Hyundai i30 Wagon (2012 - 2017)
Lease-ideaal
Bijtelling, bijtelling, bijtelling, daar gaat het om bij lease-auto's. Dus toen de i30 voor modeljaar 2015 werd aangepast, maakte de Nederlandse importeur zich sterk om de uitstoot te verlagen. Geen probleem, want Hyundai dankt zijn huidige succes aan het slim inspelen op de wensen van de klant.
De eindoverbrenging, het koelsysteem en het motormanagement van de "1.6 CRDi" werden daarom aangepast. De energie die vrijkomt tijdens uitrollen of remmen, wordt opgeslagen in de accu en gebruikt voor een start/stop-systeem. Het resultaat: een uitstoot van 102 gram CO2 per kilometer (een afname van 13 g/km), terwijl het vermogen toenam van 128 pk tot 136 pk.
Maar daar blijft het niet bij! De i30 is voortaan leverbaar met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Dat betekent dat tijdens het rijden de volgende (of vorige!) versnelling al wordt klaargezet. Het "schakelen" wordt daarom slechts beperkt tot het wisselen van koppeling en dat verloopt sneller, soepeler en efficienter dan bij een traditionele automaat. Hier is de CO2-besparing nog spectaculairder: met "DCT" (Dual Clutch Transmission) stoot de i30 Wagon 109 gram CO2 per kilometer uit, tegenover 149 gram voor de automaat uit 2012.
Prestaties en verbruik
De prestaties van de 1.6 liter dieselmotor zijn voldoende, maar niet meer dan dat. Nooit komt de i30 Wagon vermogen tekort en stevig doorrijden op de snelweg is geen enkel probleem. Snel of uitdagend is deze zakelijke i30 allerminst. Bovendien wordt het vermogen zeer geleidelijk opgebouwd, waardoor de i30 een uiterst tam karakter heeft.
Hoe zuinig de i30 in de praktijk is, is sterk afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder en de gekozen overbrenging. Wie een vlotte rijstijl heeft en het liefst altijd voorop rijdt, verbruikt met zowel de automaat als de handgeschakelde versie zo'n 7 liter per 100 km.
Tijdens een zuinigheidstest (maximum snelheid 100 km/u, goed anticiperen, weinig remmen, airco uit) was de handgeschakelde variant in het voordeel. Deze was te verleiden tot een verbruik van 4.2 liter per 100 km. De automaat bleef bij dezelfde rijstijl op hetzelfde traject steken op 5 liter per 100 km (volgens Hyundai-Nederland betrof het hier een pre-productie auto die mogelijk minder goed was afgeregeld). In beide gevallen viel op dat een bijna ijzeren discipline nodig is om zuinig te rijden. Want wanneer ook maar heel even harder wordt gereden, stijgt het verbruik onmiddelijk en is het lastig om dit weer goed te maken.
Weggedrag
Voor modeljaar 2015 is het onderstel niet aangepast. De i30 (Wagon) blijft daarom een echte allemansvriend. Door niet te kiezen voor een uitgesproken hard of zacht onderstel spreekt de auto een zo breed mogelijke doelgroep aan. Hyundai heeft daarbij een prima compromis gevonden. Wanneer kalm wordt gereden is de i30 comfortabel, wanneer hard wordt gereden is de i30 juist capabel en veilig.
Toch verraadt de i30 zijn leeftijd als het gaat om het weggedrag. Concurrerende modellen van recentere datum van andere merken bieden nog meer verfijning. Ze voelen groter dan ze eigenlijk zijn en/of lijken een klasse hoger te rijden (Volkswagen Golf, Ford Focus, Mazda3). De i30 daarentegen rijdt als een heel gewone middenklasser, niet meer en niet minder dan dat.
Uitrusting
Hyundai is groot geworden door het bieden van heel veel kwaliteit tegen een heel lage prijs. Ook deze "lease favoriet" is daarom voorzien van een navigatiesysteem dat vijf jaar lang kosteloos wordt voorzien van nieuw kaartmateriaal.
Zoals bij iedere Hyundai, is een USB-aansluiting al vanaf de basis-uitvoering standaard. De speciale lease-uitvoering, genaamd "Business Edition, is standaard voorzien van een achteruitrijcamera, een Bluetooth carkit, een DAB+ ontvanger (digitale radio), cruise- control en een "lane departure warning system" (waarschuwing bij overschrijden van de belijning op het wegdek zonder richting aan te geven).
Toch is een lage prijs al lang niet meer de belangrijkste troef van Hyundai. Volgens de fabrikant is het uiterlijk inmiddels de belangrijkse reden om voor Hyundai te kiezen. Daarom heeft de i30 een facelift ondergaan voor modeljaar 2015. De nadruk ligt nu meer op horizontale lijnen, waardoor de auto lager en langer lijkt. Het front heeft voortaan een meer zelfverzekerde uitstraling en dat is ideaal voor een leaseauto.
Conclusie
Wat Hyundai betreft, is de i30 Wagon met dieselmotor en automaat de ideale leaseauto. Echter, "ideaal" is een kwestie van smaak. De rijeigenschappen zijn in absolute zin prima, maar weinig uitgesproken. En alhoewel de auto er keurig uitziet, is het lijnenspel niet erg gedurfd. De uitrusting is compleet, maar niet vernieuwend.
De i30 is een auto die vooral met het verstand wordt gekozen. Dankzij de recente facelift voldoen de motoren weer aan alle fiscale regels en dus komt de i30 in aanmerking voor een lagere bijtelling. Daarbij heeft Hyundai (wederom) perfect naar de klanten geluisterd en beantwoordt de i30 nog beter aan de wensen van de zakelijke rijder.
- Ruim en praktisch
- Goede rijeigenschappen
- Prima prijs/prestatie verhouding
- Klokje niet altijd zichtbaar
- Beloofde lage verbruik moeilijk te realiseren
- Geen stop/start-systeem leverbaar i.c.m. panoramadak