5 november 2019
 

Jaguar

Jaguar verwerkt elektronica in interieur-onderdelen

Autozine
5 november 2019 | Jaguar Land Rover presenteert een technologie voor auto-interieurs, waarmee het de elektronische printplaat direct in het onderdeel verwerkt. Daardoor worden traditionele ECU-besturingscomputers overbodig en is tot wel 60 procent gewicht te besparen. Door de elektronica direct in structurele interieurcomponenten te verwerken, kan het traditionele dashboard worden vervangen door gebogen displays. Bovendien biedt deze technologie extra mogelijkheden voor personalisatie, doordat die desgewenst ook interieurpanelen van kleur kan laten veranderen.
247autoverkopen
 

Jaguar Land Rover ontwikkelt de technologie Lightweight Electronics in Simplified Architecture (LESA) speciaal voor auto-interieurs. LESA-technologie is nu al te vinden in wearables, zoals smartwatches en smartglasses, en in de zogeheten curved OLED-tv's. De technologie heeft de potentie om het auto-interieur van de toekomst te veranderen en biedt de bestuurder meer vrijheid om het interieur naar zijn eigen smaak aan te passen.

Jaguar

Jaguar Land Rover kan bijvoorbeeld displays maken waarop alleen informatie wordt getoond als dat nodig is. Dit stelt interieurdesigners in staat om gestroomlijnde en knoppenvrije interieurs te ontwerpen. Ook denkt Jaguar Land Rover aan personaliseerbare sfeerverlichtingssystemen voor auto-interieurs, rond de bestuurder gevormde knoppenvrije dashboards en geavanceerde verwarmbare stuurwielen afgewerkt met 'slimme' lederen of stoffen bekleding.

De geprinte elektronicasystemen hebben nog een voordeel: gewichtsreductie. Het gewicht van alle elektronica in de auto neemt met tot 60 procent af, doordat bedrading, sensoren en computers allemaal in alle non-metalen materialen worden ondergebracht. Zodoende is ook geen ruimte meer nodig voor controle-units.

Voorzieningen met de onderscheiden LESA-technologie zijn volgens Jaguar Land Rover sneller, eenvoudiger en meer geautomatiseerd te produceren. Ook zouden ze flexibeler toepasbaar zijn en bieden ze extra technologische vooruitgang; zoals de mogelijkheid van digitale displays op bijvoorbeeld houten oppervlakken zónder dat een scherm nodig is. De technologie maakt ook het toevoegen van zonnepanelen aan het voertuig mogelijk zonder dat dat extra systeemgewicht met zich meebrengt. De hernieuwbare energie die door de zon wordt gegenereerd, kan vervolgens worden gebruikt om de batterij op te laden.

Het systeem maakt gebruik van CAD-computertekeningen om virtueel een onderdeel 'te ontvouwen' in 2D. Het benodigde elektronische circuit, gewoonlijk aangesloten op een traditionele ECU, wordt vervolgens op het vlakke oppervlak geprint. Als eventuele componenten zijn toegevoegd, wordt de CAD in zijn oorspronkelijke 3D teruggevouwen. Het onderdeel wordt daarna vervaardigd met de elektronica geprint in de structuur van het onderdeel.

Jaguar Land Rover heeft LESA-technologie met succes toegepast op een prototype van een bedieningspaneel. Daarbij behaalde het een gewichtsreductie van 60 procent. Het prototype was slechts 3,5 mm groot tegenover de 50 mm van het reguliere onderdeel. Het onderzoek werd bekroond met een Institution of Engineering and Technology (IET) Innovation Award. Juryleden spreken unaniem over 'de toekomst van elektronica in de auto'.