Hyundai Genesis Coupe Concept
Hyundai toont Genesis Coupe Concept in Los Angeles
Deze coupe wordt aangedreven door zowel een sterke 3.8-liter V6-turbomotor als door een eveneens geheel nieuw ontwikkelde 4.6-liter V8-turbomotor van dik 300 pk, gekoppeld aan een nieuwe zes versnellingen automatische transmissie met handmatig bedienbare ShiftroniC. Met zowel de Genesis Sedan als de Genesis Coupé wil Hyundai binnenkort de aanval openen op de premiummerken zoals BMW, Audi, Mercedes en Lexus.
De Genesis Coupé Concept, die 4.666 mm lang is, 1.902 mm breed en 1.386 mm hoog, wordt aangedreven door een speciaal voor de Coupé getunede high pressure 3.8-liter V6-turbomotor, een speciaal voor de coupe aangepaste krachtbron uit de Genesis Sedan. Het is in dit stadium nog niet bekend of Hyundai ook een V8-motor in de Genesis Coupé zal monteren.
"Deze Hyundai Genesis Coupé Concept is de meest begeerlijke, meest bloedstollende en meest spraakmakende Hyundai ooit", stelt John Krafcik, vicepresident productontwikkeling en strategie van Hyundai Motor America. "Als deze Genesis Coupé eenmaal op de markt komt, dan is het hoogstwaarschijnlijk meteen de bestbetaalbare 300-plus pk sterke sportwagen die er te koop is en tegelijkertijd de meest dynamische sportwagen die ooit door Hyundai is gelanceerd. Het is een auto die in alle opzichten de degens kan kruisen met alle topautos uit het segment voor de prijs van een mooie middenklasser", vult hij aan.
De Hyundai Genesis Coupé Concept vloeit voort uit eerdere conceptauto's van Hyundai: de HCD9 Talus (uit 2006) en de HCD8 (uit 2005). Modellen die opvielen door hun agressieve en bijna sensuele carrosserievormen. "We wilden een auto ontwerpen die tot de verbeelding zou spreken van de meest doorgewinterde automobielenthousiasten", zegt Joel Piaskowski, chef design van het Hyundai Design Centre in Irvine in de Verenigde Staten. De Genesis Coupé Concept heeft een sportieve en uiterst agressieve uitstraling, zonder echt intimiderend te zijn.
De tot "Genesis Coupé Sonic Orange" gedoopte conceptauto is een studiemodel dat opvalt door de in het oog springende scherpe Z-design-lijnen en krachtige rondingen. Zowel het dak, de kofferruimte als de onderzijde van de auto is vervaardigd van ballistische, zeer sterke zwarte koolstofvezel om gewicht te besparen. De Genesis Coupé staat voor op 255/35 ZR- en achter op 275/35 ZR-banden met zogenoemde deep-dish vijfspaaks 20-inch velgen van gepolijst aluminium.