Ford Fusion
Frisse wind
Een groepje autoliefhebbers is verwikkeld in een heftige discussie. Het gaat niet om de voetbaluitslagen van de dag ervoor en ook niet over de "puinhopen van paars" versus de "ruïnes van rechts". Nee, ze doen hun uiterste best om de Ford Fusion in een categorie in te delen. Alhoewel de Fusion technisch veel overeenkomsten heeft met de Fiesta, is de classificatie "hoge Fiesta" (8 cm hoger, 10 cm langer) veel te kort door de bocht. Maar de bewering "een kleine Maverick" (Ford's terreinauto), is weer te veel van het goede.
Om de verwarring compleet te maken wijs ik fijntjes op mijn vorige Ford-test, waarin op jolige toon wordt verteld hoe de nieuwe Fiesta het "kind" is van Mondeo en Focus. Welke ouders zouden er aan de wieg staan van deze nieuwe Ford?
First edition
In vergelijking met het stoere en opmerkelijke exterieur, valt het interieur wat tegen. De vormgeving is allerminst gewaagd en kan bijna saai genoemd worden in vergelijking met de zo creatief vormgegeven buitenzijde. Het dashboard bestaat uit twee kleuren kunststof die het geheel rustig en heel overzichtelijk maken. Het aantal knoppen en hendels is door de logische indeling minimaal.
Toch is het uitrustingsniveau royaal, want de testauto is een "First Edition"-uitvoering. Zoals te doen gebruikelijk bij Ford, wordt de eerste serie auto's van een nieuw model geleverd in een extra luxe uitvoering tegen een aantrekkelijke prijs. Ook deze First Edition is riant uitgerust met onder andere centrale portiervergrendeling (met afstandsbediening), een handbediende airconditioning, radio/cd speler (met onberispelijke radio-ontvangst tot in de meest lastige ontvangstgebieden), elektrisch bedienbare zijruiten voor, een verwarmbare voor- en achterruit, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare buitenspiegels, ABS/EBD remmen en zes airbags.
De zit achter het stuur is, zoals te verwachten, iets hoger dan gebruikelijk. De Fusion geeft geen "koning van de weg"-gevoel dat grote terreinauto's weten te geven, maar biedt wel degelijk een beter en rustiger overzicht over het verkeer dan een gewone auto. Vooral in druk verkeer in de randstad bleek dit tijdens de testperiode heel aangenaam te zijn.
De fractioneel grotere bodemvrijheid die de Fusion van een terreinauto heeft overgenomen, betekent dat stadse obstakels als verkeersdrempels eenvoudig en verrassend comfortabel kunnen worden genomen. Toch is het onderstel in de meeste gevallen vrij stevig, omdat een auto met een hoog zwaartepunt minder mag overhellen in bochten. Alhoewel de rijkwaliteiten niet vergelijkbaar zijn met die van de Fiesta en Focus, heeft ook de Fusion een verdienstelijk en veilig weggedrag. De Fusion voelt vrij zwaar, wat zich weer vertaalt in een rustig gedrag op de buitenweg.
Ruimte
De Fusion biedt dankzij een hoge daklijn voorin veel hoofdruimte. Achterin is de hoofdruimte iets minder, maar ook daar vinden twee volwassenen een redelijke zitplaats (de derde gordel is wat optimistisch gedacht van Ford). Uit de rugleuning van de rechter voorstoel is een hap genomen, om meer beenruimte achterin te bieden. Ook achter de bestuurdersstoel is meer beenruimte over dan in de gemiddelde compacte auto.
De echte verrassing is echter achter de achterbank te vinden. De forse achterklep, die alleen met de sleutel of een knop op het dashboard is te openen, geeft toegang tot een opvallend grote laadruimte. Omdat de achterbumper in een soort U-vorm loopt, gaat de achterklep heel ver door naar beneden. De laadvloer ligt daarom uitzonderlijk laag, zoals dat eigenlijk alleen maar te vinden is in bestelauto's. Wie de Fusion gebruikt als boodschappenauto, zal Ford hiervoor nog dankbaar zijn!
Om de laadruimte verder te vergroten, kan de achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt. De hoofdsteunen worden in de zitting geduwd (en blijven dus niet door de auto zwerven) waarna de achterbank eenvoudig is op te klappen. Dan blijft een forse maar allerminst vlakke laadvloer over. Hier zou een slimme constructie om de achterbank te verlagen de auto een duidelijke meerwaarde hebben gegeven. Wel heel handig is de opvouwbare voorstoel, waardoor nog eens extra ruimte ontstaat voor lange vrachtjes.
Ondanks de uitstraling van een terreinauto, is de Fusion bedoeld als auto die binnen het huishoudbudget moet passen. Daarom heeft de Fusion geen vierwielaandrijving maar gewoon voorwielaandrijving.
De auto wordt naar keuze geleverd met een 1.4-liter TDCi diesel, 1.4-liter benzinemotor of 1.6-liter benzinemotor. De First Edition is alleen leverbaar met de diesel of de zwaarste benzinemotor. De 1.6-liter krachtbron levert 100 pk/145 Nm en maakt de Fusion daarmee tot een behoorlijk kwieke auto.
Vooral in de stad is de Fusion vlot weg bij een verkeerslicht, wat heel handig is als per ongeluk de verkeerde rijbaan is gekozen. Ook op de snelweg voelt de Fusion zich goed thuis en reageert nog steeds alert op het gas. Bovendien valt deze benzinemotor op door een zeer beschaafd geluid. Alhoewel Ford zelf spreekt van een stadsauto, is de Fusion even goed thuis in de stad als op de snelweg.
Conclusie
Wat is de Ford Fusion voor type auto? Ford heeft zelf de term U.A.V. (Urban Activity Vehicle) in het leven geroepen en zit daarmee een heel eind in de goede richting. De Fusion is geen terreinauto omdat de vierwielaandrijving en grote bodemvrijheid daarvan missen. Maar de Fusion oogt wel stoer. De Fusion is ook geen ruimteauto, omdat de auto niet bol staat van uitgekiende opbergmogelijkheden. Maar de Fusion is toch bovengemiddeld ruim.
Om de Fusion een gewone hatchback te noemen, doet deze nieuwkomer echter ook geen recht aan. Het is precies de fusie van de drie die de Fusion maakt: een stoer uiterlijk, veel praktische gebruiksmogelijkheden en prima rijeigenschappen. Wie voor die combinatie valt, heeft aan de Fusion een verfrissende nieuwkomer.
- Origineel concept
- Veel ruimte voorin
- Goed toegankelijke bagageruimte
- Fors brandstofverbruik
- Geen vlakke laadruimte
- Geen plaats voor linkervoet