Hyundai Matrix
Blokje om
Hyundai's blokkendoos, de Matrix, is in het nieuw gestoken. De auto is aangepast aan het nieuwe gezicht van Hyundai. De compacte MPV kreeg een vrolijke en zelfverzekerde uitstraling. Tegelijkertijd is de eigenzinnige vormgeving van meesterontwerper Pininfarina gebleven. Het grote glasoppervlak zorgt voor veel licht in het interieur en het halfhoge achterste zijruitje geeft een speels effect.
Achterin
De Matrix biedt ondanks relatief bescheiden buitenmaten een zee van binnenruimte. Om helemaal achteraan te beginnen: de bagageruimte meet standaard 354 liter en dat is bovengemiddeld veel. Dat is te danken aan de verschuifbare achterbank. Afhankelijk van de situatie kan eenvoudig worden gekozen voor meer beenruimte achterin (20 cm) of juist meer bagageruimte. De achterbank bestaat uit twee losse delen die onafhankelijk van elkaar kunnen schuiven.
Uiteraard is de achterbank ook op te klappen. Dan biedt de Matrix 1.284 liter bergruimte en dat is gemiddeld in dit segment. De Matrix onderscheidt zich echter door een bijzonder goede toegang tot de kofferruimte. De laadvloer ligt opmerkelijk laag en kent geen tildrempel, zodat in- en uitladen eenvoudig is.
Voorin
Wanneer puur naar de cijfers wordt gekeken is de ruimte voorin gemiddeld, maar het gevoel van ruimte achter het stuur van de Matrix is bijna overweldigend! Dat begint met de nadrukkelijk hoge zit, wat de instap eenvoudig maakt en bovendien een goed overzicht over het verkeer geeft.
De voorruit is ver naar voren geplaatst. Alle knoppen en klokken zijn juist midden op het dashboard geplaatst, zodat links en rechts veel ruimte overblijft voor talloze bergvakken. Bovendien is de centraal geplaatste snelheidsmeter eenvoudiger af te lezen dan een meter vlak achter het stuurwiel. De bestuurder heeft de ogen immers gefocust op het verkeer ver voor de auto en dan is het makkelijker als de snelheidsmeter ook zo ver mogelijk van de bestuurder is geplaatst.
De vernieuwde Matrix heeft een rijkere standaarduitrusting dan voorheen (of eigenlijk: het instapmodel van weleer is komen te vervallen). Daarom zijn vanaf de basisuitvoering dakrails, getint glas en airconditioning nu standaard. Een klacht van de vorige Matrix was dat de airco niet sterk genoeg was en dat is met deze nieuwe Matrix niet verbeterd: de luchtstroom is niet sterk genoeg om het interieur effectief te koelen. Een radio is nog steeds niet standaard.
De hier gereden "Dynamic Version" kent als extra uitrusting mistlampen voor, een dakspoiler, elektrisch verwarmbare buitenspiegels en een handige brilhouder. Deze uitvoering kent ook een boordcomputer. Die geeft allerhande informatie over de rit, behalve het verbruik.
Rijeigenschappen
Het onderstel is iets verfijnd voor de nieuwe Matrix, maar in de praktijk is het effect hiervan gering. In een snelle bocht of bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre reageert de auto iets goedmoediger dan voorheen. De concurrentie is op dit punt echter een flinke stap verder.
De Matrix is vooral een makkelijk rijdende auto. Ondanks de enorme binnenruimte zijn de buitenmaten bescheiden en dat maakt de auto zeer handelbaar. Dankzij de rechte vormen is de koets goed overzichtelijk, alhoewel de motorkap (zoals de meeste auto's in dit segment) niet zichtbaar is vanaf de bestuurdersstoel.
De motoren zijn gelijk gebleven. Bij veel facelifts worden bestaande motoren door middel van chip-tuning iets sterker en toch zuiniger gemaakt, maar Hyundai heeft het mechaniek helaas ongemoeid gelaten. Het verbruik is naar hedendaagse standaarden daarom fors en dat wordt bestraft met een milieulabel "E".
Voor deze gelegenheid is gereden met de 1.6 liter viercilinder benzinemotor die vrijwel ongewijzigd wordt geleverd sinds 2001. De 103 pk / 141 Nm sterke Matrix komt probleemloos mee met het overige verkeer, maar biedt onvoldoende reserve om bijvoorbeeld vlot te passeren op een provinciale weg. Voor intensief gebruik of verre vakanties verdient de sterkere 1.8 motor daarom de voorkeur.
Een ding heeft Hyundai geheel terecht niet aangepast: de prijs. Die is als vanouds aangenaam laag.
Conclusie
De Hyundai Matrix is sinds 2001 op de markt dus het werd tijd voor een facelift. Daarmee kan het model naar verwachting nog twee jaar mee tot er een echte, nieuwe opvolger komt. Dankzij het nieuwe gezicht past de Matrix nu goed bij de nieuwe Hyundai-modellen. Tegelijkertijd is het karakteristieke ontwerp van Pininfarina bewaard gebleven. De standaarduitrusting is iets rijker geworden.
De rijeigenschappen zijn echter niet of nauwelijks aangepast. Het onderstel is iets verbeterd, hetgeen vooral de veiligheid ten goede komt. De Matrix blijft een compacte, handelbare auto die zich goed thuisvoelt in de stad. De motoren zijn niet gemoderniseerd en scoren daarom anno 2008 niet meer dan een voldoende.
Ondanks de verjongingskuur zijn er toch geen punten te noemen waarop de Matrix de concurrentie nu nadrukkelijk achter zich laat. Daar staat tegenover dat de auto ook geen grote minpunten kent om niet voor de Matrix te kiezen. Bovendien blijft de prijs/prestatie verhouding onverminderd scherp.
- Zeer ruim
- Uiterst praktisch
- Matige prestaties
- Te korte zittingen voorstoelen