15 november 2016

Jaguar i-Pace

Jaguar toont i-Pace Concept

15 november 2016 - Jaguar onthult de I-PACE Concept. De vormgevers en ingenieurs maakten daarbij gebruik van de vrijheid die elektrische aandrijving biedt om de auto geheel nieuwe proporties te geven. Het resultaat is geïnspireerd op dat van de eerder getoonde C-X75 Concept met de vloeiende vormen van een coupé.

Omdat geen rekening hoefde te worden gehouden met ruimte voor een verbrandingsmotor en een transmissietunnel konden de vormgevers de interieurruimte verder naar voren plaatsen, de wielbasis verlengen en de overhangen voor en achter inkorten. De carrosserie is daardoor aerodynamischer en gespierder vormgegeven. Het concept biedt extra interieurruimte, meer stabiliteit en beter zicht op de weg.

Jaguar

De I-PACE Concept heeft qua vormgeving veel gemeen met de superauto C-X75 met middenmotor: de ver naar voren geplaatste cabine, de bolling van de voorspatborden, de gespierde taillelijn aan de achterzijde en de grote wielen. Desondanks neemt de I-PACE Concept niet meer plaats in dan een conventionele middenklasse-SUV. Dankzij de lange wielbasis van 2.990 mm is het interieur ruim: de ruimte voor de achterpassagiers is nagenoeg even groot als die in fullsize SUV's en topklasse-sedans.

De hechte samenwerking tussen de design- en aerodynamicateams leidde niet alleen tot een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 maar ook tot technologische details als verzonken deurgrepen die alleen naar buiten komen als dat nodig is. De vlakke achterruit is zeer gestroomlijnd en voorzien van een coating die een achterwisser overbodig maakt. De ventilatieopeningen aan de achterzijde zijn stilistische vervangers van de uitlaten. Deze openingen verminderen turbulentie als gevolg van de wielkasten. Ook de diffuser achter draagt bij aan de optimale aerodynamica en wekt de indruk dat de auto lager bij de grond staat.

De bestuurder en de voorpassagier zitten lager dan in conventionele SUV's. Deze positie noemt Jaguar 'Sports Command'. De lage zit is als in een sportauto, met het bijbehorende gevoel van controle en wegcontact. Door de ver naar voeren gesitueerde passagiersruimte van de I-PACE Concept, het lage front en de korte overhang voor en achter heeft de bestuurder optimaal zicht op de weg en de directe omgeving van de auto. De voorspatborden markeren de hoeken van de carrosserie, zodat de bestuurder de auto perfect kan positioneren in bochten.

Jaguar

Direct bij het openen van het portier valt op hoe breed het ruimtelijke interieur is. Dat komt door de schuine positie van de middenconsole en het innovatieve interieurdesign. Het instrumentenpaneel is relatief laag geplaatst. De horizontale belijning en de minimalistische knoppen benadrukken de interieurruimte. De middenconsole valt op door de twee gebogen metalen steunen die de opening naar de bergruimte onder het bedieningspaneel markeren; een designthema dat terugkomt in andere toekomstige modellen van Jaguar. In de steun aan de bestuurderskant zitten de knoppen voor de bediening van de transmissie: vooruit, neutraal, parkeerstand en achteruit. Een keuzepatroon zoals in conventionele auto's met een automatische transmissie.

De auto is voorzien van elektromotoren op zowel de voor- als de achteras. Samen leveren ze 294 kW (400 pk) vermogen en 700 Nm koppel vanaf stationair toerental. De dynamiek van de Jaguar I-PACE Concept is mede te danken aan de ideale positie van het batterijpakket: onder de vloer en tussen de assen. Daardoor ligt het zwaartepunt van de auto laag en reageert de auto direct op de input van de bestuurder.

De ingenieurs van Jaguar Land Rover hebben de synchrone draaistroommotoren met permanente magneet in eigen huis ontworpen en ontwikkeld om tot een zo compact mogelijk ontwerp te komen, met de hoogste efficiency en de grootste vermogensdichtheid. De elektromotoren hebben een diameter van 234 mm aan de buitenzijde en zijn 500 mm lang.

Jaguar

Bij de elektrische aandrijving is de mate van regeneratief remmen in te stellen. In langzaam rijdend en telkens stoppend verkeer vertraagt de auto dan snel bij terugnemen van gas. Door de grote weerstand die de elektromotoren dan leveren bij het regenereren is het rempedaal zelden nodig.

De actieradius van de Jaguar I-PACE Concept bedraagt volgens de gecombineerde Europese NEDC-cyclus meer dan 500 km. Binnen 90 minuten kan de batterij voor 80 procent zijn opgeladen en volledig opladen vergt slechts iets meer dan twee uur bij een laadvermogen van 50 kW gelijkstroom.

De I-PACE Concept heeft een vloeistofgekoeld lithium-ion batterijpakket met een capaciteit van 90 kWh. Dit pakket is door Jaguar Land Rover zelf ontwikkeld. De behuizing is gemaakt van lichtgewicht aluminium en vormt een integraal geheel van de carrosseriestructuur van de auto.

Jaguar

De batterijen zijn opgebouwd uit zogenoemde pouch cells (zakvormige cellen), vanwege hun energiedichtheid, hun superieure thermische gedrag en lagere inwendige weerstand. Én vanwege de vrijheid die ze de designers bieden. Anders dan sommige andere batterij-vormen bieden ze in de toekomst nog veel ruimte voor ontwikkeling - vooral op het gebied van energiedichtheid. Daardoor kunnen batterijen een grotere actieradius bieden of blijft de actieradius gelijk met batterijen van een kleiner formaat en een lager gewicht.

Het batterijpakket is vloeistofgekoeld door middel van een speciaal tweetraps koelsysteem. Bij gematigde temperaturen wordt de efficiency van de batterij verbeterd doordat een radiator de warmte van de cellen afgeeft. Bij hogere buitentemperaturen vergroot de aan de airco van de auto gekoppelde koeler de koelcapaciteit om de batterijen in optimale conditie te houden.

Het energieverbruik is geoptimaliseerd dankzij een moderne warmtepomp in het klimaatsysteem in de auto. Deze pomp is veel efficiënter dan conventionele elektrische verwarming, omdat die ook gebruikmaakt van de energie van de buitenlucht om het interieur te verwarmen. Daardoor kan de actieradius van de Jaguar I-PACE Concept met 50 km groeien, zelfs bij vrieskou.

Jaguar