Volkswagen Touran (2003 - 2010)
Nieuwer! Sneller! Slimmer!
De Volkswagen Touran is al twee keer eerder getest. En dat is niet zonder reden. De zevenpersoons familieauto van Volkswagen hoort thuis in het rijtje van bestsellers van het merk. Destijds was Volkswagen rijkelijk laat met de introductie van een MPV (multi purpose vehicle), maar gebruikte het die tijd om de kunst goed af te kijken. Daarom is de Touran pas nu toe aan een eerste facelift.
Oud nieuws!
De Touran viel vanaf het eerste moment op door de goede rijeigenschappen, hetgeen altijd een lastig punt is voor een hoge en zware auto. Volkswagen is als Europees fabrikant niet bang om een auto stevig af te veren en daardoor heeft deze MPV een prima wegligging, ook met volle belading. Hieraan is voor de vernieuwde Touran niets gewijzigd.
Ook het interieur bleef gelijk. Het interieur is onmiskenbaar een Volkswagen-creatie gemaakt van standaard Volkswagen-componenten. Dat betekent een strak en smetteloos afgewerkt dashboard dat gevoelsmatig zo degelijk is dat het mee zal gaan tot het einde der tijden.
Zowel voor- als achterin biedt de Touran volop ruimte. Alhoewel dit niet de grootste familiebus is die Volkswagen in de aanbieding heeft (de Sharan is nog een maatje groter), biedt de Touran ook achterin meer dan voldoende ruimte aan drie volwassenen. De auto wordt standaard geleverd als vijfzitter, waarbij de bagageruimte met gemak de vakantie-koffers van vijf personen slikt. Optioneel kan de Touran worden voorzien van twee extra (kinder) zitplaatsen, waarmee het totaal op zeven komt.
Volkswagen heeft de kans niet aangegrepen om het stoelsysteem te verfijnen. Alhoewel de ruimte enorm en de flexibiliteit groot is, moeten de stoelen wel worden verwijderd en uitgenomen om de volledige laadruimte van 1.989 liter te kunnen benutten. Een systeem waarbij de stoelen in de vloer verdwijnen is inmiddels gangbaar en vooral veel handiger.
Nieuw nieuws!
Het duidelijkste verschil tussen de oude en de vernieuwde Touran is de neus. De koplampen zijn nieuw vormgegeven en draaien voortaan mee in de bocht. De grille heeft een flinke lik chroom gekregen, geheel in de stijl van de andere Volkswagens. Ook de achterzijde is aangepast, maar alleen de geleerden uit Wolfsburg zien dat verschil. Ondanks de geringe veranderingen is het doel bereikt: de Touran heeft een modernere uitstraling gekregen en misstaat niet naast de concurrenten.
Veel belangrijker dan de nieuwe aankleding, is de nieuwe techniek. Op de prijslijst zijn twee nieuwe motoren verschenen: een benzine- en een dieselkrachtbron. Om met die laatste te beginnen: de Touran is voortaan leverbaar met een 2.0 liter viercilinder turbodiesel die goed is voor 177 pk / 350 Nm. Dat is veel voor een familiebusje en dat is te merken.
Het streven van iedere autofabrikant is om een familiebusje te laten rijden als een gewone personenauto. Een sterke motor levert daar een belangrijke bijdrage aan. De nieuwe dieselmotor (met roetfilter) biedt ongeacht het toerental opmerkelijk veel kracht.
Schakelen is bijna overbodig! Met bijna stationair toerental klimt de Touran diesel zelfs in de derde versnelling moeiteloos een helling op. Bij een laag toerental biedt de 2.0 TDi voldoende kracht, zodra de turbo bijspringt (vanaf +/- 2.500 toeren per minuut) levert de zelfontbrander overweldigend veel kracht. Desondanks is de auto gemakkelijk te doseren in de stad om even later ware mokerslagen uit te delen op de snelweg.
De andere nieuwe krachtbron is een benzinemotor met een inhoud van welgeteld 1.4 liter. Dat lijkt veel te weinig voor een forse auto als deze, maar de technici hebben een list bedacht. Deze bescheiden motor is namelijk voorzien van een turbo en een compressor. Zoals al bij de dieselmotor beschreven zorgt een turbo alleen bij hoge toeren voor extra vermogen. Door de compressor toe te voegen, wordt ook bij lage toeren extra kracht ingeblazen. De 1.4 liter TSI rijdt daarom alsof minimaal een 2.0 motor in het vooronder ligt. In de basis blijft dit echter een bescheiden 1.4 liter motor met het bijbehorende bescheiden verbruik.
Parkeer mij!
De laatste vernieuwing is ook een technische: een parkeerassistent die heel veel verder gaat dan de gebruikelijke parkeerhulpjes. Uitstappen en weglopen terwijl de auto zichzelf parkeert lukt nog net niet, maar Volkswagen benadert dit ideaalbeeld wel.
De gebruikelijke parkeersensoren zijn aangevuld met sensoren aan de zijkant van de auto die "voelen" waar een parkeervak is (met 70 cm ruimte voor en achter de auto). Het systeem probeert eerst een stoeprand te vinden, als alternatief worden andere geparkeerde auto's als oriëntatiepunt gebruikt. Een display tussen de snelheidsmeter en toerenteller geeft schematisch aan dat een parkeervak is gevonden. De bestuurder geeft zelf gas en remt zelf, maar de computer neemt het stuur over. Het is in eerste instantie een vreemde gewaarwording dat de auto zelf aan het stuur draait, maar de Touran parkeert zichzelf keurig (op 5 tot 25 cm van de stoeprand).
In grote lijnen werkt het parkeersysteem goed, maar het blijft slechts een assistent en de bestuurder moet zelf blijven opletten. De Touran stuurt zelf, maar remt niet en dus is het systeem niet onfeilbaar. Het is verwarrend dat de eerste instructies stap-voor-stap op het beeldscherm verschijnen, maar eenmaal in het parkeervak moet de bestuurder juist op geluidssignalen af gaan om op het juiste moment te remmen.
Deze parkeerhulp is echter niet bedoeld voor autojournalisten die er een middagje mee spelen en wie de Touran met deze optie aanschaft, went snel aan de procedure. Dan is het handig dat de Touran zichzelf moeiteloos parkeert; zeker met een auto vol ongeduldige kinderen.
Conclusie
De Volkswagen Touran is slechts op details vernieuwd, maar het effect is er niet minder om. Een belangrijk bezwaar is namelijk weggenomen. In voorgaande tests werd de Touran omschreven als een prima familieauto, die echter op geen enkel punt significant beter was dan de concurrentie. Daar is nu verandering in gekomen. De beide nieuwe motoren springen spaarzaam om met brandstof en leveren toch uitstekende prestaties. Deze motoren zijn zelfs zo goed dat dit alleen al een doorslaggevend argument kan zijn om voor de Touran te kiezen.
De nieuwe parkeerhulp is handig en neemt een vaak terugkerende zorg uit handen. De nieuwe vormgeving maakt de auto moderner en aantrekkelijker.
- Volop ruimte
- Goed weggedrag voor een MPV
- Vlotte en zuinige nieuwe motoren
- Stoelsysteem verouderd
- Bandengeluid duidelijk hoorbaar