Forum Ford S-MAX (2006 - 2015)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Heb ook problemen met S-Max: is al drie keer uitgevallen op de snelweg levensgevaarlijk. Alle stroomvoorzieningen vallen weg met moeite naar de kant, auto uit en gereset, is 1,5 jaar oud. Dealer kan het niet vinden, wat nu?
Antwoord: Heb ook problemen met S-Max: is al drie keer uitgevallen op de snelweg, levensgevaarlijk. Alle stroomvoorzieningen vallen weg met moeite naar de kant, auto uit en gereset, is 1,5 jaar oud. Dealer kan het niet vinden, wat nu?
Antwoord: Van Kalmthout Haarlem heeft dit voor mij kostenloos verholpen (volgens mij betaald door importeur?). De auto is wel een week weggeweest.
Antwoord: Betreft trouwens een 2.0 TDCi 130 pk automaat uit januari 2008.
Antwoord: Krijg na vijf maanden opeens de factuur van de dealer voor het vervangen van de kabelboom? Zouden ze geregeld hebben met de importeur? Nu vertellen ze het verhaal dat ze dat niet gedaan hebben, want de auto is daar te oud voor? Ik moet mijn mening over VA Kalmthout Haarlem helaas bijstellen. Wordt vervolgd...
Antwoord: Heb dit ook vaar voor gehad met mijn vorige wagen. Dit bleek een probleem te zijn met het drukventiel op de turbo. Om dit te vervangen zit je aan een 60 euro. Mijn garagist had het probleem eerst niet gevonden en bijgevolg is na een tijdje heel mijn turbo naar de vaantjes gegaan. Kostprijs: +1000 euro!
Ervaring met Ford S-MAX 2.5T: Nog ooit iets met de auto gehad, zelfs nog geen lampje vervangen. Wat een beest van een motor, snel en stil. Erg comfotabele reisauto. 1200km op een dag zonder vermoeid aan te komen. Uitstekend!
Ervaring met Ford S-MAX 2.0tdci: Fijne gezinsauto, maar veel kleine defecten. Vooral electronica niet geweldig. Auto schokt bij gelijkmatig rijden rond de 70 a 80 km/uur. Al vaak melding van gemaakt bij garage, kunnen niets vinden. Tips?
Garage (Van Berkel Den Bosch) overigens prima en klantvriendelijke garage.
Het is dat het een ruime gezinsauto die ook nog eens sportief is/oogt is waar weinig betaalbare alternatieven voor zijn, maar twijfel sterk om weer terug te gaan naar BMW of Audi.
Ervaring met Ford S-MAX 2.5T: Mijn vrouw rijdt erin, voornamelijk korte afstanden. Dit resulteert in een dorstig verbruik van 1 op 10! Verder is de auto voor vakanties en wintersport helemaal top. Wel goede (extra load) banden tbv het gewicht.
Aangezien ze hiervoor een Audi A4 Avant reed, is de S-max wel even stukken beter / ruimer / praktischer.
Ervaring met Ford S-MAX: Zeer ruime auto akkoord. Comfortabel ook. Goed wegligging, heel goed. Maaar traag en dorstig. Deze wagen is zwaar en onze 1,6 tdci verbruikte graag 7l/100km bij normale mee met de verkeersstroom.
Nu een Mazda CX-5 2,0 benzine. Verbruikt hetzelfde, maar heeft 165 pk, dus ook rijplezier. Dat was een gemis in de Ford. Eigenlijk een voltreffer van Mazda (euro6 norm). Streven naar perfectie? Neem een voorbeeld.
Ervaring met Ford S-MAX: Ik heb de laatste 2 vakanties steeds motorstoring als ik met de cavan met de S-max 2.0 TDCI rijdt. De power (die overigens formidabel is) valt weg en de auto schakelt dan in de noodloop, en dat is met een caravan niet prettig. De computers van de garages in Frankrijk geven steeds aan dat de roetfilter vervangen moet worden (kosten 1789 euro excl BTW), terwijl deze volledig gegenereerd (schoongeblazen) is en daar ligt het dan ook niet aan aan.
De warmteregelaar van de katalysator kan de druk niet aan, en dan slaat hij op motorstoring. Er is niets aan de hand met de motor, want de temperatuur van de motor blijft uitstekend. De Ford bedrijven hebben dit natuurlijk nooit meegemaakt omdat zij geen auto 's in onderhoud hebben die meer dan 120.000 km gereden hebben of er geen ruchtbaarheid aan geven.
Waarschijnlijk is de enige oplossing is om het signaal van de computer van de auto te omzeilen, en daar is niets mis mee want dit doet geen afbreuk aan de auto. Er zijn hiervoor reeds speciale bedrijven, omdat bij heel veel merken steeds meer soft-ware probemen ontstaan. Ik vind het een superfijne auto en wil hem niet kwijt en probeer het probleem op te lossen. Ik heb de indruk dat het een probleem van Ford is.
Antwoord: Ik kreeg van mijn bedrijf een S-Max met 100.000 km op de teller heb al een nieuwe boit laten plaatsen. Maar de wagen heeft problemen met het tijdig vertrekken, reactie tijd: automaat reageert te laat en hoe langer de afstand bij constante snelheid als men iets gas geeft komt hij heel nerveus over. Niet fijn om mee te rijden. Bij Ford vertelden ze mij dat het normaal is!
Ik heb van april tot nu 50.000 km gereden zou graag de volgende 100.000 km niet meer zo onaangenaam willen vinden. Heeft iemand het zelfde probleem?
Antwoord: Ik heb ook het probleem van de motorstoring bij mijn S-Max uit 2008, 2.0 TDCI met automaat. Het hele jaar door is er niets aan de hand, maar de laatste 3 vakanties gaat het steeds mis. Eerst 2 keer zonder caravan (onderweg van en naar Frankrijk en Italie) en dit jaar met caravan van en naar Frankrijk.
Het is een probleem dat door de motor uit te schakelen en weer opnieuw te starten opgelost is. Soms binnen een paar minuten weer dezelfde melding. De ene keer is het na een lang afstand rijden, de andere keer krijg ik nadat ik de motor afgezet heb en opnieuw start direct de melding, weer een andere keer na 30 km gereden te hebben. Ik kan er geen regelmaat in ontdekken.
Ik rijd dagelijks 2 ritten van 60 km snelweg waarbij ik het probleem nooit heb. Vorige week had ik de indruk dat er een fluittoon rechtsvoor in de motor hoorde vlak voordat de melding kwam. Volgens mij vlak nadat de automaat terug schakelde om de stijging in de weg op te vangen?! Maar dat is een vermoeden.
De melding kan (inderdaad) niet meer uitgelezen worden door de reset van de computer na opnieuw starten van de motor.
Iemand hier verder ervaring mee? Ik hoop dat ik met de melding een keer langs de garage kan gaan, maar zoals gezegd, het komt in het dagelijks gebruik niet voor!
Antwoord: Ik heb hetzelfde fenomeen aan de hand, week in herstelling geweest. Kabelboom nagemeten, alle mogelijke contactpunten gecontroleerd, net voor vakantie rit van 1200km, resultaat: 18x motorstoring op en 50 x in terugkomen. Helemaal niet leuk, maar ook geen regelmaat aan te koppelen.
Soms om de km, dan 300 km niets, enz. Momenteel is garage Boes in Wellen (B) in onderhandeling met techniekers van Ford Keulen voor opzoeken van het probleem.
Antwoord: Is het probleem door Garage Boes in Wellen met de techniekers van Ford gevonden?
Ik ben zeer geinteresseerd in de oplossing!
Antwoord: Ik heb hetzelfde probleem gehad met automaat van C5 Citroen. Niemand die mij kon helpen. Raad van de dealer was versnellingsbak vervangen, +/- 3000 euro. Uiteindelijk bij iemand na de uren gegaan bleek dat de spoelen in de versnellingsbak versleten te zijn, reparatie 300 euro en het probleem was opgelost.
Antwoord: Hallo, ik heb ook een Ford S-max 2.0 diesel handgeschakeld uit 2007. Met dezelfde problemen.... motorstoring. ANWB, Ford-garage en nu ook een merkonafhankelijke garage weten niet wat het is. Heeft iemand met een Ford S-max al een oplossing?
Antwoord: Mijn Ford S-max diesel van aug 2007 had al na 2 jaar hetzelfde probleem: motorstoringslampje op allerlei momenten zonder aanwijsbare aanleiding. Had het idee dat het gebeurt zodra een andere rijstijl (snelweg na langdurig op binnenwegen te hebben gereden) wordt toegepast. Het te lang rijden in een te lage versnelling kan m.i. ook de oorzaak zijn. De eerste keer op mijn vakantie kwam dit op de terugreis vanuit Zuid Frankrijk ca. 300 keer voor. Oplossing is dan: motor uitzetten en opnieuw starten en koppeling laten opkomen. Dit kan onder het rijden met de koppeling ingehouden... geen probleem. Je krijgt er handigheid in.
Terug van vakantie naar de dealer: allerlei sensoren vervangen zonder resultaat. Computermelding dat er iets fout was met de turbo. Volgens de dealer moest turbo vervangen worden. kosten 3.000 euro, buiten garantie... hahaha... maar de turbo werkt gevoelsmatig prima dus mooi niet! Laatste computerversie geinstalleerd en het probleem blijkt verholpen. Af en toe gebeurt het nog, meestal als ik te lage toeren rijd (het nieuwe rijden...). Ik wijt het aan het monteren van iets grotere banden dan standaard en te fijn afgestelde sensorwaarden van de turbo in de computer. Dealer (en importeur) weten het ook niet en doen er verder niets aan. Ik leef met de handicap van een enkele keer (gemiddeld 1x per 500 km) tijdens het rijden te moeten herstarten.
Laatst (sept 2014, weer in Zuid Frankrijk) over 5 km langzaam gereden op een zeeeeer slechte weg met kuilen, kiezels en zand. Sindsdien verschijnt het motorstoringslampje al direct na het starten, gevolgd door boodschappen over olie verversen en een kapot remlicht. Lichten werken echter allemaal prima. Conclusie: computer helemaal van slag. Auto rijdt verder ook prima.
Dus nu maar de computer resetten (Hoe: heb ik net gevonden op internet) en hup met de geit. De garage kan me wat met al die foutieve computer aanwijzigingen. Mijn stelling is dat de computer wel erg snel van slag is en dat de garagisten er profijt van proberen te trekken.
Antwoord: Hans, de problemen die ik heb met mijn S-Max wil je echt niet weten! Maar hoe kan je de computer resetten? Als hij het dan even goed doet dan kan ik hem inruilen...
Antwoord: Hr. Kuijpers, zoek op verborgen weetjes over de S-max van fordclub belgie.
Daar vindt je wel wat van je gading denk ik.
Antwoord: S-Max die in noodgang afremd op autosnelweg.
OPLOSSING: Ritje naar Duitsland en eens flink op gaspedaal duwen. Tot 210 km/u een 20 km rijden. NOOIT meer stilgevallen of in noodregime gegaan. Eerst werden alle sensoren etc... vervangen in garantie.
Antwoord: Ik heb het zelfde probleem met mijn S-max 2.0 tdci uit 2007. Motorstoring, vaak foutcodes P2263 en P003a.
Er zijn sensoren en slangen vervangen en er is software geupdate etc. Het enige wat echt heeft geholpen is dat ik sinds 2 jaar consequent de duurste diesel tank. Dus Shell V power en Total Excellenium en vergelijkbare premium brandstoffen. Nu heb ik om de 3 maand af en toe eens een storing. De auto loopt ook nog eens prettiger (zuiniger weet ik niet) en heeft merkbaar meer trekkracht. Dit merk je niet na 1 keer maar na een paar maanden.
Ervaring met Ford S-MAX: Auto vanaf januari in bezit. Bevalt prima, maar..... de S-max is wel een stuk trager dan verwacht. Valt me al met al wat tegen. Ga nog ervaren hoe hij de caravan in de bergen trekt, maar ik betwijfel of hij mijn vorige auto (Alhambra, ook 140 pk diesel) evenaart. We zullen zien. Ervaring met de dealer uitstekend (Cosmo Neede). Jammer dat de sympathieke verkoper is vertrokken naar de Volvo-concullega. Maar wie weet, een xc-60 is ook zo verkeerd nog niet.....
Ervaring met Ford S-MAX 2.0 tdci automaat: Electronica problemen. Cruisecontrol (voor veel geld) moeten laten repareren.
Motor slaat af tijdens rijden (80 - 120 km per uur) (bij 140.000 km), levensgevaarlijk. Week weg geweest, kabelboom vervangen zonder (!) kosten door garage/ importeur. Klacht volgens Ford slechts 1 keer eerder voorgekomen.
Bouwkwaliteit interieur belabberd, hemel laat los, deurbekleding laat los, afbladerend aluminium ( stickers!) dashbord, handrem. Afknapper voor een dergelijk dure auto.
Rijkwaliteit, verbruik (1 op 15), ruimte en power wel erg goed.