Jaguar
Jaguar Land Rover presenteert Ingenium motoren
De doelstellingen voor de nieuwe Ingenium-motorenfamilie betekenden een zware en complexe opdracht voor de Jaguar Land Rover ingenieurs. De nieuwe motorenfamilie moest:
- configureerbaar en flexibel zijn om installatie in diverse nieuwe modellen van Jaguar en Land Rover mogelijk te maken
- schaalbaar zijn om in de toekomst uitvoeringen met een grotere of kleinere cilinderinhoud mogelijk te maken
- geschikt zijn voor diverse aandrijvingen, inclusief achter- en vierwielaandrijving
- geschikt zijn voor handgeschakelde en automatische transmissies, en voor hybride systemen,
- gemakkelijk te combineren zijn met nieuwe motortechnologieën zodra deze beschikbaar komen
Voor de Ingenium-motoren hebben de Jaguar Land Rover motoreningenieurs in de ontwikkelingscentra in Whitley en Gaydon gekozen voor extreem sterke en compacte aluminium motorblokken voor zowel de benzine- als de dieselmotoren.
Deze lichtgewicht motorblokken hebben allemaal dezelfde boring, slag, cilinderafstand en cilinderinhoud. Zo biedt de Ingenium-familie de configureerbaarheid en flexibiliteit die nodig is om snel en efficiënt kleinere of grotere motorversies te kunnen ontwikkelen om het hoofd te bieden aan toekomstige wetgeving en concurrentie. Met het oog op de ontwikkeling van deze nieuwe generatie motoren werd het onderzoekscentrum in Whitley verder uitgebreid en verbeterd: Jaguar Land Rover investeerde hiertoe 40 miljoen pond in de motorendivisie.
Alle diesel- en benzineversies van de Ingenium-familie zullen worden uitgerust met zeer geavanceerde turbocompressoren die de prestaties vergroten (met name bij lage toerentallen) en tegelijk de verbruiks- en CO2-waarden reduceren.
Dankzij het modulaire design van de Ingenium-familie hebben de benzine- en dieselmotoren heel wat interne componenten en afstemmingen gemeen. Dat beperkt de complexiteit, verhoogt de kwaliteit en vereenvoudigt de productie, waardoor Jaguar Land Rover sneller kan inspelen op veranderingen in de wereldwijde vraag.
In de eerste Ingenium-motor die in productie zal worden genomen, een 2,0-liter dieselmotor met de codenaam AJ200D, is de wrijving met 17% gereduceerd in vergelijking met de huidige dieselmotor. De Ingenium-motoren gebruiken zes kerntechnologieën om de wrijving te reduceren en het raffinement en de prestaties te vergroten. Dat zijn:
- rollagers op de nokken- en balanasassen in plaats van ingeslepen lageroppervlakken
- computergestuurde oliepompen met variabele opbrengst die energie besparen door bij elk toerental, elke motorbelasting en elke temperatuur de optimale hoeveelheid olie te leveren
- computergestuurde, variabele waterpompen die de hoeveelheid koelvloeistof die door de motor gaat, aanpassen op basis van temperatuur, toerental en rijomstandigheden. Het gedeelde of dubbele koelcircuit verlaagt de CO2-emissies door de motor sneller op te warmen. Tegelijkertijd wordt op koude dagen het interieur sneller verwarmd
- vereenvoudigde nokkenasaandrijving, ontworpen voor modulair gebruik
- uit het midden van het motorblok geplaatste krukas
- elektronisch gestuurde zuigerkoeljets om de efficiency van het smeersysteem te verbeteren. De jets worden uitgeschakeld wanneer geen zuigerkoeling nodig is. Daardoor komt de motor ook sneller op bedrijfstemperatuur, waardoor de CO2-emissie nog verder daalt
Alle Ingenium-motoren worden uitgerust met turbo's, directe hoge-druk brandstofinspuiting, variabele kleptiming en Stop/Start-technologie.
Nog voor de eerste Ingenium-motor wordt verkocht, zal deze reeds het equivalent van meer dan acht jaar van de zwaarste en meest extreme tests hebben ondergaan die de ingenieurs van Jaguar Land Rover konden bedenken. Voorbeelden van deze tests zijn het enorme aantal integriteits- en duurzaamheidstests, waaronder meer dan 72.000 uur op de testbank en ruim 3 miljoen kilometer aan praktijktests, om te zorgen dat deze motoren optimaal presteren en blijven presteren.
De ingenieurs van Jaguar Land Rover stellen alles in het werk om het autogewicht verder te verlagen door elk onderdeel van elk systeem lichter te maken, en dat geldt ook voor de motoren. Hoewel ze meer technologie en een hoger vermogen bieden, wegen de Ingenium-motoren 80 kilogram minder dan vergelijkbare moderne motoren.