Jaguar E-Type
Jaguar onthult E-TYPE Lightweight
De zes Lightweight E-Types die in mei dit jaar werden aangekondigd, worden volledig met de hand gebouwd volgens de originele specificaties van de laatst geproduceerde E-Type Lightweight uit 1964. Jaguar Heritage, onderdeel van de Jaguar Land Rover Special Operations-divisie, bouwt de auto's op de originele productielocatie van de E-Type in Browns Lane, Coventry en geheel volgens de FIA-homologatie voor historische autosport.
De nieuwe auto's vormen de ontbrekende schakel van het 'Special GT E-Type'-project, dat in februari 1963 van start ging met als doel in totaal 18 auto's te bouwen. Slechts twaalf exemplaren werden vervaardigd en de resterende zes chassisnummers bleven tot op heden ongebruikt. De zes nieuwe auto's krijgen deze originele, historische chassisnummers van de Lightweight E-Type.
De carrosserie en de motor worden volledig uit aluminium vervaardigd om de 'nieuwe' exemplaren geheel identiek te maken aan de klassieke modellen. De monocoque carrosserie wordt in Whitley gebouwd en vervolgens naar Gaydon vervoerd om te worden gespoten. Daarna volgt de afbouw in Browns Lane door ervaren technici die gespecialiseerd zijn in zeer complexe prototypen van Jaguar Land Rover. Op dit punt begint ook de samenwerking met de klant, die de uiteindelijke specificaties van de auto volledig bepaalt. Geen twee auto's zullen daarom hetzelfde zijn.
Aanvullend op de zes Lightweight E-types, introduceren Jaguar en Bremont een zestal unieke chronografen, waarvan het eerste exemplaar samen met de eerste auto op 14 augustus debuteert tijdens het Concours D'Elegance op Pebble Beach. Het horloge, met een doorsnede van 43 mm, heeft een zwarte wijzerplaat die gebaseerd is op de toerenteller van de Lightweight E-Type en de wijzers zijn geïnspireerd door de naald van de snelheidsmeter. Elk horloge draagt onderaan op de wijzerplaat het chassisnummer van de corresponderende auto en ook het betreffende motornummer wordt vermeld.
Aluminium dat overblijft bij de productie van de Lightweight E-Type wordt toegepast in de behuizing van witgoud. Ook het typische, houten spaakstuur en het profiel van de Dunlop banden is in het ontwerp van het horloge terug te vinden. Voor de horlogeband wordt gebruikgemaakt van hetzelfde Connolly leder dat ook in de Lightweight wordt gebruikt.