Nissan X-Trail (2014 - 2022)
Het pad van de minste weerstand
Nissan biedt SUVs (sports utility vehicles) aan in alle soorten en maten. Dat begint met de eigenzinnige Juke en eindigt bij de machtige Pathfinder. Die eerste is een personenauto die alleen trekjes heeft van een terreinauto. De laatste is juist een pure terreinauto voor zwaar werk.
Ruimte
De X-Trail zit er precies tussenin: de X-Trail is luxueus als een personenauto, maar ruim en praktisch als een terreinauto. De X-Trail is zelfs zo ruim dat de auto kan worden voorzien van een derde zitrij om tot een totaal van zeven zitplaatsen te komen. De X-Trail wordt daarom door Nissan als de logische opvolger van de Qashqai+2 gepresenteerd. De achterste zitplaatsen zijn echter lastig bereikbaar en de beenruimte is zo minimaal, dat alleen (zeer) kleine kinderen hier goed kunnen zitten.
Beter is het daarom om de X-Trail te beschouwen als een zeer ruime vijfzitter. Dan vallen de royaal bemeten voorstoelen op die groot, breed en uiterst comfortabel zijn. Met de achterbank in de achterste stand zijn de hoofd- en beenruimte achterin eveneens riant. Het interieur van de testauto is uitgevoerd in een crème-kleur en dat maakt het gevoel van een luxe reisauto helemaal compleet.
De bagageruimte is ruim voldoende voor de bagage van vijf zwaar bepakte reizigers. De achterklep is elektrisch bedienbaar. Omwille van de veiligheid klinkt voordat de klep opent een waarschuwingssignaal en pas na een korte pauze zet deze zich in beweging. Dit gaat allemaal zo langzaam, dat het meer ergernis dan gemak oplevert.
Uitrusting
De X-Trail is van alle luxe- en veiligheidssystemen voorzien die Nissan in huis heeft. Het belangrijkste daarvan is het "Safety Shield" waarin diverse veiligheidssystemen samenwerken. Zo kijkt een camera niet alleen mee met de bestuurder, maar kan deze ook voetgangers herkennen en markeren om ze extra op te laten vallen.
Tot de uitrusting behoren ook LED verlichting, sleutelvrije toegang, 360 graden camera's en een keurig verzorgd "infotainment"-systeem (audio, navigatie en communicatie).
Rijeigenschappen
De X-Trail is 4 meter 64 lang en 1 meter 82 breed. Daarmee behoort de X-Trail tot de grote SUV's zoals de Audi Q5, Jeep Cherokee en Mercedes-Benz GLC. Toch voelt de X-Trail niet half zo groots en machtig als de concurrenten. In plaats daarvan voelt de X-Trail veel kleiner en wendbaarder dan de buitenmaten doen vermoeden.
Tegelijkertijd staat de X-Trail aangenaam stevig op de wielen. Het koetswerk helt over in de bochten, dat is gezien de hoge bouw vrijwel onvermijdelijk. Toch voelt de auto stabiel en gebalanceerd, waardoor de bestuurder vanaf het eerste moment veel vertrouwen in de X-Trail heeft. Wie van een Nissan Qashqai in een X-Trail stapt zal dit als een grote vooruitgang in stabiliteit en rust ervaren.
DIG-T 163
De reden voor deze hernieuwde kennismaking met de X-Trail is de introductie van een nieuwe motor. Een grote, zware auto als deze vraagt om een sterke motor. Gezien het hoge verbruik van dergelijke motoren, is de meerprijs van een diesel daarom snel terugverdiend.
De samenstelling van de uitlaatgassen van een dieselmotor is echter veel schadelijker dan die van een benzinemotor en daarom wordt in Nederland een hogere belasting geheven op dieselmotoren. Als alternatief bieden diverse fabrikanten daarom hybride-motoren aan. Die bieden volop vermogen en zijn toch zuinig.
Het nadeel van een hybride-motor is de complexe techniek en de daarbij behorende hoge prijs. Daarom kiest Nissan nu voor een relatief kleine (1.6 liter) viercilinder benzinemotor, die dankzij een turbo toch voldoende vermogen biedt. Een duik in de prijslijsten leert dat de X-Trail daarmee half (!) zo veel kost als de concurrenten met "dikke" benzinemotor!
Daar staat tegenover dat de "DIG-T 163" met zijn 163 pk / 240 Nm ook beduidend minder vermogen levert. Bovendien moet deze instapversie van de X-Trail het doen zonder automaat en vierwielaandrijving (de fotograaf wist dit niet en heeft achteraf gezien wat veel risico genomen voor de fotosessie). En... de turbomotor moet nadrukkelijk op toeren worden gehouden. Onder de 2.000 toeren per minuut is het sprintvermogen nihil en bij het beklimmen van steile hellingen kan de snelheid zelfs teruglopen (!) wanneer het toerental te laag is.
Dit is slechts een kwestie van gewenning, want uiteindelijk wist de testauto niet alleen te overtuigen maar zelfs te charmeren. De kleine motor doet zijn werk in stilte. In de stad komt de X-Trail moeiteloos mee. Op de snelweg kan de X-Trail DIG-T hoge snelheden vasthouden om in alle rust lange afstanden af te leggen.
Conclusie
Grote SUV's vragen om grote motoren. Daarom worden auto's zoals de Nissan X-Trail geleverd met sterke dieselmotoren en zeer grote benzinemotoren. Als slim alternatief biedt een handjevol fabrikanten hybride-aandrijving aan. Nissan biedt een nu een "low tech" alternatief met de "DIG-T 163".
Door te kiezen voor een kleine motor met turbo, levert deze toch veel vermogen. En door vierwielaandrijving en de bijna vanzelfsprekende automaat te laten vervallen, bespaart Nissan zowel op gewicht als op de kosten. Met de "X-Trail DIG-T 163" biedt Nissan nu een grote SUV aan die beduidend voordeliger is dan de concurrentie, zonder in te leveren op ruimte of comfort.
- Nette prijs
- Ruim en praktisch
- Relatief zuinig, voldoende prestaties
- Minimale ruimte op derde zitrij
- Geluiden rijwind duidelijk hoorbaar
- Trage werking elektrisch bedienbare achterklep