Hyundai Getz
Ruwe bolster, blanke pit
De meeste SUV's (sports utility vehicles) worden puur gekozen op het uiterlijk. De Getz is ook in Cross-uitvoering geen SUV, maar ziet er minstens zo stoer uit. De testauto is voorzien van contrasterende schilden rondom, dakdragers (maximaal 54 kg), een verchroomde grille, skidplates (extra bescherming onder de bumper) en een set bijzonder fraaie 16 inch velgen (bandenmaat 195/45R16). Mocht de boodschap nog niet zijn overgekomen, dan maken de Cross-stickers op de zijkant en achterklep wel duidelijk dat dit een speciale uitvoering is.
Ruimte
De Getz is van nature iets hoger dan de gemiddelde personenauto en ook dat draagt bij aan de stoere uitstraling. Bovendien wordt die hoogte binnenin vertaald in extra ruimte. Toch vraagt de Getz de eerste uren enige gewenning. Het stuurwiel ligt ondanks de verstelmogelijkheden laag, terwijl de voorstoel ongebruikelijk hoog is. Daarmee heeft de testrijder het gevoel meer op dan in de auto te zitten, maar dit went snel en valt dan nog nauwelijks op.
Wat blijft is de royale ruimte, zowel voor- als achterin. Ook de bagageruimte is een fractie groter dan gemiddeld in dit segment. Helaas kent de kofferruimte wel een flinke tildrempel, die het uitladen van zware stukken onnodig lastig maakt.
Het dashboard is logisch en overzichtelijk. Alle knoppen zitten waar ze horen, alle meters zijn makkelijk af te lezen. De zilverkleurige middenconsole zorgt voor de broodnodige vrolijke noot in het verder zo strakke grijze interieur.
Zoals gebruikelijk bij Hyundai is de uitrusting zeer compleet gezien de prijs. Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten (alleen voor), een toerenteller, een klok en een prima functionerende airconditioning zijn allemaal standaard. De bestuurder moet zelf zorgen voor een radio.
Aandrijving
De Getz wordt geleverd met vier verschillende motoren. Wie de auto inzet als voordelige leaseauto kan kiezen voor de 1.5 liter diesel. Het instapmodel met benzinemotor is de 1.1 liter. Het topmodel is de 1.6 liter die zo goed presteert, dat de Getz in een sportwagentje op budget verandert. Tegelijkertijd heeft die motor een onrustige loop bij zeer lage snelheden, wat uiterst onprettig is in de file.
Geheel terecht is de 1.4 liter viercilinder daarom de meest populaire krachtbron voor de Getz. Ook met die motor is de Getz een levendige en lichtvoetige auto die zich overal thuisvoelt. In de stad is de Getz overzichtelijk en wendbaar, op de snelweg is de Getz een prima kilometervretertje. De auto schakelt prima en gezien de prijs zijn de rijgeluiden bescheiden.
Het lichtvoetige en levendige gedrag komt vooral terug in de wegligging. De besturing is niet te licht en niet te zwaar, zodat de Getz perfect is aan te voelen. De wegligging is prima en dat zorgt ervoor dat het heerlijk sturen is met Hyundai's succesnummer. De auto is prima in balans en gevoelsmatig klopt alles.
De Getz Cross heeft geen vierwielaandrijving en geen verhoogd onderstel. Dat heeft de auto helemaal niet nodig, want de rijkwaliteiten laten ook zonder speciale aanpassingen weinig te wensen over. De Getz Cross is van buiten stoer en taai, maar in feite is dit één van de fijnste kleine auto's op de markt.
Conclusie
Na een week testrijden is de conclusie een goednieuwsshow. De Getz Cross is geen SUV, maar slechts een leuk aangeklede hatchback voor een al even leuke prijs. Menigeen gebruikt de extra mogelijkheden van een SUV nooit en kiest de auto alleen om het uiterlijk; dan is een Getz Cross een slimme keuze.
Maar de Getz biedt ongeacht de aankleding meer dan een goede prijs/prestatie verhouding. Alhoewel de auto al sinds 2003 op de markt is (met een facelift in 2005), zijn de wegligging, de besturing, de remmen en de prestaties nog steeds top. Kortom: een kleintje met pit!
- Ruim en praktisch
- Geslaagde vormgeving
- Uitstekende rijeigenschappen
- Forse tildrempel
- Klein dashboardkastje