Forum Hyundai Matrix
Reacties van eigenaren
Ervaring met Hyundai Matrix 1.6 GLS: Sinds en aantal weken een 2e hands gekocht op LPG. Hij lust een stevige slok 1:10 a 1:11. Veel motor lawaai boven de 3000 rpm. Gaspedaal gaat stroef, daardoor moeilijk te doseren. Vooral lastig bij het weg rijden. Ga ik nog aanpakken/smeren. Zoek naar banden die rond de 69 db produceren.
Afgelopen week een mankement. Bougiedop doorgeslagen daardoor liep 'ie plots op 3 poten. Vooral traag met versnellen om in toevoegen op de snelweg. Voor de rest een prima auto die je niet hoeft te laten staan. Nu alleen nog de distributie riemset en olie vervangen.
Ervaring met onderhoud: Stroef gaspedaal en spontaan een doorgeslagen Bougiedop. Maar waarom heeft hyundai er voor gekozen dat de airco spontaan aan springt als je de ventilator lucht op 1 van de 2 raamstanden zet, compleet onlogisch.
Ervaring met Hyundai Matrix 1.6: Rijd dus echt maar net 1:10 en op neer naar Duitsland, dus lange afstanden. Ja, het zou kunnen dat je dan zoals wij 1:12 haalt, maar net dan. Verder bij gasgeven inderdaad zwaar brommend geluid.
Plus punten: we nemen alles mee, 4 personen en 2 honden iedereen probleemloos zijn plek en veel bagage erbij hij is ruim dus. Verder ga ik hem graag inruilen op een zuinige stationcar misschien wel een Hyundai maar Skoda presteert ook goed. Als het ff kan op een diesel kan wel duurder zijn maar trekt beter en is zuinig. En loopt als ie loopt altijd goed.
Antwoord: Ik reageer op mijn eigen bericht: tis inderdaad een zuipert. En nu is er een koplampje kapot (een H7 pitje), dus beide maar vervangen. Maar dan komt het: rechts (!) daar ruil ik hem alleen al graag voor in je kan naar de dealer om een lampje te vervangen van bij Action 1,69 H7. want je moet je halve auto slopen om er een pink tussen te krijgen. Dit gaat echt thuis niet lukken of je moet er echt veel verstand van hebben. Ik praat dus over 1 pitje niet NORMOAL is dat. Ik hoop er snel vanaf te zijn, een Matrix is nix. Hier kan ik dus erg boos om worden na een Fiat stilo Abarth die net zo erg was.
Antwoord: Oplossing is simpel: de boutjes boven de lampunit losdraaien (sleutel 10) en naar voren los klikken (gaat een beetje stroef). Dan is vervangen simpel genoeg. Zelf doe ik het ieder najaar, maar ik rijd altijd met ontstoken verlichting.
Ervaring met Hyundai Matrix 1.6: Laat je niet wijsmaken dat dit een zuinige wagen is! Als je uitsluitend stdsverkeer doet is het een zuiplap met recordscores tot 11l/100km.
Ervaring met verkoop: De dealer weet blijkbaar zelf niet hoeveel deze auto in zuiver stadsverkeer verbruikt.
Ervaring met onderhoud: Laat je niet verleiden door deze stille, vlotte auto! Onderhandel over de cijfers die gegeven worden met garantie van terugname indien het leugens zijn.
Ervaring met Hyundai Matrix 1.6i: Hij zuipt je arm. De 1.6i loopt max 1-9.3 1-10 is bijna net te halen ook na een dure reaparatie van een lambda sensor en alle filters vervangen geen minder verbruik.
Verder ruime auto zit is prima, maar uitlaat brult je de oren van de kop bij meer gas geven dan je eigenlijk wil want dan zuipt ie ook nog eens.
Antwoord: In de specificaties van deze auto staat duidelijk dat het gemiddelde verbruik in de stad 1 op 10 bedraagt. Dat had u dan toch kunnen weten?
Ervaring met Hyundai Matrix 1.6: Moet regelmatig de lampen in de koplamp vervangen, gaat het beste als de hele unit er uit gehaald wordt, verder de verlichting van de kachelbediening wispelturig. Technisch een redelijk goed doordachte auto en heeft ons gedurende door ons gereden 100.000 km, ondanks een wel eens te ver uitgestelde onderhoudsbeurt, nog nooit in de steek gelaten.
Vooral ruime instap en binnenruimte, iets te stugge stoelen en soms wat minder soepel in de achter uit te zetten.
Grootste minpunt is de toch wel dorstige 1.6 motor (afhankelijk van omstandigheden 8.8-10 l per 100 km).
Ervaring met Hyundai Matrix 1.6: Heb nu 110.000 km met deze auto gereden en voor geen dubbeltje onkosten buiten de normale onderhoudsbeurten brandstofverbruik. Jawel, 1 op 13 wel na het monteren van Michelin Energy Safe banden.
Antwoord: Heb er nu 225.000 km mee gereden. Lust wel een slok, maar zeer betrouwbaar. Een keer de dynamo vervangen, bij 210.000 km, door een iets zwaarder type. Moet nu de rubbers van de achter stabilisator vervangen. In 15 jaar in totaal circa 1250 euro aan onderhoud gehad, vervang zelf iedere 7.500 km de olie en filter en hij wordt er wel stiller en 10% zuiniger van.
Ervaring met Hyundai Matrix: Had eerst een Renault Kangoo 1.6 uit 2002 altijd in onderhoud bij Dealer geweest. I.v.m. de verwachting van hoge kosten voor nieuwe distributieriem e.a. zaken heb ik hier met enige spijt afscheid van genomen. Nu een Matrix die er mooi uitziet en wat mij betreft lekker rijdt. Vraag mij alleen af wat het verschil is tussen de Dynamic version en de Active version. Weet iemand dat?