Jaguar F-TYPE
Jaguar maakt prijzen F-TYPE Coupe bekend
De nieuwe F-TYPE Coupé is voor Jaguar het logische gevolg op de C-X16 concept, die bij de introductie in 2011 veel bewondering oogstte. Net als het concept is ook de F-TYPE Coupé vrijwel volledig vervaardigd uit lichtgewicht aluminium, met uitzondering van de uit composiet vervaardigde achterklep.
Het gamma van de nieuwe tweezits sportcoupé telt drie varianten: de F-TYPE Coupé, -TYPE S Coupé en F-TYPE R Coupé. De eerste is leverbaar vanaf € 85.800,- en is uitgerust met een 3.0 V6 Supercharged benzinemotor met 250 kW (340 pk) en een koppel van 450 Nm. Daarmee neemt de acceleratie van 0 tot 100 km/h 5,3 seconden in beslag, tot een topsnelheid van 260 km/h. De F-TYPE S Coupé is leverbaar vanaf € 101.300,-.
De 3.0 V6 Supercharged benzinemotor van deze uitvoering levert een vermogen van 280 kW (380 pk) en een koppel van 460 Nm, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/h in 4,9 seconden en een topsnelheid van 275 km/h.
Topmodel binnen de reeks is de F-TYPE R Coupé, leverbaar vanaf € 148.700,-. Voor aandrijving zorgt een 5.0 V8 Supercharged benzinemotor, die met een vermogen van 405 kW (550 pk) en een koppel van 680 Nm in 4,2 seconden accelereert van 0 tot 100 km/h. De topsnelheid van de F-TYPE R Coupé is elektronisch begrensd op 300 km/h.
Afhankelijk van de gekozen uitvoering beschikt de F-TYPE Coupé over hulpsystemen die de bestuurder helpen het potentieel van zijn auto maximaal te benutten. Zo beschikken alle uitvoeringen over een achttraps ‘Quickshift' automatische transmissie, die via schakelpaddles achter het stuurwiel of de SportShift Selector ook handmatig sequentieel schakelen mogelijk maakt.
Ook is elke F-TYPE Coupé voorzien van een subtiel verborgen achterspoiler die bij 70 mp/h omhoog komt om de opwaartse krachten te verminderen en daarmee de wegligging stabieler maakt. Daarnaast is de F-TYPE R Coupé standaard uitgerust met de tweede generatie van Jaguars elektronisch gestuurde Active Differential, dat optioneel leverbaar is voor de andere uitvoeringen. Een bijzondere optie is het Carbon Ceramic Matrix (CCM) remsysteem, bestaand uit keramische remschijven met een diameter van 398 mm voor en 380 mm achter.