dat de elektromotor levert maakt het mogelijk de aandrijfkracht zeer nauwkeurig te doseren. Niet alleen bij het wegrijden, maar ook onder uitdagende terreinomstandigheden wanneer een zeer lage overbrengingsverhouding van de transmissie is vereist.

Dankzij de nieuwe elektrische 4x4-technologie (eAWD) vindt de krachtoverbrenging naar de achteras niet plaats via een cardanas maar via een elektromotor. Hierdoor is het mogelijk om beide assen van elkaar te scheiden en het koppel onafhankelijk en op een doelmatigere manier dan bij een mechanisch systeem over beide assen te verdelen.

De Renegade en Compass PHEV's zijn uitgerust met een aangepast instrumenten-paneel en infotainmentscherm die de bestuurder informeren over de werking van het hybridesysteem bij dagelijks gebruik.