Jaguar
Jaguar past XE en XF aan voor modeljaar 2022
Een van de noviteiten in het interieur van de Jaguar XF is een verbeterde Premium Cabin Lighting-functie, die een keuze biedt uit 30 lichtkleuren tegen 10 kleuren voorheen. Ook het Pivi Pro-infotainmentsysteemis nu beter dan voorheen. In zowel XE als XF is het standaard uitgerust met een reeks apps, waaronder Spotify, Apple CarPlay en Android Auto.
Binnenkort wordt via een Software-Over-The-Air (SOTA)-update draadloze koppeling van Apple CarPlay mogelijk voor klanten, om smartphone-connectiviteit eenvoudiger en handiger te maken. Tegelijkertijd komt Wireless Android Auto beschikbaar. Dankzij de SOTA-mogelijkheden van de XE en XF kunnen Pivi Pro en andere voertuigsystemen op afstand worden bijgewerkt. Dit betekent dat deze modellen altijd over de nieuwste software beschikken, zonder dat de klant naar de dealer hoeft te gaan. Dankzij de dual-sim-technologie van Pivi Pro kan men tegelijkertijd muziek streamen.
Pivi Pro kan ook twee telefoons tegelijk verbinden via Bluetooth, en de optionele inductielader voor smartphones heeft een signaalversterker om de netwerkontvangst te verbeteren. Het systeem draagt ook bij aan een beter bereik, dankzij de buitenantenne.
De Jaguar XE R-Dynamic Black heeft een sportiever voorkomen dankzij subtiele, sportieve details in Gloss Black, inclusief de buitenspiegelkappen en dorpels, de grille en grille-omlijsting, de omlijsting van de zijruiten, de luchtroosters in de voorspatborden en de achteremblemen. Om het helemaal af te maken zijn de 19-inch velgen 'Style 5031' voorzien van een hoogglans zwarte afwerking. Rode remklauwen maken het geheel af. De XE R-Dynamic Black wordt aangeboden in een selecte keuze aan metallic lakvarianten: Firenze Red, Bluefire Blue, Eiger Grey, Santorini Black of het nieuwe Ostuni Pearl White. In het interieur zorgt fineer in Gloss Grey Figured Ebony voor de finishing touch.
De R-Dynamic Black-uitvoering van de XE is verkrijgbaar met 2.0 liter viercilinder Ingenium-benzine- en dieselmotoren, waarbij de diesel assistentie krijgt van 48-volt mild hybrid-technologie (MHEV). Allemotoren zijn gekoppeld aan een 8-traps automaat en zijn afhankelijk van de motor verkrijgbaar met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving met Intelligent Driveline Dynamics. Het motorenprogramma van de XE en XF:
Benzine
- 184 kW/250 pk 2.0 liter viercilinder turbo achterwielaandrijving automaat
- 221 kW/300 pk 2.0 liter viercilinder turbo vierwielaandrijving automaat
Diesel
- 150 kW/204 pk MHEV 2.0 liter viercilinder turbo achterwielaandrijving automaat
- 150 kW/204 pk MHEV 2.0 liter viercilinder turbo vierwielaandrijving automaat
De 150 kW/204 pk dieselmotor ontwikkelt een koppel van 430 Nm en zijn krachtige karakter krijgt een extra boost dankzij het MHEV-systeem. De Belt Integrated Starter Generator (BiSG) wint de energie terug die normaal gesproken verloren gaat tijdens het remmen of vertragen. Deze energie wordt opgeslagen in een compacte 48-volt lithium-ion-accu. Deze energie wordt vervolgens opnieuw ingezet om de motor te assisteren bij de acceleratie. Het systeem maakt de stop-startfunctie ook stiller en sneller dan bij conventionele systemen.
De dieselvariant is de meest efficiënte aandrijflijn leverbaar in de XE- en XF-modellen en stelt de achterwielaangedreven XE in theorie in staat om een brandstofverbruik te realiseren van 4,8 l/100 km (127 g/km). De achterwielaangedreven XF Sedan noteert een gemiddeld theoretisch brandstofverbruik van 4,9 l/100 km (130 g/km).
De 2.0 liter viercilinder turbobenzinemotor is er met 184 kW/250 pk en 365 Nm aan koppel of als extra krachtige versie met 221 kW/300 pk en 400 Nm koppel. De 300 pk-motor is exclusief verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Hierdoor accelereert de XE desgewenst van 0-100 km/h in 5,9 seconden en de XF sedan in 6,1 seconden. De maximumsnelheid voor beide modellen is begrensd tot 250 km/h.