Hyundai Santa Fe (2000 - 2006)
Hyundai Santa Fe ondergaat facelift
De vernieuwde styling van het exterieur betekent dat de Santa Fe meer prestige en luxe uitstraalt. De speelse en avontuurlijke elementen staan daardoor op de achtergrond. De veranderingen zijn vooral zichtbaar aan de voor- en achterzijde. In veel gevallen zijn overbodige detaillijnen verdwenen, wat de vormgeving in z'n geheel een stuk strakker maakt.
Het meest opvallend aan de Santa Fe is de nieuwe grille en de omlijsting ervan. Het gaaspatroon is vervangen door een enkele horizontale lijn. De afwerking rond de grille is voortaan uitgevoerd in carrosseriekleur en niet meer in de (two-tone) bumperkleur. Het resultaat is een elegantere en harmonieuzere voorzijde, doordat de grille voor het oog een geheel vormt met de motorkap. Aan de zijkant is de nadrukkelijke welving in de flankbescherming bij het achterportier vrijwel verdwenen. Hierdoor krijgt de holle vorm van de deur minder nadruk. Het resultaat is een evenwichtige zijkant.
Ook de achterzijde is rustiger waarbij gezorgd is voor elegantere lijnen. De mistachterlichten, voorheen prominent aanwezig, zijn in de bumper weggewerkt en hebben een nieuw design. De gebogen lijn tussen de mistachterlichten en de profielen aan de onderzijde van de bumper (skidplate) behoren tot het verleden. De lichtunits op de hoeken hebben een nieuw patroon. Verder is de afwerking rond de nummerplaat ontdaan van details en springt de handgreep minder in het oog. De handige apart te openen achterruit is ook in de vernieuwde versie aanwezig.
Door enkele wijzigingen krijgt ook de binnenzijde van de Santa Fe meer het karakter van een chique personenauto. Het meest opvallend is de nieuwe combinatie van contrasterende kleuren in het interieur. Het dashboard is donker (grijs of zachtbruin) terwijl de bekleding van de deuren en stoelen licht (grijs of beige) is. Daarnaast is de bekleding voorzien van een nieuw patroon. Het geheel maakt de binnenzijde levendiger, expressiever en chiquer.
De overeenkomsten met een personenauto worden versterkt door het nieuw ontworpen instrumentarium. Twee grote meters (toerenteller en snelheid) zitten links en rechts, met ertussenin twee kleinere voor benzine en temperatuur, zoals het instrumentenpaneel van de Coupe. Alle meters zijn afgewerkt met een sierlijke, lichte rand. De afwerking van het interieur heeft Hyundai verder verfijnd om de kwaliteitsbeleving te versterken. Bijvoorbeeld het deksel van de bergruimte tussen de voorstoelen (tevens armsteun) is met stof of leer bekleed. Daarnaast heeft de armsteun voor de achterpassagiers twee bekerhouders.
Voor de aandrijving zijn vijf verschillende krachtbronnen beschikbaar. Uniek voor een SUV in dit segment is de beschikbaarheid van een aluminium V6 benzinemotor met 24 kleppen. Daarnaast zijn er twee diesels, beide met directe common rail inspuiting, zestien kleppen en turbo. Behalve de handbediende vijfbak voor alle viercilindermotoren, is er een computergestuurde viertrapsautomaat voor de 2.7i V6 (standaard) en de 2.0 CRDi VGT (optie). Wat betreft de aandrijving zijn de 2.0i 16V en de 2.0 CRDi beschikbaar met alleen voorwielaandrijving.
De vierwielaandrijving bestaat uit een mechanische koppeling bij de achteras. Deze reageert op snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen. Maken de voorwielen meer toeren (bij doorslippen) dan activeert het snelheidsverschil de viscokoppeling en worden geleidelijk ook de achterwielen aangedreven. Het Limited Slip Differentieel (LSD) op de achteras voorkomt dat een van de twee achterwielen doorslaat en al het vermogen langs deze weg verloren gaat. Deze extra voorziening vergroot zijn terreinvaardigheid.
De Santa Fe staat in de prijslijst vanaf 26.995 euro (2.0 16V ActiveVersion 2WD). De levering start per 1 oktober.