Hyundai i10
Hyundai onthult de nieuwe i10
De i10 is met 3.565 mm niet langer, maar met 1.595 mm wel 70 mm breder dan de Atos. De wielbasis van de Hyundai i10 is 2.380 mm. Doordat de breedte is toegenomen heeft de Hyundai i10 een aantrekkelijker uiterlijk gekregen, dat vooral Europese klanten moet aanspreken. Standaard krijgt de Hyundai i10 vijf deuren en een in twee delen neerklapbare achterbank.
Uiteraard is ook de binnenruimte van de nieuwe Hyundai i10 ten opzichte van de Atos gegroeid, wat ten goede is gekomen aan het comfort van de inzittenden en de laadruimte. De motor is krachtiger en zuiniger. Doordat Hyundai India, dat de nieuwe i10 vervaardigt, flink heeft geïnvesteerd in efficiente productieprocessen, is de kwaliteit van de nieuwe Hyundai i10 verbeterd ten opzichte van de Hyundai Atos.
De nieuwe Hyundai i10 wordt aangedreven door een viercilinder 1.1i CVVT-benzinemotor van 66 pk (49 kW) bij 5.500 t.p.m. De trekkracht van deze kleine krachtbron bedraagt 99 Nm bij 2.800 t.p.m. De CO2-uitstoot is met 119 g/km (was 131 g/km) duidelijk onder de milieunorm, waardoor de Hyundai i10 in aanmerking komt voor het brandstoflabel B. Het gecombineerde verbruik is 5,00 l/100 km (1 liter op 20 kilometer). De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5 versnellingen transmissie, of een volautomatische 4-traps automatische transmissie, waarvan de pook is geplaatst op de middenconsole.
De Hyundai i10 kan worden voorzien van vier airbags, ABS, gordelspanners, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen, stoelverwarming, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, aluminium velgen, mistlampen en airconditioning. Details over de verschillende uitvoeringen worden later gecommuniceerd. Binnenkort zal ook de prijs van de Hyundai i10 bekend worden gemaakt.