6 september 2001
Hyundai Coupe
Nieuws

Hyundai Coupe

Hyundai introduceert de vernieuwde Coupe

6 september 2001 - Voor Hyundai vormt de IAA in Frankfurt het toneel van veel dynamiek. De volledig nieuwe Coupe, voor het eerst ook met V6-motor leverbaar, ziet het levenslicht.

De Coupe groeit in de lengte en in de breedte. De 1.6 (niet in Nederland leverbaar) en 2.0 liter viercilinders zijn verbeterd en de auto biedt de keus uit drie transmissies, inclusief een zesversnellingsbak. De nieuwe Hyundai Coupe is in een periode van vier jaar tot stand gekomen. De auto combineert een bijzonder design met Hyundai-kwaliteit en vlotte prestaties. Hyundai biedt het model daarnaast met de beproefde 2.7 V6-motor aan. Deze krachtbron heeft zijn diensten reeds bewezen in de Trajet, de Santa Fe en de nieuwe Sonata. De 2.7 V6 staat bekend om zijn verfijnde loop en stille optreden. In de Coupe levert de zescilinder 123 kW (167 pk) en is daarmee de krachtigste Hyundai Coupe ooit. Mensen die gecharmeerd zijn van een 2+2 met zescilindermotor maar niet beschikken over een eindeloos budget kunnen vanaf begin 2002 bij Hyundai terecht.

Hyundai Coupe

De edge-style vormgeving van de Coupe trekt de aandacht. Net als zijn voorganger onderscheidt het model zich qua uiterlijk van de massa. En dat is volgens Hyundai precies wat jonge, individualistische kopers willen. Deze groep automobilisten groeit nog altijd. De welving in de zijkant doet nog enigszins aan het vorige model denken. De edge-style kenmerkt zich echter vooral door strakke lijnen. Aan de voorzijde staren grote koplampen met vier priemende ogen voorliggers aan. De koplampen vloeien op vloeiende wijze voort uit welvingen op de motorkap. De wielen staan op de uiterste hoeken van de carrosserie waardoor de Coupe extra krachtig overkomt. Vijfspeaks lichtmetalen wielen maken het dynamische vertoon van de nieuweling compleet. De grotere afmetingen maken de nieuwe Coupe een allrounder. Omdat de auto langer en breder is beschikt hij over meer ruimte in het interieur en een grotere bagageruimte. Sportstoelen (Recaro stijl) houden de inzittenden stevig in de greep.

Een langere wielbasis bezorgt de Coupe een verbeterde wegligging en rijgedrag. Het rijplezier neemt ook op andere punten toe. De koper heeft keus uit drie transmissies: een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een sequentiele H-matic viertrapsautomeat. Behalve met de eerder genoemde V6 krachtbron wordt de Coupe leverbaar met twee bekende viercilinders. Zowel de 1.6 (niet in Nederland leverbaar) als de 2.0 liter motor zijn op verschillende punten verfijnd en doen hun werk stiller. Hyundai heeft veel aandacht besteed aan het geluidsniveau in de Coupe.

De nieuwe Coupe beschikt over schijfremmen rondom en traction control voor veilige stopkracht en beheersbaarheid voor de bestuurder onder alle omstandigheden. En in het ergste geval worden de inzittenden uitstekend beschermd door de carrosserie. Die is zo veilig dat hij bij door Hyundai gesimuleerde Amerikaanse NCAP-testen vijf sterren scoorde. Eerder behaalde de Elantra nog vijf sterren in een Amerikaanse botsproef.