Jaguar XJ
Jaguar toont XJ_e plug-in hybride
Met de XJ_e toont Jaguar Land Rover aan hoe het ontwerp van een plug-in hybride de uitstoot met meer dan 70 procent terug kan dringen zonder daarbij op de prestaties van de auto te hoeven inleveren. De XJ_e sprint desgewenst in 6,5 seconden van 0-100 km/h en is elektronisch afgeregeld op een topsnelheid van 250 km/h. De XJ_e behaalt daarbij een CO2-uitstoot van minder dan 75 g/km en heeft puur op zijn elektrische vermogen een actieradius van 40 kilometer.
De XJ_e combineert de lichtgewicht aluminium chassis/carrosseriestructuur van de Jaguar XJ met een hybride plug-in (PHEV) -systeem dat is gekoppeld aan de 2.0 liter turbomotor met directe brandstofinspuiting die ook in de Range Rover Evoque is te vinden, plus een speciaal ontwikkelde automatische achtversnellingsbak. Het hybridesysteem maakt gebruik van een 69 kW sterke motor/generator en een 12.3 kWh Lithium Ion accupakket, dat in ongeveer vier uur tijd volledig kan worden opgeladen met een gewone 240V-aansluiting.
De parallelle hybridetechniek zorgt er daarbij voor dat de XJ_e op zowel benzine, elektriciteit of een combinatie van die uit de voeten kan, waarbij de keuze uit die krachtbronnen continu wordt geoptimaliseerd door een managementsysteem dat automatisch de meest efficiënte modus van dat moment kiest.