Fiat Grande Punto
Grootheidswaanzin?
Op veler, veler, veler verzoek dan toch eindelijk een test van de Fiat Grande Punto. Vanaf het moment dat Fiat Italië de eerste foto's van deze fraaie hatchback vrijgaf, regende het verzoekjes om een test. Helaas kon daar destijds niet aan worden voldaan, maar om het goed te maken volgt nu een test van de nieuwste en spannendste uitvoering. De testauto is voorzien van Fiat's "Blue & Me" systeem en de hagelnieuwe "Starjet" motor.
Uiterlijk
Ongeacht de uitvoering zorgt het uiterlijk voor de grootste aantrekkingskracht. Vanaf de onthulling viel de Grande Punto bij iedereen in de smaak. Dit ontwerp was een enorme stap vooruit voor Fiat en meteen werd duidelijk dat de Grande Punto de redding zou kunnen brengen die het merk zo hard nodig had. De Grande Punto is geen mooi aangeklede versie van de auto die nu bekend is als "Punto Classic", maar een compleet nieuw ontworpen Punto.
Het interieur is al even fraai verzorgd als het exterieur. Het dashboard straalt uit dat de Grande Punto een bijzondere auto is, zonder onpraktisch of onnodig duur te zijn. Het interieur is opgebouwd uit vloeiende lijnen afgewisseld met strakke panelen waarop de nodige knoppen en displays zijn ondergebracht. Alhoewel alles zwart en grijs is, heeft Fiat gebruik gemaakt van verschillende materialen en texturen waardoor het interieur allerminst saai is. De afwerking van de gehele auto is smetteloos; de tijd zal leren of deze Italiaan ook degelijk is.
De sportstoelen van de hier gereden "Sport"-uitvoering zitten al even goed als ze er uitzien. En ... de Grande Punto is van binnen zo groot als de naam belooft! Met de voorstoel in de achterste stand, kunnen zelfs lange chauffeurs niet bij het (in hoek en afstand verstelbare) stuurwiel en/of de pedalen. De hoofd- en beenruimte voorin zijn dus "grande". De ruimte op de achterbank is voldoende, maar door de aflopende daklijn is de hoofdruimte hier iets minder.
Ondanks de royale ruimte in de cabine, biedt de Grande Punto ook volop bagageruimte. Dat is vooral te danken aan de lengte van de auto. De Grande Punto meet iets meer dan vier meter en dat is enkele decimeters meer dan gemiddeld.
Blue en wie?
Naast de vormgeving scoort de Grande Punto met de prijs, want die is gezien de standaarduitrusting zeer scherp. Vanaf de basisversie is de auto opmerkelijk compleet, zowel op het gebied van luxe als veiligheid. Daaronder zijn diverse voorzieningen die zeldzaam zijn in dit segment.
De testauto doet zelfs niet onder voor de gemiddelde luxe zakenauto met een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, verwarmbare buitenspiegels, een uitgebreide boordcomputer (met persoonlijke instellingen), radio/cd-speler (met subwoofer), cruise-control, een carkit voor de mobiele telefoon en een aansluiting voor een MP3-speler.
Deze laatste twee maken deel uit van het optionele "Blue & Me" systeem dat Fiat heeft ontwikkeld in samenwerking met Microsoft. "Blue & Me" integreert de MP3-speler en mobiele telefoon van de bestuurder met de elektronica van de auto. Beide apparaten zijn zowel met gesproken commando's als met knoppen op het stuurwiel te bedienen, hoewel de computerpurist niet al te gelukkig zal zijn met een Microsoft-logo op het stuur.
Via de USB-aansluiting in het dashboardkastje kan een MP3-speler of USB-geheugenstick worden aangesloten. De tracknamen verschijnen vervolgens keurig op het display tussen de toerenteller en de snelheidsmeter. De mobiele telefoon wordt gekoppeld met Bluetooth. In dit geval beperkt de bediening zich niet alleen tot gesproken commando's, maar kan "Blue & Me" ook SMS-berichten uitspreken. Gezien de prijs, de functionaliteit en de beloofde uitbreidingen in de toekomst is "Blue & Me" een aanrader.
Starjet
Het veelbelovende uiterlijk wordt waargemaakt met prima rijeigenschappen. Tenminste, tot op zekere hoogte. De testauto is voorzien van de pas geïntroduceerde "Starjet" motor die drie bestaande technieken voor het eerst samenbrengt in één motor: dubbele inlaatkanalen, variabele kleptiming en uitlaatgasrecirculatie. Dat klinkt indrukwekkend, maar is het in de praktijk niet.
De motor is stil en vooral soepel, zodat ongeacht het toerental voldoende kracht voor handen is. Daarom kon de 1.4 16v variant worden voorzien van een zesversnellingbak waarmee op de snelweg bij lage toeren extreem zuinig kan worden gereden. Zelfs bij 80 km/u in de zesde versnelling stribbelt de mechaniek niet tegen. Het acceleratievermogen is dan echter nihil. Om te presteren moet de krachtbron veel toeren maken en loopt het verbruik sterk op. Ook dan blijven de prestaties matig, maar omdat de motor gretig toeren maakt lijkt het alsof de auto tot heel wat in staat is.
Spelen
Met een kalme rijstijl is de Grande Punto een goede, maar weinig opmerkelijke auto. Dan onderscheidt deze Fiat zich alleen met de "City"-stuurbekrachting. Met een druk op de knop wordt de besturing extreem licht en kan de auto letterlijk met de pink worden geparkeerd. Pas daarbij wel op voor overmatige bandenslijtage, want de verleiding is groot te sturen zonder te rijden.
Met een sportieve rijstijl komt de Grande Punto tot leven. Dan behoort deze Italiaan tot het selecte clubje auto's dat compleet van karakter verandert en heel veel rijplezier biedt. De Grande Punto in "Sport"-uitvoering reageert alert op iedere beweging van het prettig in de hand liggende sportstuur en is zeer exact in de bocht te plaatsen. Het onderstel biedt een geslaagde combinatie van comfort en communicatie. De auto is nooit vermoeiend, maar toch is duidelijk waar de grenzen liggen. De Grande Punto wil altijd spelen en dankzij de diverse elektronische vangnetten kan zonder gevaar steeds aan die verleiding worden toegegeven.
Conclusie
Fiat lijdt met de Grande Punto niet aan grootheidswaanzin. Het succes van deze grootse Punto is gebaseerd op meer dan alleen een aantrekkelijk uiterlijk. De enige echte nadelen zijn een matig presterende motor en dito remmen. Daar staan louter voordelen tegenover. De Grande Punto is een fijn sturende auto die compleet is uitgerust, moderne techniek aan boord heeft, meer rijplezier biedt dan menig concurrent en zeer scherp is geprijsd. Kortom: de Grande Punto is terecht een "grande" succes.
- Scherpe prijs
- Geslaagde vormgeving
- Uitstekend weggedrag
- Matige prestaties
- Forse afschrijving
- Boordcomputer geeft onbetrouwbare waarden