17 januari 2019
Honda CR-V

Honda CR-V

Verstand komt met de jaren

Autotest | Honda was er op tijd bij. Toen de SUV populair werd, was Honda meteen van de partij met de eerste generatie van de CR-V (1997). Inmiddels is het tijd voor de vijfde generatie van deze Sports Utility Vehcile van Honda. Hoe gaat Honda dit keer met de tijd mee?

Hoe Honda met de tijd mee gaat, is duidelijk te zien wanneer foto's van de diverse generaties naast elkaar worden gelegd. De eerste CR-V was een echte SUV (een luxe terreinwagen), terwijl deze vijfde generatie meer een crossover (een mix van SUV en personenauto) is. De nieuwe CR-V is laag, lang en gestroomlijnd.

Honda CR-V

Ruimte

Dankzij de forse lengte biedt de CR-V, ondanks de relatief geringe hoogte, volop binnenruimte. De ruimte voorin is goed, de ruimte achterin uitzonderlijk goed voor een auto in dit segment. Dat laatste is te danken aan een truc die Honda ook bij andere modellen toepast: door de brandstoftank te verplaatsen is veel ruimte te winnen en in dit geval is ruimte achterin gewonnen. Die enorme ruimte achterin gaat niet ten koste van de bagageruimte, ook die is groot. De achterklep is optioneel elektrisch te bedienen, maar opent net niet ver genoeg voor de gemiddelde volwassene om comfortabel onder te kunnen staan.

De Honda CR-V is twee keer door Autozine getest en in beide gevallen kon geen prettige zitpositie worden gevonden. Hoe vaak ook met de hoogte van de stoel, de hoek van de rugleuning of de positie van het stuurwiel wordt gespeeld: nooit zat de testrijder helemaal naar wens. Het verschil kan verklaard worden door het feit dat de nieuwe CR-V lager is dan voorheen, maar dat de heuphoogte nog gelijk is aan die van de vorige CR-V.

Honda CR-V

Een andere reden is, dat de CR-V op het platform van de Civic staat en dat is een lage personenauto. De CR-V is namelijk groot en hoog, maar heeft voor een SUV een lage zit. Tegelijkertijd is de motorkap nadrukkelijk zichtbaar vanaf de bestuurdersstoel, wat weer een groots en machtig gevoel geeft. Kortom: de zit is even wennen.

Uitrusting

Honda heeft altijd ingezet op vooruitstrevende techniek en daarom gaat de CR-V keurig met de tijd mee. De CR-V biedt alle gangbare semi-zelfrijdende functies, inclusief een camera die verkeersborden leest. Al deze functies werken naar behoren, waarbij opvalt dat de stuurcorrectie bij het onbedoeld overschrijden van de belijning van het wegdek zeer vasthoudend is. Wanneer op een smalle weg moet worden uitgeweken naar rechts voor een tegenligger, vraagt het enige overredingskracht om daadwerkelijk over de belijning te sturen.

Honda CR-V
Honda CR-V

Het infotainment-systeem is compleet en laat zich intuïtief bedienen. De klank van het audiosysteem is vlak en karakterloos; hier heeft Honda weinig werk van gemaakt. De integratie met smartphones via Apple Carplay en Android Auto werkt keurig, waarbij het Honda navigatiesysteem zelfs automatisch voorrang geeft aan een navigatie-applicatie op de mobiele telefoon indien wordt gedetecteerd dat deze in gebruik is. Handig!

Net zoals bij veel andere moderne auto's zijn de analoge klokken vervangen door een beeldscherm. Honda hanteert hierbij echter een vaste layout; de bestuurder kan niet zelf kiezen hoe de gegevens worden getoond. Dat is jammer, want daarmee biedt dit systeem weinig meerwaarde. Optioneel kan de CR-V worden voorzien van head-up display. Dit betreft een eenvoudige versie waarbij informatie wordt getoond op een transparant paneel bovenop het dashboard, recht in het blikveld van de bestuurder. In de basis wordt alleen essentiële informatie zoals de huidige snelheid getoond. Alleen wanneer dat nodig is verschijnt kortstondig aanvullende informatie (in kleur!).

„Vanwege het geringe prijsverschil en lagere verbruik is de hybride-versie bij het uitrijden van de showrom bij wijze van spreken al terugverdiend“

1.5 Turbo

De CR-V is in Nederland leverbaar met twee verschillende motoren: een 1.5 liter turbomotor en een hybride met 2.0 liter benzinemotor en een elektromotor. Eerder is al gereden met de hybride, deze tweede kennismaking betreft daarom de 1.5 liter benzinemotor. Deze turbomotor biedt ruimschoots voldoende vermogen om met het verkeer mee te komen. Omdat het volledige vermogen van 193 pk / 243 Nm pas bij een zeer hoog toerental beschikbaar is, is de "CR-V 1.5" in de regel een kalme en goedmoedige SUV die niet uitnodigt tot sportief rijden.

Een sport-stand is niet beschikbaar, een economische modus wel. Wanneer kalm wordt gereden, is het verschil tussen de standaard modus en de economische modus gering. Alleen wanneer meer wordt gevraagd, is de CR-V nog terughoudender; alsof de bestuurder tegen zichzelf wordt beschermd. Het motorgeluid kan het beste worden omschreven als "karakterloos": een lager geluid had de auto stoerder gemaakt, een stillere motor had de auto comfortabeler gemaakt. Nu is het geluid van beide net niets. De automaat doet precies wat een automaat moet doen: werk uit handen nemen en de inzittenden doen vergeten dat er überhaupt versnellingen zijn.

Honda CR-V

Met een kalme rijstijl kon een verbruik van 7.9 liter per 100 km worden gerealiseerd. Omdat een start/stop-systeem ontbreekt, loopt het verbruik met name in de stad sterk op. Vanwege het geringe prijsverschil en lagere verbruik is de hybride-versie bij het uitrijden van de showrom bij wijze van spreken al terugverdiend. Alleen wanneer de CR-V wordt ingezet als trekauto, is de 1.5 Turbo de aangewezen keuze (1.500 kg trekgewicht t.o.v. 750 kg voor de hybride).

Rijeigenschappen

CR-V staat officieel voor "Comfortable Runabout Vehicle" en dat komt terug in de rijeigenschappen. De CR-V heeft een prima weggedrag en communiceert voldoende met de bestuurder, maar de nadruk ligt overduidelijk op comfort. Honda bereikt dat door gebruik te maken van een unieke schokdemper met twee binnenwerken: één om grote klappen op te vangen en één om kleine oneffenheden glad te strijken. Ongeacht de gekozen motor is het weggedrag vrijwel gelijk, het maakt daarom niet uit met welke aandrijving een proefrit wordt gemaakt om een oordeel te vormen over de wegligging.

Omdat de CR-V een slag lager is dan een doorsnee SUV, is de Honda minder gevoelig voor zijwind. Tijdens de testrit is door een milde storm gereden, en daarbij viel op dat deze crossover veel minder stuurcorrecties nodig heeft dan gemiddeld. Dankzij de relatief lage bouw waren ook geluiden van de rijwind gering en dat draagt weer bij aan het comfort.

Honda CR-V

Conclusie

Honda introduceert de vijfde generatie van de CR-V. Terwijl de eerste generatie nog een echte SUV was, is deze vijfde generatie meer een crossover. Dankzij slimme indeling van de binnenruimte is de binnenruimte desondanks riant. Bovendien zorgt de lagere bouw voor een stabieler weggedrag en minder rijgeluiden.

Voor het eerst is de CR-V met zowel een traditionele verbrandingsmotor als met hybride-aandrijving leverbaar. Nadat beide versies zijn getest luidt de conclusie dat de 1.5 liter turbomotor goed is, maar de hybride beter. De hybride is sterker, stiller en zuiniger terwijl de meerprijs gering is. Ook in dat opzicht is de CR-V met de jaren een stuk slimmer geworden!

plus
  • Comfortabel
  • Zeer ruim, ook achterin
min
  • Fors verbruik 1.5 liter motor
  • Achterklep opent niet hoog genoeg
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
Volkswagen TiguanVolkswagen Tiguan
"Expeditie Achterland"
Peugeot 5008Peugeot 5008
"Schijnbare tegenstrijdigheden"
Opel Grandland XOpel Grandland X
"Groots en meeslepend"
Kia SportageKia Sportage
"Verdeel en heers"
Seat TarracoSeat Tarraco
"Afronden naar boven"