Jaguar XKSS
Jaguar presenteert 'new original' XKSS in Los Angeles
De Jaguar XKSS wordt vaak 'de eerste supercar' genoemd. Het was de straatversie van de Jaguar D-type, de raceauto die van 1954 tot 1956 in productie was. Met de D-type won Jaguar de 24-uursrace van Le Mans in 1955, 1956 en 1957. In 1957 gingen negen exemplaren van de XKSS, die bedoeld waren voor export naar de Verenigde Staten, verloren bij de brand in de Jaguar-fabriek. Daardoor zijn destijds maar zestien van de 25 geplande exemplaren van de Jaguar XKSS afgeleverd.
Eerder dit jaar maakte Jaguar bekend dat de Classic-divisie alsnog de negen ontbrekende auto's van de oorspronkelijk geplande productie zou bouwen, speciaal voor geselecteerde klanten. De nieuwe XKSS die Jaguar in Los Angeles presenteerde, is het resultaat van achttien maanden onderzoek. Het is het prototype voor de negen nog te produceren 'new original' exemplaren. Die krijgen straks de chassisnummers van de auto's die in 1957 zijn verbrand. De negen productieversies zijn allemaal al verkocht, voor prijzen van meer dan een miljoen pond (1,2 miljoen euro) per stuk.
De XKSS is de tweede zogenoemde 'continuation car' van Jaguar; nieuwe auto's volgens de originele specificaties. In 2014 bouwde Jaguar immers al zes 'new original' Lightweight E-types. Met dat project deden de ingenieurs waardevolle kennis en ervaring op in het ontwikkelen van een auto die volledig voldoet aan de specificaties van destijds. De ingenieurs van Jaguar Classic hebben meerdere exemplaren van de originele Jaguar XKSS uit 1957 gescand om een compleet digitaal beeld te krijgen, van de carrosserie tot en met het buizenchassis en alle benodigde onderdelen.
De nieuwe body is vervaardigd van een magnesiumlegering, net als die van 1957. Omdat de originele mal niet meer bestaat, heeft Jaguar Classic ook die opnieuw gemaakt. De mal is nodig om de body's van de negen nieuwe XKSS'en te construeren, met toepassing van de originele productietechniek.
De specialisten van Jaguar Classic hebben van de originele XKSS-buizenframes digitale tekeningen gemaakt met gebruikmaking van Computer Aided Design (CAD). Op basis daarvan zijn in samenwerking met framebouwer Reynolds, wereldberoemd vanwege hun 531-framebuizen, nieuwe chassiscomponenten vervaardigd in Engelse in plaats van metrische maten. De delen zijn met brons gelast, op dezelfde manier als bij de originele XKSS. De nieuwe auto's hebben rondom Dunlop-schijfremmen volgens originele specificaties en dat geldt ook voor de Plessey-rempomp. Al even authentiek zijn de Dunlop-banden en de geklonken uit twee delen samengestelde wielen van magnesiumlegering.
De nieuwe Jaguar XKSS heeft een 193 kW (262 pk) sterke 3,4-liter zescilinder lijnmotor van de Jaguar D-type. De motor is samengesteld op basis van een nieuw gietijzeren blok met nieuwe cilinderkoppen en drie Weber DC03-carburateurs. De 'new original' XKSS heeft verder perfect gereproduceerde Smiths-klokken in het dashboard. Alles, van het houten stuurwiel, de structuur van het leder op de stoelen tot de koperen knoppen op het dashboard, is precies zoals het was in de XKSS van 1957.
Kleine concessies zijn alleen gedaan in het belang van de veiligheid van de inzittenden. Daarom is de brandstoftank gemaakt van sterke, moderne materialen die bestand zijn tegen de ingrediënten van moderne brandstof.
De productie van de auto's voor klanten start aan het begin van het jaar 2017. De productie van de nieuwe XKSS vergt naar schatting 10.000 manuren werk per auto.
Jaguar Land Rover Classic is onderdeel van Special Operations en richt zich op het leveren van auto's, diensten, onderdelen en evenementen aan eigenaars, liefhebbers van klassieke Jaguars en Land Rovers wereldwijd.