Jaguar C-X16
Jaguar onthult C-X16
De C-X16 gaat mee met de traditionele Jaguar-opstelling van de motor voorin en aandrijving op de achterwielen, maar geeft deze formule met zijn nieuwe hybride aandrijflijn wel een twist, waardoor de perfecte 50:50 gewichtsverdeling wordt bereikt.
De 50:50 gewichtsverdeling is mede te danken aan de lichtgewicht prototype aluminium Supercharged V6 die, dankzij het ontwerp, 380 pk (280 kW) en 450 Nm koppel produceert met een inhoud van "slechts" 3.0 liter. Aanvullend levert een elektromotor 70 kW (95 pk) en 235 Nm, die met een druk op de knop aangesproken kan worden. Voor het opladen van de accu's gebruikt Jaguar een Kinetic Energy Recovery System (KERS). Via een elektrohydraulisch systeem op de achteras wordt er remenergie teruggewonnen, die weer naar de accu's wordt geleid.
De elektromotor zorgt niet alleen voor een extra 'boost' van 95 pk, maar ook voor een vermindering van het brandstofverbruik. De C-X16 kan bovendien tot 80 km/u emissieloos op de elektromotor rijden. Om het verbruik verder terug te brengen is de 3.0 liter V6 gekoppeld aan de achttraps automaat met het stop/start systeem van de onlangs geïntroduceerde Jaguar XF 2.2D. Nu koppelen de constructeurs van Jaguar voor het eerst een Supercharged motor aan de transmissie, die bovendien voorzien is van een geïntegreerde generator. Deze generator wordt gevoed door een 1,6 kWh lithium-ion-accu die achter de stoelen is gemonteerd voor een ideale gewichtsverdeling.
Met de nieuwe aandrijflijn sprint de C-X16 van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en haalt hij een topsnelheid van 300 km/u. Toch blijft het brandstofverbruik beperkt tot 1l op 14,5 km (6,9 l/100 km) en de CO2-uitstoot bedraagt 165 g/km.
Het design wordt gekenmerkt door eenvoud in de drie 'heartlines': de knik in de voorspatborden, de schouderpartij die zich samenvouwt tot in de achterzijde en de soepele daklijn. Ian Callum, Design Director Jaguar Cars over zijn ontwerp: "De houding van deze auto zegt alles. Het is bovenal een rijdersauto en dat heeft elk aspect van het ontwerp bezield. We hebben de drie kenmerkende heartlines zo ver doorgetrokken als we konden om zo dynamiek en spanning te creëren. De auto geeft een gevoel van potentiële kracht; alsof hij direct in actie kan komen"