Ford B-Max
Moderne architectuur
Vele merken bieden een compacte gezinsauto aan die desondanks volop ruimte biedt. Het recept is inmiddels beproefd: leg de daklijn wat hoger dan bij een gewone personenauto, plaats de wielen in de uiterste hoeken, leg de vloer zo laag mogelijk en zorg ervoor dat de mechanische delen geen interieurruimte innemen. Opklapbare en verschuifbare stoelen zorgen voor extra praktische mogelijkheden.
Toegankelijk
Maar... Ford gaat een stap verder: zorg ervoor dat de ruimte optimaal toegankelijk is. Een kinderzitje past immers makkelijk achterin de meeste auto's, maar het installeren of verwijderen kan lastig zijn omdat de deur in de weg zit. Iets grotere kinderen kunnen schade aanrichten als ze de deuren te enthousiast open gooien op een volle parkeerplaats. Tenslotte kan bij het laden van heel grote stukken bagage de achterklep net te klein zijn.

De oplossing bestaat uit een combinatie van scharnierende deuren voor en een schuifdeur achter ("Easy Access Door System" in marketingtaal). Het unieke van de B-Max is, dat er geen B-stijl (de balk tussen de voor- en achterdeur) is. De toegang is daarmee maximaal en zelfs breder dan de breedste achterklep. Nog een voordeel: het risico op vingers tussen de deur is een stuk kleiner geworden.
Om er voor te zorgen dat de B-Max even veilig is als een traditionele auto, is de B-stijl in de deuren verwerkt. Desondanks kunnen de voor- en achterdeur onafhankelijk van elkaar worden geopend en gesloten; ze vallen niet over elkaar heen. Het enige nadeel van de constructie van Ford is, dat de veiligheidsgordels, net als bij een cabriolet, in de voorstoelen zijn geïntegreerd. Dit geeft iets meer druk op de schouders en dat kan voor sommigen bezwaarlijk zijn.
Uitrusting
Ook de Ford B-Max is voorzien van alle gangbare ruimtebesparende voorzieningen. Het interieur is rijkelijk voorzien van bakjes en vakjes; letterlijk iedere loze ruimte in het interieur is benut als bergruimte. Alhoewel de B-Max iets kleiner is dan de directe concurrenten, is de ruimte op de achterbank opvallend goed. Helaas is het stuurwiel slechts enkele centimeters verstelbaar, waardoor niet iedere bestuurder een prettige zit kan vinden.
Zoals bij iedere Ford is het aantal knoppen op het dashboard bijna intimiderend. Toch is de B-Max duidelijk een stuk eenvoudiger dan bijvoorbeeld de C-Max. Op het moment van schrijven is de B-Max niet leverbaar met een navigatiesysteem. Daar wordt aan gewerkt.

Wel is de B-Max voorzien van vele mogelijkheden om muziek af te spelen van de mobiele telefoon. Zo kan een liedje worden afgespeeld door simpelweg de naam van de artiest of het album hardop uit te spreken. Ook telefoonnummers kunnen worden gekozen door ze hardop uit te spreken of door de naam van de contactpersoon te noemen. Heel bijzonder: dit werkt met zowel de iPhone als Android toestellen. Het geluid van het (optionele) door Sony verzorgde audiosysteem is rijk, maar nooit opdringerig of vermoeiend.
Een bijzondere veiligheidsvoorziening is "Emergency Assistance". Wanneer de airbags worden geactiveerd, wordt tegelijkertijd het landelijke noodnummer gebeld. De computer vertelt vervolgens waar de auto zich bevindt in de taal van het land waar de het ongeval heeft plaatsgevonden. Dit werkt zonder tussenkomst van Ford en is daarom gratis. "Emergency Assistance" werkt in alle landen, behalve in Nederland omdat 112 naar verluid geen computer-gegenereerde boodschappen accepteert.

Rijeigenschappen
Als het om rijeigenschappen gaat, heeft Ford een eer hoog te houden. Immers, bijna alle modellen van Ford hebben de beste wegligging in hun klasse en dat is dé reden om voor het merk te kiezen. Een MPV (Multi Purpose Vehicle), zoals de B-Max, is echter hoger dan de gemiddelde auto en dat heeft een negatieve invloed op het weggedrag.
De B-Max bedient zich daarom van dezelfde ondersteltechniek als de duurdere modellen. Het gevoel in het stuurwiel is van uitzonderlijke kwaliteit voor een auto als deze. Dat geeft niet alleen meer rijplezier, maar ook extra veiligheid. Ter illustratie: de B-Max is getest in Duitsland waar een vrachtwagen naar links kwam terwijl de B-Max met 170 km/u naderde. Ook bij deze snelheid wisselde de B-Max zonder enig probleem van rijstrook. Met menig andere MPV was een uitwijkmanoeuvre op deze snelheid op z'n minst een hele uitdaging geweest.
Dit alles gaat echter niet ten koste van het comfort. Ook op slecht wegdek biedt de B-Max bovengemiddeld goed comfort. Daarom zullen kinderen die snel misselijk worden de B-Max des te meer waarderen!

Diesel
De B-Max wordt leverbaar met drie benzine en één dieselmotor. De dieselmotor meet 1.6 liter en levert 95 pk / 215 Nm. Dat is precies voldoende om mee te komen met het overige verkeer, maar niet veel meer dan dat. Daar staat tegenover dat de zelfontbrander zijn werk in alle rust doet en mede daarom ook niet uitnodigt tot hard rijden. De B-Max diesel heeft geen zes, maar slechts vijf versnellingen. De versnellingsbakverhoudingen zijn echter zo gekozen dat de zesde versnelling voor het gevoel nooit ontbreekt.

Ford stelt dat de "1.6 TDCi" 4.0 liter per 100 km verbruikt, maar ook bij kalm rijden is dat nauwelijk te realiseren. De gehele testrit, inclusief snelle Autobahn-kilometers, kostte 5.4 liter per 100 km.
Benzine
De echte aanrader is een 1.0 liter, driecilinder benzinemotor. Dat klinkt als een krachtbron die thuishoort in een piepklein stadsautootje. Ford heeft dit concept echter zo verfijnd, dat deze motor even krachtig is als een vergelijkbare 1.5 liter motor met de gebruikelijke vier cilinders. Zowel de kenmerkende trilling als het roffelende geluid van de driecilinder worden effectief onderdrukt. Wie niet beter weet, denkt met een heel gewone motor te rijden.
Alleen het verbruik zou nog steeds dat van een kleine motor zijn. Helaas kwam dit in de praktijk niet tot uiting. Ford claimt een gemiddeld verbruik van 4.9 liter per 100 km, maar 6.4 liter was het best haalbare (50/50 snelweg en stadsverkeer).
Daar staat echter tegenover dat de kleine motor al bij een laag toerental bijzonder sterk is. Daardoor hoeft zelden het uiterste te worden gevraagd en is het makkelijker om zuinig te rijden. Bovendien heeft de "1.0 EcoBoost" nog steeds de levendigheid van een kleine motor en dat zorgt voor meer rijplezier.

Conclusie
Ford introduceert de B-Max: een compacte MPV die zich onderscheidt met een bijzondere opzet. De B-Max is een fractie kleiner dan de directe concurrenten. Daardoor is de auto beter handelbaar in druk verkeer en gemakkelijker te parkeren. Toch biedt de B-Max meer ruimte en is die ruimte dankzij slimme deuren (voor scharnierend, achter een schuifdeur en geen B-stijl) gemakkelijker te bereiken.
De dieselmotor voldoet, maar is niet beter of slechter dan die van de concurrentie. De 1.0 liter driecilinder benzinemotor is juist een aanrader. Alhoewel in de praktijk niet zo zuinig als in de folder wordt beloofd, is de "B-Max 1.0 EcoBoost" wel zuiniger dan de meeste tegenstrevers. De prestaties zijn echter minstens zo goed.
Het allerbelangrijkste voordeel van de B-Max is dat het een Ford is. Net als de andere modellen van Ford is ook dit de best sturende auto in zijn segment. Het weggedrag is uitstekend voor een auto als deze en dat komt zowel het comfort als de veiligheid ten goede.
- Ruim en praktisch
- Sublieme wegligging
- Nette prestaties, beschaafd verbruik
- Forse prijs
- Stuurwiel onvoldoende verstelbaar
- Openen/sluiten achterklep vraagt veel spierkracht