Honda FCX
Europees rijdebuut voor Honda FCX Concept
De FCX Concept speelt voor Honda een hoofdrol in de ontwikkeling van brandstoftechnologie. De auto vormt de basis voor de realisatie van een geheel nieuw brandstofcelvoertuig die het merk momenteel ontwikkelt. Opvallend aan de brandstofcel is dat het water en de waterstof verticaal langs de elektroden stromen om elektriciteit op te wekken. Bij de vorige FCX Concept gebeurde dit horizontaal. Het voordeel van een verticale stroming is dat de afvoer van water makkelijker gaat door een helpende hand van zwaartekracht. Bovendien levert de brandstofcel betere prestaties.
Voor een compact ontwerp zijn de aandrijfmotor en de versnellingsbak achter elkaar geplaatst. Na een herziening van de aandrijfmotor weegt deze 180 kilo minder ten opzichte van het vorige model. Ook de motor is 40 procent kleiner geworden. Toch levert hij 15 kW meer vermogen. Dankzij een extra krachtbron een compacte en efficiente lithium-ionbatterij heeft de FCX Concept meer vermogen gekregen. De auto start ook bij temperaturen tot -30 graden C.
Honda heeft niet alleen de motor verbeterd; ook het interieur is aangepast. Dit kenmerkt zich door zijn futuristische ontwerp. De stoel- en portierbekleding zijn gemaakt van Honda Bio-Fabric. Dit is een plantaardig materiaal wat zeer duurzaam is en niet verkleurt door zonlicht.