Forum Hyundai Tucson
Reacties van eigenaren
Ervaring met Hyundai Tucson: Mooi vormgegeven, perfecte afwerking van binnen. Jammer dat er maar een 42 liter tank onder zit.
Ervaring met Hyundai Tucson N-Line: Ik heb een Hyundai Tucson bj 2020 met automatische versnellingsbak. Prima auto. Ik heb één storende "afwijking" ontdekt nl.: ik kan, als ik de auto tot stilstand heb gebracht en de contactsleutel op "off" heb gedraaid, de contactsleutel uit het contactslot halen terwijl de schakelhandle nog in "Drive" staat. Dit hoort volgens mij niet zo te kunnen gekeken naar het veiligheidsrisico. Als ik de sleutel eruit haal en ik zet hem niet op de handrem dan kan de auto uit zichzelf aan het rollen gaan. Dit baart mij ernstige zorgen, vooral als je bij een water geparkeerd hebt. Ik heb diverse bestuurders van andere automerken gevraagd hoe het bij hun auto zit.
Conclusie: bij alle merken kun je alleen de sleutel in stand "P" eruit halen. Veiligheid gegarandeerd! Ik ben nu bij twee dealers van Hyundai geweest. Hun antwoord was: dit heeft de constructeur zo bedacht, dus is het goed. Ik kan hier niets mee. Vraag 1: Kent iemand dezelfde klacht en 2: Hoe moet ik hiermee verder? Bijv. naar de importeur gaan?
Ervaring met verkoop: Ik heb de auto gekocht toen deze ca. 1,5 jaar oud was en heb nog de resterende garantie hierbij gekregen (3,5 jaar)
Ervaring met onderhoud: De auto krijgt in februari zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Ervaring met Hyundai Tucson Premium HEV: De HEV is een perfecte caravantrekker, in de bergen is het aan te raden om de sportstand te gebruiken als je zelf wil schakelen met de flippers achter het stuur. De normaalstand accepteert zelf schakelen niet, die ziet dat als advies en bepaald het na 10 seconde zelf weer. Met een systeemvermogen van 230pk en 350Nm trekkracht heb ik nooit te klagen met onze caravan van 1300kg.
Maar wat een luxe auto is dit, wat een ruimte , wat een comfort. Stuurverwarming, verwarmde en geventileerde stoelen en verwarmde achterbank zijn b.v. standaard. Veel rijhulpsystemen zijn aanwezig, te veel om op te noemen. Ik heb wel 1 aantekening, de automatische snelwegmodus heb ik uitgeschakeld omdat die gevaarlijk kan zijn. De auto maakt gebruik van de verkeersborden van de navigatie en life van de weg, b.v. op de A6 van Lelystad naar Emmeloord mag je volgens de navigatie een deel 130km rijden overdag, de auto geeft op dat stuk opeens een dot gas wat je niet verwacht. Ik heb ook meegemaakt dat er, na wegwerkzaamheden, er een bord van 40km was vergeten weg te halen, het was wel even schrikken toen de auto daar op reageerde. Ik had gelukkig geen verkeer direct achter, maar toch...
Ervaring met verkoop: Jullie data loopt hopeloos achter, in Zwaag waar de auto is gekocht zit al een paar jaar niet Fakkert maar de Hyundai-dealer Ursem Barten. Daar is de auto ook in onderhoud.
Ervaring met onderhoud: Gratis vervangende auto en een ticket voor de wasstraat om de auto te wassen. Verder geen opmerkingen.
Ervaring met Hyundai Tucson 1.6 phev: Na jaren Europese auto's te hebben gereden nu gekozen voor de Tucson: nieuw model, aantrekkelijke looks, prima reputatie en trekauto van het jaar volgens de ANWB.
Ik ben deels positief verrast: de auto zit grandioos, rijdt comfortabel en stil en heeft veel ruimte. Zuinig? Mwah, het is maar wat je van een SUV met AWD verwacht. De techniek schakelt (solo) onmerkbaar tussen de elektrische aandrijving en de benzinemotor. Opladen doe ik gewoon aan het stopcontact in huis en dan rijdt ik bij zomerse temperaturen bijna 60 km elektrisch. Prima!
Dan de negatieve dingen: de ANWB heeft de HEV verkozen tot trekauto van het jaar met de aantekening dat hij wel eens lang hoog in de toeren blijft bij accelereren met aanhanger. Nou mijn PHEV blijft met aanhanger bij snelheden tussen ca. 60 en 80 km constant hoog in de toeren. Dan rijd je op vlakke wegen op de cruisecontrol zeg 80 km/u en dan blijft de automaat constant in zijn 3 met ca. 5.000 toeren. En dat geeft erg veel herrie en rijdt vreselijk onrustig. Zeker als hij dan ook nog om de haverklap overschakelt van benzine (veel herrie) naar elektrisch (zeer stil). Het lijkt wel of hij niet tussen beide kan kiezen.
Dus als caravantrekker moet je de Tucson PHEV zeker niet kopen.
Antwoord: Ervaring met Hyundai Tucson 1.6 phev.
Ik ben deels positief: de auto zit grandioos, rijdt comfortabel en stil en heeft veel ruimte. Zuinig? Zeker niet, want nu komt mijn grootste kritiek op deze auto. Bij de huidige temperaturen 6 tot 16 graden rijdt de auto de eerste 15 a 16 km op de benzine motor en pas dan gaat hij over naar EV. Laat ik nou net de auto PHEV gekocht hebben omdat ik altijd kleine afstanden rijd en 4 of 5 x per jaar naar Oostenrijk rijd. Dus voor mij een kat in de zak en veel spijt van de koop. Nog nooit heb ik ergens gelezen of gehoord van dealers en testen dat dit het geval is.
Conclusie: mocht u kiezen voor een PHEV dan voor kleine dagelijkse afstanden geen Hyundai Tucson PHEV kopen.
Antwoord: De eerste minuten wordt op benzine gereden om het interieur op te warmen. Als u de auto voorverwarmt aan de lader OF de verwarming pas aanzet in de loop van de rit, zal de benzinemotor niet worden ingeschakeld.
Antwoord: Hoe voor verwarmen?
Antwoord: De PHEV Tucson is ook niet als carantrekker van het jaar uitgesproken door de ANWB. Het is de hybride Tucson. Met de PHEV mag je niet de 1650 kg trekken.
Dus de PHEV is daar dus niet geschikt voor. Zelf heb ik de Tucson hybride uit 2021. Als trekauto perfect. Caravan van max. 1500kg. Ik heb er veel passen mee gereden in de Alpen een top auto.
Ervaring met Hyundai Tucson: Mooi vormgegeven, perfecte afwerking van binnen. Jammer dat er maar een 42 liter tank onder zit.