Jaguar XE
XEnofobie
De XE is het nieuwe instapmodel van Jaguar. Met de XE wil Jaguar een chique alternatief bieden voor alledaagse auto's zoals de Ford Mondeo en Volkswagen Passat. Jaguar is daarmee zeker niet de enige, ook de BMW 3-Serie, Audi A4, Mercedes-Benz C-Klasse en Lexus IS bieden een premium zakenauto aan.
Jaguar onderscheidt zich op de eerste plaats met het imago. Tegenover de strak gelijnde Duitsers en futuristische Japanners zet Jaguar een onmiskenbaar Brits charisma.
De nadruk ligt daarbij op sportiviteit, de XE is niet de klassieke Jaguar die bedoeld is voor de sigaren rokende en cognac drinkende grijsaard waar het merk zo vaak mee wordt geassocieerd. Door te kiezen voor een meer sportief uiterlijk, richt Jaguar zich nadrukkelijk op jongere klanten.
Uitrusting
Vandaar ook dat de XE bomvol moderne techniek zit. Op automatisch grootlicht na, biedt deze Jaguar alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die de grote merken ook aanbieden. Denk daarbij aan head-up display, sleutelvrije toegang, radar gestuurde cruise-control (automatisch afstand houden), een camera die verkeersborden leest, dodehoek detectie, een elektrisch bedienbare achterklep en meer.
Heel bijzonder is ASPC (All Surface Progress Control) dat is "geleend" van zustermerk Land Rover. Dankzij deze bijzondere vorm van tractiecontrole is de XE bij lage snelheid stabieler op glad wegdek en zelfs op hellingen.
Geheel volgens de laatste trend zijn de mogelijkheden van het "infotainment"-systeem uit te breiden met apps die draaien op de smartphone van de bestuurder. Deze zogenaamde "InControl" apps staan op het moment van schrijven echter nog in de kinderschoenen. Bovendien zijn die qua functionaliteit inmiddels ingehaald door Apple Car en AndroidAuto, hetgeen helaas niet wordt ondersteund door Jaguar. Let op dat een navigatiesysteem altijd een optie is, ook als de auto is uitgerust met een beeldscherm en audiosysteem.
Ruimte
Wat ontbreekt is het overdadige en bevoorrechte gevoel dat kenmerkend is voor een Jaguar. De inzittenden hebben niet het idee in een bijzondere auto te zitten. De gebruikte materialen en de afwerkingskwaliteit zijn niet die van een "premium" product en zelfs niet beter dan die van een doorsnee merk. Dat is niet omdat Jaguar slecht is, maar omdat de gewone merken tegenwoordig zo goed zijn. Zelfs het audiosysteem van specialist Meridian (80 watt versie) klinkt nauwelijks beter dan een basis audiosysteem van een alledaags merk.
In plaats van weelde kiest de XE wederom voor sportiviteit. De zit is ronduit laag en het dashboard is nauw om de bestuurder en bijrijder heengebouwd. Het stuurwiel is rechtstreeks overgenomen uit Jaguars sportwagen: de F-TYPE, en geeft daarom een extra sportief tintje.
De hoofdruimte voorin is gering en de pedalen staan dicht op elkaar. Achterin zijn zowel de hoofd- als beenruimte matig. Mede door het overwegend zwarte interieur geeft de testauto daarom een bijna claustrofobisch gevoel.
Rijden
Om de XE betaalbaar te houden, kiest Jaguar voor relatief kleine motoren die dankzij een turbo toch veel vermogen leveren. Zo is de testauto voorzien van de 2.0 liter viercilinder benzinemotor (met de onlogische naam "2.5t") die goed is voor 240 pk / 340 Nm. Dit vermogen wordt via een keurig functionerende achttraps automaat overgebracht op de achterwielen.
Het karakter van de motor is sterk afhankelijk van de gekozen modus. Wanneer de bestuurder kiest voor de "eco"-mode is de XE ronduit tam. De reactie op het gaspedaal is indirect en zelfs om mee te komen met de verkeersstroom moet flink gas worden gegeven. Dit lijkt wat vreemd, maar in feite geeft het veel rust omdat de auto zelfs comfortabel blijft rijden wanneer "slordig" met het gaspedaal wordt gesprongen.
Hoe scherp de turbomotor kan reageren, blijkt wanneer de sport-stand wordt geactiveerd. Dan kleuren de snelheidsmeter en toerenteller rood en is de geringste beweging van het gaspedaal goed voor instant acceleratie. Omdat Jaguar heeft gekozen voor een turbomotor, wordt het vermogen niet geleidelijk opgebouwd, maar "barst" het vermogen in één keer los. Heerlijk!
Deze één na sterkste XE is in de praktijk serieus snel en maakt daarmee alle beloften van sportiviteit helemaal waar. Wel jammer: het bescheiden motorgeluid past niet bij de imposante prestaties.
Weggedrag
De gewichtsverdeling over de voor- en achterwielen is bijna 50/50. Bovendien heeft Jaguar veel werk gemaakt van gewichtsbesparing en dat komt de prestaties, het verbruik en het weggedrag ten goede.
Echter, daar is tijdens de gemiddelde woon-werk rit bitter weinig van te merken. De XE is wat stug geveerd en op slecht wegdek is hoorbaar hoe het onderstel klappert. De besturing is goed, maar niet bijzonder scherp of communicatief zoals van een sportieve auto verwacht zou mogen worden. Met andere woorden: in het dagelijks verkeer biedt de XE geen enkele meerwaarde boven een zakenauto van minder nobele afkomst.
De XE laat zijn ware aard pas zien wanneer meer dan sportief wordt gereden. Niet in een snelle bocht, maar pas in een zeer snelle bocht is te voelen hoe mooi de XE in balans is. Niet in een slalom, maar pas wanneer het stuurwiel bruut wordt omgegooid grijpt "torque vectoring" in en is voelbaar hoe het vermogen perfect wordt verdeeld om de grip te verbeteren.
Dan is merkbaar dat de grenzen veel verder liggen dan bij een doorsnee zakenauto. De XE is beter controleerbaar, meer gefocust en laat de bestuurder weten dat de grens veel verder ligt dan bij zomaar een sedan.
Conclusie
Is de Jaguar XE een serieus alternatief voor een zakenauto van een alledaags merk? Ja en nee. Het goede nieuws is dat de XE geen onoverkomelijke bezwaren kent en het merk Jaguar bereikbaarder maakt voor een grotere doelgroep.
Als het gaat om de uitrusting en techniek kan de XE op alle vlakken meekomen met de grote merken. Helaas wordt de pret verstoord door diverse "schoonheidsfoutjes" zoals onbetrouwbare elektronica en onterechte waarschuwingen. De hier gereden 240 pk sterke versie is dorstiger dan soortgelijke auto's van andere merken, waardoor de XE duurder is in aanschaf en gebruik.
Alleen wanneer meer dan sportief wordt gereden, kan de XE zijn kwaliteiten tonen. Dan is de XE levendiger, gretiger en dynamischer dan zomaar een sedan. In alle andere gevallen weet de bestuurder wel dat hij/zij een Jaguar rijdt, maar ontbreekt een bevoorrecht gevoel. Jammer, maar zeker niets om bang voor te zijn.
- Exclusief imago
- Sterke turbomotor
- Uitmuntende wegligging
- Matige binnenruimte
- Onbetrouwbare elektronica
- Kostbaar in aanschaf en gebruik