Forum Ford C-MAX (2003 - 2010)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Ford C-MAX 2,0 tdci: Wij hebben bijna probleemloos de afgelopen 6 jaar gereden met deze auto. Nu over de 2 ton! Voor mijn gevoel kan de motor nog makkelijk het dubbele aantal km aan. Pas na ca 75.000 begon de motor echt goed te lopen en ook het verbruik werd nog beter (nu 1 0p 18).
Reparatie gehad aan dynamo en verder brand al een tijdje het lampje airback (zie ook forum). Wel steeds trouw onderhoud laten doen bij Ford dealer.
Ervaring met Ford C-MAX 2.0 TDCI: Heb de auto inmiddels 10 maanden en heb er 55.000 km mee gereden. Grote beurt bij dealer (Ardea in Rotterdam) viel erg duur uit. Kort daarna problemen met ESP systeem (uitvallen) en slecht trekken van de auto. ESP probleem bleek kabelbreuk te zijn (bij de dealer nieuwe remschijven gemonteerd tijdens grote beurt, maar bewijs maar eens dat zij dat kabeltje gebroken hebben). Slecht trekken bleek kapotte torbodruksensor. Verder geen aparte kosten gehad, behalve 4 stalen velgen met winterbanden (wat was ik daar blij mee, de afgelopen winter!)
Ervaring met onderhoud: Na grote beurt, waarbij nieuwe remschijven gemonteerd moesten worden, bleek er een kabelbreuk in het ESP systeem te zitten. Voor vooortzetting van de Ford anti-corrosiegarantie moest er een inspectie gedaan worden, waarvoor ook nog eens 39,50 in rekening werd gebracht. Al met al een zeer hoge rekening en de volgende beurt gaat bij een fastfitter o.i.d gebeuren hoor!
Antwoord: 10 maanden en dan 55.000 km? Jeetje, daar doe ik 7 jaar over (is ook extreem). Woon je in die auto?
Ervaring met Ford C-MAX 2.0 TDCI: Bij aanschaf had de auto 140.000 km op de teller. Inmiddels ben ik 40.000 km verder en de laatste 2 maanden heb ik een irritante storing. Het ESP systeem valt steeds in storing, waaardoor ook de cruise control niet meer werkt.
Afgelopen week (31-3-2010) kwam daar ook nog eens bij dat het storingslampje van het motormanagementsysteem spontaan is gaan branden tijdens het rijden. Uitlezen door de Ford-dealer gaf niets bijzonders aan zeiden ze, behalve dat het systeem te weinig spanning zou hebben.
Aangezien de dealer, waar ik naar toe ben gegaan voor de grote beurt en APK in januari, pas op 16-4 een plaatsje vrij had om te kijken naar de problemen, ben ik maar naar een elektronika-specialist gegaan. Deze heeft meteen de accu, dynamo e.d. gecheckt en deze leveren allemaal voldoende spanning. Hij heeft me door verwezen naar een garage met degelijke uitlees-apparatuur ( BOSCH ) en deze kunnen me a.s. dinsdag (6-4-2010) al helpen om de storing te zoeken ...
Antwoord: Hoi Goldfire2000 ik heb het zelfde probleem de storing wordt gereset maar komt net zo snel weer terug (lampje brand). Soms gaat het lampje ook weer spontaan uit om dan weer vanzelf aan te springen. Ben nieuwsgierig of jij en oplossing hebt gevonden.
Gr. Marcel
Antwoord: Mijn probleem lijkt opgelost. Het blijkt de sensor van het gaspedaal te zijn geweest. Hij is schoongemaakt en de stekker is gesprayed met contactspray en het lijkt weg te blijven. Gr. Marcel
Antwoord: Heb het zelfde probleem met mijn Focus uit 2006, 2.0 tdci en wil ook graag weten wat dit inhoudt.
Ervaring met Ford C-MAX Titanium: Ik vind het jammer dat de kosten van 1 SD kaartje, voor het TravelPilot navigatiesysteem van Blauwpunkt, voor 1 land, net zo duur moet zijn als een nieuwe TOM-TOM, met 24 landen in Europa!
Antwoord: Ja daar heb je inderdaad een punt! Ik zou graag het SD-kaartje met navigatie voor West-Europa hebben, maar voor 249 euro koop je idd een compleet navigatiesysteem van een ander A-merk.
Antwoord: Idd is dat een zware tegenvaller bij Ford! Heb een 2.0 TDCI uit 2005 met DVD touchscreen navigatie gekocht. Toen ik bij de dealer een nieuwe DVD wilde gaan halen, kreeg ik ook te horen dat die DVD het lieve sommetje van 269 euro moest gaan kosten. Pffffff. Laat maar ff zitten!
Antwoord: Als je met MRE (hoofdwegen Europa) je doel wilt bereiken in het buitenland ben je mooi in de aap gelogeerd. Regelmatig wordt gemeld dat je buiten het gedigitaliseerde gebied bevind terwijl je op een snelweg (Autobahn) in het Ruhrgebied rijdt. Dat is zonde geld geweest. (gelukkig nog een portable die wel de snelwegen kende -Olympia Traveller met Navigon software 2009)
Ervaring met Ford C-MAX 2.0 TDCI: Krachtig en zuinig. De 2 liter turbo diesel doet z'n werk relatief stil en voelt krachtig aan (wat hij ook is). Bij normaal, vlot rijgedrag blijft het gebruik ook netjes.
De zes-bak doet zijn werk goed, schakelen gaat soepel.
Door de zesde versnelling rijd je wel snel te hard, maar dat heb je zelf in de hand.
Stoel armleuning en lendesteun zijn wel enigzins lam geworden in de loop van de tijd. Kleine kraakjes als je tegen de deurconsole drukt (deurconsole tegen de deur aandrukken).
Ervaring met verkoop: Gekocht bij Boks in Apeldoorn.
Snelle levering (binnen 2 dagen rijklaar!)
ongeveer 2 weken na de levering nam dealer zelfs nog contact op of alles nog naar wens was. Keurige service!
Ervaring met Ford C-MAX 1.6:
Ervaring met onderhoud: Kalmthout Lisse doet het goed. Alleen het jaarlijks verwisselen van de winterbanden mogen ze wel wat goedkoper doen.
Ervaring met Ford C-MAX 1.8 Limited: Tweede hands (begin 2010) is deze auto op dit moment duurder dan nieuw!
Ervaring met verkoop: Zoals altijd moet je ook hier vooral opletten wat *niet* verteld wordt.