Honda FCX
marktintroductie honda brandstofcelauto eerder dan verwacht
Volgend op deze goedkeuring en testprogramma's in de Verenigde Staten en Japan, hoopt Honda de FCX eind 2002 in beide landen te introduceren, eerder dan verwacht. In de eerstvolgende drie jaar blijft de FCX-voertuigregistratie beperkt tot circa dertig exemplaren. Vanwege de huidige infrastructuur op het gebied van waterstofvoorziening, wordt de FCX in Japan voorlopig alleen te koop aangeboden in de agglomeratie Tokio, en in de VS vooralsnog uitsluitend in de staat Californie. De voertuigen komen op leasebasis beschikbaar, maar details over de leasetarieven en -voorwaarden volgen in een later stadium.
"De Califomische toelating van de Honda FCX is een geweldige prestatie", zegt Alan C. Lloyd, voorzitter van CARB. Het Califomia Fuel Cell Partnership, waarbij energiemaatschappijen, autofabrikanten, toeleveringsbedrijven en overheidsinstanties betrokken zijn, assisteert in de coordinatie van belangrijke knelpunten, zoals de ontwikkeling van de noodzakelijke infrastructuur.
De nieuwe, door EPA en CARB gecertificeerde brandstofcelauto die in de Verenigde Staten en Japan op de markt zal worden gebracht, heeft de aanduiding FCX meegekregen. Ten opzichte van de FCX-V4 is het motorvermogen met ongeveer 15 % toegenomen. Ook de prestaties in het hogere toerenbereik zijn verbeterd, resulterend in een krachtige acceleratie vanuit stilstand en een topsnelheid van 150 km/h. Met een inhoud van 156,6 liter van de hogedruk waterstoftank heeft de FCX een actieradius van 355 km, 40 km meer dan de FCX-V4. Het nieuwe model is bovendien 40 mm korter dan zijn voorganger maar biedt dezelfde mate van bescherming bij aanrijdingen, onder meer dankzij een nieuwe voor- en achterbumper.