Hyundai Genesis Coupe
Hyundai vernieuwt Genesis Coupe
Behalve de hexagonale grille en LED-dagrijverlichting is het nieuwe model voorzien van bredere schermen, een dynamische Z-lijn die van voor tot achter over de zijkanten loopt, nieuwe LED-achterlichten en dubbele uitlaten. De lange wielbasis en de korte overhang voor en achter zorgen bij een lengte van 4.630 millimeter voor de traditioneel sportieve wigvorm.
Sportstoelen bieden niet alleen ondersteuning bij laterale krachten, maar ondersteunen ook het lichaam door middel van verstelbare lendensteunen. Meer comfort is er in de vorm van de in twee standen instelbare stoelverwarming. Zaken als Bluetooth, stemherkenning, USB-aansluitmogelijkheden en het "Supervision"-cluster zijn voortaan ook standaard. Nieuw gelamineerd glas, met een laag plastic tussen twee glaslagen, houdt ongewenste geluiden van buiten tegen.
De nieuwe Genesis Coupé is leverbaar met keus uit twee motoren. De Lambda 3.8-liter V6 en de Theta 2.0-liter TCI viercilinder leveren een vermogensaanbod dat reikt van 202 kW (275 pk) tot 257 kW (350 pk). Beide motoren zijn gericht op het leveren van maximale trekkracht over een zo breed mogelijk toerenbereik, en worden naar keuze geleverd met een handgeschakelde zesbak of een achttraps automatische transmissie.
De Lambda 3.8-liter V6 met geavanceerde directe brandstofinjectie levert het maximale vermogen van 257 kW (350 pk) bij 6.400 t.p.m., wat 14 procent meer is dan bij het voorgaande model. Het maximumkoppel is met 400 Nm aanzienlijk hoger dan de 361 Nm van de voorganger. Door het gebruik van Dual Continuously Variable Valve Timing (Dual CVVT) en een variabel inlaatsysteem (VIS) kan de motor vrijer ademen bij zowel hoge als lage toeren. Dat levert tevens een brandstofverbruik op van 10,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 248 g/km.
Het motorenaanbod wordt afgerond met de Theta 2.0-liter TCI viercilinder met twin-scroll turbocompressor. Een intercooler die met 53 procent in grootte is toegenomen ten opzichte van het vorige model, levert de cilinders nog meer koele lucht waardoor de prestaties zijn verbeterd. Het vermogen bedraagt 202 kW (275 pk) bij 6.000 t.p.m. en het koppel 372 Nm bij 2.000 t.p.m., terwijl gemiddeld 9,4 l/100 km verbruikt wordt en de uitstoot van schadelijke gassen op 220 g/km CO2 uitkomt.
Om het vermogen over een breed toerenbereik maximaal te benutten, worden beide motoren standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak. Hyundai ontwikkelde daarnaast in eigen huis een automatische transmissie met acht verzetten en Shiftronic-technologie. Daarmee kan de bestuurder door middel van schakelpaddels achter het stuur de gewenste versnelling kiezen. Op het TFT Supervision-cluster worden de geselecteerde versnelling en de schakelindicator weergegeven.
In lijn met de motoren en de dynamische uitstraling is het onderstel van de nieuwe Genesis Coupé gericht op sportief rijden. Met een gewichtsverdeling van 55:45 (voor-achter) voor de Turbo en 56:44 voor de V6 is een maximale stabiliteit gewaarborgd. Daarbij kan de bestuurder zelf nog kiezen tussen twee standen voor de ESC (electronic stability control). In stand 1 worden onderbrekingen van de brandstoftoevoer door TCS en ESC vermeden en in stand 2 worden zelfs geen automatische remingrepen gedaan voor een directer gevoel met de auto. Standaard wordt de Genesis Coupé geleverd met Brembo-remklauwen met vier zuigers en remschijven met een diameter van 345 millimeter voor en 314 millimeter achter.
Op het gebied van passieve veiligheid is de vernieuwde Hyundai Genesis Coupé voor Europa standaard voorzien van zes airbags: twee frontairbags, twee zij-airbags en twee gordijnairbags. De actieve hoofdsteunen 'zetten zich schrap' bij een aanrijding om nekletsel van de inzittenden te voorkomen.