Hyundai i40
Hyundai onthult i40 sedan
De sedanversie van de i40 is volledig ontwikkeld in het Europese hoofdkwartier van Hyundai in het Duitse Rüsselsheim. Geheel volgens de nieuwe "Fluidic Sculpture"-designtaal straalt de 4,74 meter lange sedanversie van de Hyundai i40 kracht en dynamiek uit. Duidelijk herkenbaar zijn de hexagonale grille, de karakteristieke koplampen en de strakke lijnen waarmee ook de stationwagon zich onderscheidt.
Hyundai levert de sedanversie van de i40 met keuze uit twee benzine- en twee dieselmotoren. De 1.7-liter diesel is verkrijgbaar met 85 kW/115 pk of 100 kW/136 pk. De kleinste diesel heeft in combinatie met het start-stopsysteem ISG een CO2-uitstoot van 113 g/km. De bijtelling voor de leaserijder bedraagt 20 procent.
De schoonste benzinemotor is de 1.6 GDI met 99 kW/135 pk. Deze versie draagt het energielabel A en valt eveneens in de bijtellingscategorie van 20 procent. De nieuwe direct ingespoten 2.0 GDI-benzinemotor (130 kW/177 pk) maakt het motorenaanbod compleet.
Hyundai voorziet de i40 standaard van onder meer cruise control, ruitenwisser ontdooier, audio met iPod interface kabel en knie airbag. De i40 sedan kan naar wens nog worden uitgerust met een panoramisch zonnedak, lane keeping assist systeem en zijairbags voor de achterpassagier. Daarnaast introduceert Hyundai op de i40 geavanceerde verlichtingsystemen, zoals de standaard dagrijverlichting met xenon-koplampen én een LCD-supervisioncluster dat niet alleen de bediening vergemakkelijkt maar ook bijdraagt aan de uitstraling.
De actieve veiligheidssystemen van de i40 zijn onder meer ESP (elektrisch stabiliteitsprogramma), ABS, Hill-start Assist Control (dat achteruitrollen bij wegrijden uit stilstand op een helling voorkomt), VSM (Vehicle Stability Management), Brake Assist System en een Emergency Stop Signaal. De sedanversie heeft zeven tot negen airbags: front-, zij- en gordijnairbags en een knieairbag aan bestuurderszijde zijn standaard op alle modellen.