Hyundai Tucson
Nieuwe Hyundai Tucson vanaf 1 september
De voorzijde van de geheel nieuwe Tucson valt op door de vleugelvormige voorbumper en de LED-dagrijverlichting. De A-stijl is meer naar achteren geplaatst, waardoor deze loskomt van de lange motorkap.De Tucson wordt leverbaar met keuze uit tien carrosseriekleuren, waaronder Polar White, zes metallic lakkleuren (Platinum Silver, Ash Blue, Ruby Wine, Ultimate Red, White Sand en Pepper Grey) en drie parelmoer lakkleuren (Moon Rock, Phantom Black en Thunder Gray).
De Tucson biedt 629 liter aan bagageruimte. Met neergeklapte achterbank is dat 1.503 liter. De geheel nieuwe Tucson biedt het nodige comfort, mede dankzij de elektrisch verstelbare, verwarmbare en geventileerde voorstoelen. Een verwarmbare achterbank met verstelbare rugleuningen is eveneens beschikbaar.
Ook is de SUV leverbaar met het Smart Parking Assist System (SPAS). Andere comfortverhogende voorzieningen zijn Keyless entry, de elektronische handrem en de elektrisch bedienbare achterklep. Verder behoren tot de mogelijkheden: een elektrisch bedienbare parkeerrem, stuurwielverwarming en het aanzienlijk grotere panoramische schuif-/kanteldak.
Centraal op het dashboard is de 8-inch kleuren touchscreen van het infotainmentsysteem gemonteerd. Het navigatiesysteem is meer dan drie keer zo snel als de versie in zijn voorganger, de ix35. Het systeem biedt ook meer routeopties en snel en eenvoudig te updaten routekaarten op SD-kaart. De Tucson komt bovendien inclusief vijf jaar lang kaartupdates. Het audiosysteem bestaat uit DAB+ (digitale radio) en zes luidsprekers. Optimale connectiviteit is verder mogelijk via USB- en AUX-aansluitingen in de middenconsole.
Het infotainmentsysteem is voorzien van TomTom LIVE Services. Hiermee kan er binnen een oogwenk verkeersinformatie worden opgevraagd, wetenswaardigheden van interessante locaties onderweg, informatie over flitscamera's of zelfs het actuele weerbericht. Voor het gebruik hiervan dient de smartphone van de berijder als wifi hotspot; er is dus geen extra simkaart nodig of een apart data-abonnement. TomTom LIVE Services is de eerste zeven jaar gratis.
De SUV is te voorzien van Autonomous Emergency Braking (AEB), wat ervoor dat de auto automatisch remt als er plotseling een persoon of voertuig aan de voorzijde wordt gesignaleerd; ongeacht de rijsnelheid. Tot een snelheid van 70 km/u worden kop-staartbotsingen voorkomen. Ook leverbaar zijn veiligheidssystemen als Lane Keeping Assist System (LKAS), Rear Traffic Cross Alert (RTCA), Blind Spot Detection (BSD), Speed Limit Identification Function (SLIF), dat onder meer verkeersborden scant en waarschuwingen geeft, en het Active Hood System (AHS), dat de motorkap iets omhoog brengt in geval van een aanrijding met een voetganger, om zo de kans op ernstig letsel van de voetganger te verkleinen.
De Hyundai Tucson wordt verkrijgbaar twee benzine- en drie dieselmotoren. De motoren zijn in vergelijking met zijn voorganger verbeterd, zuiniger, krachtiger en soepeler. De CO2-uitstoot (118 g/km voor de 1.7-diesel en 147 g/km voor de 1.6 GDi-benzinemotor) is gemiddeld 13 procent lager.
Nieuw is de 1.6-liter T-GDi turbomotor met 130 kW (177 pk), die naar keuze is te combineren met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps automaat met dubbele koppeling, waarbij de schakelmomenten ook handmatig kunnen worden gekozen.
De 1,7-liter turbodieselmotor met 85 kW (116 pk) is uitsluitend leverbaar in combinatie met een handbediende zesversnellingsbak, 2WD en brandstofbesparende start-stoptechnologie. De 2,0-liter turbodiesel is beschikbaar in twee vermogensvarianten, met 100 kW (136 pk) en 136 kW (186 pk). Beide versies zijn voorzien een onderhoudsvrije NOx katalysator om schadelijke uitstoot te reduceren.
De Tucson met de 1.6 T-GDi en de 2.0 turbodieselmotor zijn voorzien van een 4WD-systeem. Dat stuurt onder normale omstandigheden 100 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen. Indien nodig, wordt maximaal 40 procent van de aandrijfkrachten naar de achteras gedirigeerd. Via de handmatig te bedienen 'Lock Mode' wordt het koppel naar de wielen gelijkmatig verdeeld (50/50) voor stabiliteit bij lage snelheden in zware omstandigheden.
De ondersteltechniek van de Tucson is specifiek ontworpen voor de Europese markt. De Tucson met automatische transmissie biedt drie rijstanden via het nieuwe Drive Mode Select (DMS). De bestuurder kan kiezen uit Normal, Sport en Comfort. De besturing, de gasrespons en de schakelmomenten van de automatische transmissie worden aangepast op basis van de gekozen rijmodus.