30 maart 2004

Hyundai Santa Fe (2000 - 2006)

Meer dieselkracht voor Hyundai Santa Fe

30 maart 2004 - Hyundai heeft een extra krachtige versie ontwikkeld van de Santa Fe met direct ingespoten turbodieselmotor (CRDi). Door toepassing van variabele turbotechnologie is het vermogen van de krachtbron met 13 pk en het koppel met 30 Nm toegenomen. Daarnaast beschikt deze uitvoering over elektronisch geregelde vierwielaandrijving. De Santa Fe 2.0 CRDi VGT wordt geleverd als luxe Country-uitvoering.

De 2.0 CRDi VGT-motor (Variable Geometry Turbocharger) levert 92 kW/125 pk bij 4.000 toeren per minuut. De krachtbron is voorzien van directe common-rail dieselinjectie, turbo, intercooler en zestien kleppen. Het koppel bedraagt 285 Nm bij 1.950 tot 2.600 toeren per minuut. De turbo zorgt niet alleen voor 30 Nm meer trekkracht, het koppel is ook over een groot toerengebied beschikbaar. Dat vertaalt zich in prestaties: in 13,0 seconden accelereert de Santa Fe vanuit stilstand tot 100 kilometer per uur, een verbetering van 13 procent ten opzichte van de standaard CRDi-motor. Het gemiddelde verbruik bedraagt 7,5 liter per honderd kilometer.

Hyundai Santa Fe (2000 - 2006)

De turbo met variabele geometrie is uitgerust met kleine, verstelbare luchtgeleiders, vanen genoemd, rond het schoepenwiel dat door de uitlaatgassen wordt aangedreven. Een elektronische rekeneenheid bepaalt de hoek van deze vanen op basis van informatie van onder meer het motortoerental, de stand van het gaspedaal en de hoeveelheid ingespoten diesel. Door de vanen nauwkeurig te richten blijft de turbowerking optimaal, ook als de motor een laag toerental heeft.

Het 4WD-systeem van de Santa Fe 2.0 CRDi VGT is elektronisch gestuurd. Onder gewone rijomstandigheden gaan praktisch alle aandrijfkrachten naar de voorwielen. De Santa Fe rijdt als een echte voorwielaandrijver. Treedt er gripverlies op bij de voorwielen, dan gaat een deel van de aandrijfkrachten naar de achteras, tot een maximum van 50 procent. Een beperkt slipdifferentieel voorkomt dat een van de beide achterwielen doorslipt. Het aandrijfsysteem is daardoor opgewassen tegen uiteenlopende situaties. De VGT is er met een handgeschakelde vijfbak of met een viertrapsautomaat.

Hyundai levert de krachtige Santa Fe in Country-uitvoering. Die is herkenbaar aan de two-tone lak en de kunststof flankbescherming. ABS, EBD en vier airbags zijn standaard. Evenals climate control, cruise control, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, dakreling en een automatisch dimmende binnenspiegel. De Santa Fe 2.0 CRDi VGT staat vanaf heden de Hyundai-dealers en kost 35.795 euro. De Santa Fe Van komt op 24.345 euro (excl. BTW)