Ford Fiesta ST
Geen compromis, geen spijt
Opnieuw eerst het antwoord en dan de uitleg. Ford heeft geen compromissen gesloten. Sportieve hatchbacks van andere merken willen zowel sportief als comfortabel zijn. Wanneer een keuze moest worden gemaakt, koos Ford steevast voor sportiviteit.
Uiteraard is de Ford Fiesta ST geen volbloed racewagen. Dat zou betekenen dat de auto is voorzien van een rolkooi en zou zijn ontdaan van alle luxe en comfort. Ook de "ST" is een dagelijks bruikbare auto, die voorzien is van alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die mogen worden verwacht van een auto in deze prijsklasse.
De aanpassingen in het interieur zijn zelfs bescheiden te noemen. Het stuurwiel, de pedalen en de versnellingshendel zijn vervangen door sportiever aandoende exemplaren. Dit is echter puur uiterlijk vertoon, het maakt de auto niet sneller. De Fiesta ST heeft geen extra klokken, geen racecomputer of andere zaken om extra inzicht in de werking van de techniek te krijgen.
Bovenop het dashboard is een klein beeldscherm te vinden voor het navigatie-, audio- en communicatiesysteem. Bijvoorbeeld de Ford Focus is van hetzelfde kleine beeldscherm voorzien, maar toont ook informatie op een extra scherm tussen de snelheidsmeter en toerenteller. De Fiesta moet het met één schermpje stellen en dan blijkt het onhandig klein te zijn.
De grootste aanpassing is te vinden in het meubilair: de Fiesta ST is voorzien van (Recaro) kuipstoelen die diep zitten en heel veel zijdelingse steun bieden. Dit is het eerste punt waarop Ford een duidelijke keuze heeft durven maken, want wie te groot of te breed is past simpelweg niet in de auto. De gordels zijn niet verstelbaar en daarom zit niet iedereen even prettig in deze Fiesta. De grote sportstoelen gaan bovendien ten koste van de beenruimte achterin.
Weggedrag
De kuipstoelen dienen echter een doel: de Fiesta ST kan zulke enorme zijwaartse krachten ontwikkelen dat de diepe zit geen luxe maar bittere noodzaak is! Dat is te danken aan het (radicaal) aangepaste onderstel. Ten opzichte van de gewone Fiesta is de ST 15 mm verlaagd om tot een lager zwaartepunt te komen. De auto staat op speciaal voor de ST ontwikkelde Bridgestone Potenza banden.
Daarbij is de wielophanging veel stugger geworden. Op slecht wegdek of op verkeersdrempels deelt de Fiesta nu keiharde klappen uit. De passagiers zullen hier op zijn zachtst gezegd minder enthousiast over zijn. De bestuurder weet dat hier een subliem weggedrag tegenover staat.
De besturing is niet alleen directer geworden, de besturing reageert ook sneller op de commando's van de coureur. Een elektronisch sperdifferentieel verdeelt de aandrijfkrachten afhankelijk van de situatie over het linker- en rechtervoorwiel. In een bocht moet het buitenste wiel een grotere afstand afleggen dan het binnenste. Door het buitenste wiel meer kracht toe te dienen, wordt wringen in het stuur en uiteindelijk het verliezen van grip voorkomen.
Elektronica
Dit systeem heet bij Ford "Torque Vectoring Control" en is één van de weinige geavanceerde elektronische systemen die de Fiesta ST rijk is. Juist dat is kenmerkend voor deze auto: de concurrentie kiest steevast voor elektronische oplossingen, terwijl Ford bij voorkeur voor mechanische systemen kiest. Daarom geeft de Fiesta ST veel meer gevoel en heeft de bestuurder het gevoel een echte sportwagen te rijden.
Of de Fiesta ST daarmee ook sneller is, is sterk afhankelijk van de talenten van de bestuurder. Zo worden fouten (met name remmen in de bocht) veel zwaarder afgestraft dan bij andere kleine snelle auto's.
Omdat Ford voor een traditionele handgeschakelde versnellingsbak kiest, is er geen "Launch Control" beschikbaar en komt het wederom op het talent van de bestuurder aan.
In de tweede versnelling kan de 100 km/u net niet worden aangetikt, hetgeen ook de sprinttijd vanuit stilstand naar 100 km/u negatief beïnvloedt. De versnellingsbak (de enige zesbak in een Fiesta) is afkomstig van andere modellen van Ford; alleen de eindoverbrenging is aangepast voor de ST.
Motor
Ook de motor is te vinden in andere modellen van Ford. Het betreft een 1.6 liter turbomotor die goed is voor 182 pk / 240 Nm. Dat lijkt minder dan de concurrenten, maar dit heeft te maken met meetmethoden in Europa. Gedurende 20 seconden kan de krachtbron namelijk 200 pk leveren. In Europa duurt de meting echter langer en daarom komt het officiële vermogen uit op "slechts" 182 pk.
Veel belangrijker dan het vermogen op papier, is het karakter in de praktijk. Speciaal voor de Fiesta ST heeft Ford het karakter van de motor aangepast. De krachtbron reageert in de ST op z'n zachtst gezegd gretig op het gaspedaal en doet in de ST niets liever dan presteren. Dit is een auto waarmee het zelfs moeilijk is om langzaam te rijden!
Om de pret te vergroten staat de luchtinlaat in verbinding het met interieur, zodat het motorgeluid tijdens voluit accelereren extra wordt aangezet.
Remmen
Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, houdt de ST zo hevig in dat het lijkt alsof er geremd wordt. Uiteraard zijn de remmen aangepast op het potentieel van de auto. De Fiesta ST heeft rondom schijfremmen die al even vastberaden bijten als de motor. Het resultaat is een ongekende hoeveelheid brutaliteit en agressie, zoals het hoort bij een auto als deze!
Of dat allemaal voldoende is om op het circuit de snelste rondetijden neer te zetten blijft de vraag. De concurrentie zet niet alleen nóg sterkere motoren in, maar weet daar met een enorme hoeveelheid elektronica ook nóg betere prestaties uit te halen. Wanneer puur wordt gekeken naar het rijplezier, dan scoort de Fiesta ST zonder enige twijfel het beste van allemaal.
Conclusie
Recentelijk onderging de Ford Fiesta een ingrijpende facelift. Ook de sportieve ST is in het nieuw gestoken. In vergelijking met snelle hatchbacks van andere merken oogt de Ford Fiesta ST niet alleen sportiever, hij is het ook. Ford levert met de Fiesta ST geen halfbakken product dat comfortabel en sportief is: rijplezier staat steevast op de eerste plaats. Dat betekent dat de Fiesta ST keihard is geveerd en meer dan agressief op het gaspedaal reageert. En ja, dat kan soms heel vermoeiend zijn.
Daarbij kiest Ford waar mogelijk voor mechanische aanpassingen, niet voor elektronische. Daardoor heeft de bestuurder meer gevoel met de auto, maar wordt ook meer van de bestuurder gevraagd. Het resultaat is dat de Fiesta ST meer sportwagen-gevoel geeft dan alle andere snelle hatchbacks.
- Sublieme wegligging
- Heel veel rijplezier
- Uitstekende prestaties
- Beeldscherm navigatiesysteem onhandig klein
- Veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar