Fiat Scudo (2007 - 2013)
Als het een beetje meer moet zijn
De Fiat Scudo is leverbaar met open laadbak, dubbele cabine en verhoogd dak. Prachtig allemaal, maar niet waar de gewone man op zit te wachten. De "Scudo Panorama" is echter wel bedoeld voor privé gebruik.
Panorama
"Panorama" wijst niet op een groot glazen dak, maar op de opstelling van de stoelen. Voorin passen, afhankelijk van de uitvoering, twee of drie personen. Standaard wordt de Scudo Panorama geleverd met twee gewone voorstoelen. In plaats daarvan kan ook worden gekozen voor een normale bestuurdersstoel en daarnaast een bankje voor twee personen.
Schuifdeuren aan weerszijden bieden toegang tot de eerste achterbank, waar drie personen royaal zitten. Deze achterbank staat 70 mm hoger dan de voorstoelen. Door een van de buitenste zitplaatsen weg te klappen, is de tweede achterbank bereikbaar. Ook hier is ruimte voor drie personen. Deze tweede achterbank staat 100 mm hoger dan de voorstoelen. Zo ontstaat een tribune opstelling waardoor het zicht naar voren wordt verbeterd en het gevoel van vrijheid wordt vergroot; "Panorama" noemt Fiat dat.
Meer dan een MPV
Belangrijker dan de mooie naam is dat de "Scudo Panorama" merkbaar meer ruimte biedt dan een gewone MPV. In een MPV passen in de regel alleen kinderen op de achterste zitplaatsen. In de Scudo zitten ook volwassenen prima op de tweede achterbank.
Een ander verschil met een MPV is de bagageruimte. In de bagageruimte van menig zevenzitter past bij maximale stoelbezetting nog geen boodschappentas. Standaard is de bagageruimte van de Scudo Panorama redelijk, maar de bagage van negen personen past niet achterin. Daarom is ook een uitvoering met verlengde wielbasis leverbaar. De extra ruimte van die variant komt geheel ten goede aan de bagageruimte. Dan past ook nog eens de bagage van negen personen achterin. De enorme achterklep en de lage tildrempel maken in- en uitladen eenvoudig.

Net als een MPV
Net als een MPV is de Scudo Panorama rijkelijk voorzien van bakjes, vakjes en andere handigheden. In die laatste categorie valt bijvoorbeeld de extra binnenspiegel om kinderen achterin in de gaten te houden. Boven de voorruit zijn twee kastjes te vinden. Zoals in een vliegtuig zijn boven iedere zitplaats een leeslampje en een regelbaar luchtrooster te vinden. Helaas is de Scudo achterin niet voorzien van airbags, zelfs niet optioneel. Ook een geluidssignaal voor "gordel vergeten" achterin ontbreekt jammerlijk.
De uitrusting en afwerking zijn vergelijkbaar met die van een gewone MPV. Een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, elektrisch bedienbare zijruiten en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening zijn standaard. Op de optielijst staan parkeerhulp (geen overbodige luxe), Bluetooth telefoonkoppeling en een navigatiesysteem.

Eerste kennismaking
Rijden met de Scudo Panorama vraagt enige gewenning. De eerste kilometers geeft de auto absoluut niet het gevoel te rijden met een gewone MPV. Laat staan dat de Scudo zou rijden als een personenauto, zoals Fiat belooft. Instappen vereist een bescheiden klim. De zitpositie is die van een busje en de Scudo voelt intimiderend groot. Schakelen gaat te licht en volkomen gevoelloos. Door de hoge zit en het zachte onderstel lijkt de auto enorm over te hellen in de bochten.
In positief opzicht vallen de prima prestaties en enorme souplesse van de 136 pk sterke dieselmotor op. Ook remmen doet de Scudo prima.
Tweede kennismaking
Na enige uren sturen, geeft de Scudo steeds meer vertrouwen. De zeer hoge zit geeft nu vooral zeer goed overzicht over het verkeer. De wegligging blijkt prima te zijn, alleen een hoge auto als deze (bijna 2 meter!) reageert heviger. Dankzij de optionele luchtvering blijft de wegligging ook met negen personen aan boord veilig en voorspelbaar.
Tijdens de laatste rit laat de Scudo zich even behendig als een MPV door smalle straatjes sturen. Op de snelweg bewijst de sterke dieselmotor zich opnieuw door met zeer hoge snelheid het negenkoppige gezelschap tijdig op de plaats van bestemming af te leveren. De lichte bediening is uiteindelijk vooral comfortabel, waardoor deze gigant zich uiterst eenvoudig laat rijden.
Conclusie
Is de Fiat Scudo Panorama een goed alternatief als alle andere auto's te klein zijn? Ja, maar de medaille heeft twee kanten. De Scudo rijdt, na de nodige gewenning, inderdaad als een MPV. Ook de uitrusting en afwerking zijn vergelijkbaar met die van een MPV.
Wie echter geen busje voor prive-gebruik nodig heeft, zal niet snel voor de Scudo kiezen. Het forse gewicht betekent een stevig verbruik en een vorstelijke wegenbelasting. De enorme omvang en vooral de hoogte betekenen dat menig parkeervak of parkeergarage ontoereikend is.
Wie de ruimte nodig heeft, heeft aan de Scudo Panorama een uiterst praktische auto. Deze grootse Fiat biedt ruimte aan negen personen en hun bagage. Het enige dat niet groot is aan de Scudo is de prijs, want die is in vergelijking met een MPV heel bescheiden.
- Zeer ruim
- Scherpe prijs
- Rijdt als een MPV
- Geen airbags achterin