Ford Mondeo (2007 - 2014)
Automatisch beter?
Op het moment van schrijven is de nieuwe Ford Mondeo een half jaar op de markt. In die periode zijn vooral zakelijke rijders massaal gevallen voor de charmes van de Mondeo. Het eerste punt waarmee de auto zich onderscheidt is het moderne ontwerp.
Ontwerp
De Mondeo is vormgegeven volgens de zogenaamde "Kinetic" designtaal. Het lijnenspel is strak en uiterst modern. Dat geldt niet alleen voor de buitenkant van de auto, maar zeker ook voor het interieur. De hier gereden "Titanium"-uitvoering is afgewerkt met aluminium panelen wat een bijna futuristische uitstraling geeft. Dit materiaal heeft een nadeel: bij volle zon kan het dashboard hinderlijk reflecteren.
De Mondeo is een slag groter dan de voorganger en dat is vooral binnenin goed merkbaar. Zowel voor- als achterin biedt de Mondeo volop ruimte. Ook het dashboard is ruim opgezet.
Uitrusting
Het moderne design herbergt ook moderne techniek, een tweede punt waarop de Mondeo verschilt van de massa. Bijzonder is dat tussen de analoge snelheidsmeter en toerenteller een kleurenscherm is geplaatst. Daarop verschijnt informatie van onder andere de radio, de boordcomputer, de telefoon en zelfs de cruise-control. De gegevens zijn logisch ingedeeld in pagina's, waar middels knoppen op het stuurwiel eenvoudig doorheen kan worden gebladerd. De graphics zijn zo fraai verzorgd dat menig thuiscomputer er jaloers op zou worden!
De testauto is voorzien van de optionele radargestuurde cruise-control. Wanneer de gewenste snelheid niet kan worden aangehouden door tragere voorgangers, remt de Mondeo automatisch af. Zodra er weer ruimte is, wordt automatisch weer snelheid gemaakt. In het display is precies te zien wat de radar registeert. De bestuurder kan zelf de gewenste afstand tot de voorligger instellen. Deze voorziening werkt in de praktijk zeer prettig en levert een grote bijdrage aan het comfort. Radargestuurde cruise-control is niet uniek, maar in dit segment wel een schaars goed.
Geheel volgens de laatste trend wordt de mobiele telefoon via Bluetooth gekoppeld aan de auto. De radio speelt MP3, maar de klank van de optionele Sony 6000 is opdringerig, bombastisch en vermoeiend. Zeker gezien de flinke meerprijs is dit geen aanrader.
Wegligging
Het derde en belangrijkste punt waarop de Mondeo uitblinkt is de wegligging. Zoals bij iedere Ford is die bovengemiddeld goed. Het onderstel van de Mondeo is een sublieme combinatie van comfort en sportiviteit. Ook de besturing is precies goed: niet te licht en niet te zwaar. De Mondeo is uiterst comfortabel, maar leent zich net zo makkelijk voor een "sportieve" rijstijl.
De goede wegligging zorgt niet alleen voor veel rijplezier, maar ook voor de nodige veiligheid. Het feit dat de auto hard door een bocht kan is niet alleen leuk. Bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre is het prettig om te weten dat de Mondeo ook dan het juiste spoor blijft volgen en niet op het dak in de greppel eindigt.
Het nieuws
De aanleiding voor deze test is de nieuwe viercilinder 2.3 liter benzinemotor. Die is goed voor 161 pk / 208 Nm en is vooral bedoeld als de meest comfortabele krachtbron op de prijslijst. Na een druk op de startknop blijft het zo goed als stil in de Mondeo. Alleen de toerenteller verraadt dat de motor draait.
Al bij lage toeren is veel vermogen beschikbaar, waardoor de rust blijft. Als het echt moet, leent de Mondeo 2.3 zich ook voor stevig doorrijden, maar dit is zeker geen sportwagen. Tot ongeveer 180 km/u blijft de auto behoorlijk accelereren. De beloofde topsnelheid van 210 km/u is haalbaar, maar hiervoor is heel veel asfalt nodig. Ook bij dergelijke hoge snelheden valt op dat de auto voorbeeldig rustig en stabiel blijft.
Automaat
De nieuwe motor is gekoppeld aan een zestraps automaat. Dit is een traditionele automaat met koppelomvormer, geen moderne, zuinige robotbediende versnellingsbak.
De automaat heeft een comfort- en een sportprogramma. Het verschil tussen beide is duidelijk te voelen. In beide standen schakelt de automaat soepel, maar niet geheel onmerkbaar. De automaat laat zich ook sequentieel bedienen. Een tikje op of neer tegen de versnellingshendel is voldoende om de vorige of volgende versnelling te kiezen.
Conclusie
De Ford Mondeo had zich in een eerdere test al ruimschoots bewezen. Ford's nieuwste wereldauto onderscheidt zich van de concurrentie door moderne vormgeving, vooruitstrevende techniek en uitmuntende rijeigenschappen. Daarbij is de auto ruim en heel veilig.
Nu is de Mondeo ook in een bijzonder comfortabele uitvoering leverbaar. De combinatie van de 2.3 liter motor met zestraps automaat maakt de Mondeo tot een heerlijke reisauto voor lange afstanden. Als het gaat om puur comfort, maken de nieuwe motor en automatische versnellingsbak de Mondeo nog beter!
- Zeer comfortabel
- Moderne vormgeving
- Uitstekende wegligging
- Fors verbruik t.o.v. prestaties
- Matige klank optioneel Sony audiosysteem
- Hinderlijke reflectie aluminium panelen dashboard