Fiat 500L
Een nieuw geluid
"Een goed begin is het halve werk", moeten ze bij Fiat gedacht hebben. De nieuwe Fiat 500 heeft dankzij het uiterlijk, de rijeigenschappen, de uitrusting en de prestaties een prima reputatie opgebouwd. Door die naam en die ontwerpstijl opnieuw te gebruiken heeft de "500L" meteen een voorsprong.
De 500L is een MPV (Multi Purpose Vehicle), maar dan getekend in de sympantieke stijl van de klassieke Fiat 500. De 500L is in alle richtingen gegroeid en door het toevoegen van twee extra deuren zijn alle verhoudingen anders. Bovendien heeft de 500L meer glas en minder metaal, ook dat zorgt voor een heel andere aanblik.
Alleen recht van voren gezien is de gelijkenis met de 500 duidelijk. De 500L is als een fotomodel op leeftijd: alleen het gezicht toont nog de schoonheid van weleer, alle andere vormen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Ruimte
Gelukkig dient het vreemdsoortige ontwerp een doel: het creëren van ruimte, heel veel ruimte. Dat begint wederom met het gevoel: dankzij het grote glasoppervlak geeft de 500L een opmerkelijk gevoel van vrijheid. Het grote, optionele panoramadak versterkt dat nog eens. Bovendien is de 500L dankzij het vele glas (en de grote buitenspiegels!) makkelijk te overzien.
De hoofd- en beenruimte voorin is uitstekend. Daarbij is ook de bewegingsruimte rondom de voorstoelen goed en dat voorkomt dat de bestuurder en bijrijder schouder-aan-schouder zitten. Ook niet onbelangrijk: de stevige stoelen met goede ondersteuning voor de onderrug zitten voortreffelijk. Mede dankzij de hoge instap is de 500L zeer geschikt voor mensen met rugklachten.
Hét sterkste punt van de 500L is de ruimte op de achterbank. Terwijl de achterbank van de driedeurs 500 net voldoende ruimte biedt aan kinderen en tieners, zitten zelfs lange volwassenen royaal achterin de 500L. "Vliegtuigtafeltjes" zorgen voor extra comfort achterin.
De bagageruimte is niet vergeten: ook hier is de ruimte fors. De laadvloer kan op twee hoogtes worden geplaatst, zodat twee compartimenten boven elkaar onstaan. Standaard meet de kofferruimte 343 liter, door de achterbank op te klappen neemt dit toe tot 1.310 liter. Dit is vergelijkbaar met de ruimte van traditioneel vormgegeven MPV's zoals de Kia Venga, Opel Meriva of Renault (Grand) Modus.
TwinAir
De titel "Een nieuw geluid" wijst niet alleen op de eigenzinnige vormgeving van de 500L. Wie kiest voor de tweecilinder benzinemotor, hoort letterlijk een nieuw geluid. Als enige biedt Fiat namelijk een tweecilinder motor aan, genaamd "TwinAir".
Het idee hierachter is dat een tweecilinder motor minder bewegende delen heeft en daarom efficiënter (minder wrijving), lichter, eenvoudiger (dus betrouwbaarder) en voordeliger is dan een conventionele motor met vier cilinders. De motorinhoud van de TwinAir bedraagt slechts 875 cc, grofweg de helft van de inhoud van een traditionele krachtbron. Dankzij een turbo is de TwinAir echter goed voor 105 pk / 145 Nm en dat is een keurige waarde.
De TwinAir motor laat een roffelend geluid horen, waardoor de 500L klinkt als een brommobiel. Het geluid is echter veel dieper en daarom werd de testauto regelmatig nagekeken door fietsers en voetgangers. Binnenin de auto is het geluid beperkt dankzij de toepassing van dubbele balansassen en extra geluidsisolatie.
Verbruik
Het rijden met de TwinAir motor vraagt enige gewenning. De krachtbron is namelijk bij lage toeren al zeer sterk en daarom kan veel eerder worden geschakeld dan gebruikelijk. Echter: bij lage toeren is de motor weliswaar rustig en zuinig, maar de trekkracht is uiterst gering. Daarom is de verleiding groot in een lagere versnelling te rijden dan nodig is en daardoor loopt het verbruik al snel op. De prestaties zijn dan ruim voldoende.
Om de bestuurder te helpen zuinig te rijden is "eco:Drive" in het leven geroepen. De boordcomputer analyseert het schakelen, remmen en gasgeven. Op ieder onderdeel worden punten toegekend en waar nodig geeft het systeem advies.
De 500L TwinAir verbleef een week bij de redactie. Gemiddeld werd over alle ritten een eco-score van 86% behaald. Een zuinigheidsrit leverde zelfs een score van 99% op. Desondanks bedroeg het gemiddelde verbruik 1 op 16.7. Dat is veel hoger dan de 1 op 21.3 die Fiat belooft! In de praktijk is de TwinAir daarmee niet zuiniger dan concurrerende modellen met gewone motoren.
Nog een punt van kritiek: de 500L schakelt matig. Het is nauwelijks voelbaar wanneer de versnellingshendel in een bepaalde versnelling valt, waardoor de bestuurder onzeker is of de juiste versnelling is gekozen.
De remmen verdienen juist een grote pluim. Het rempedaal reageert meer dan gretig en de 500L is desgewenst te stoppen alsof er een anker wordt uitgegooid. Een veilig gevoel!
Rijeigenschappen
In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is de 500L geen verlengde 500. Fiat heeft een geheel nieuw platform voor de 500L ontwikkeld. De 500L is minder speels en geeft in plaats daarvan een veel meer volwassen gevoel. Deze grotere 500 voelt zich daarom ook beter thuis op lange afstanden.
Het hoge koetswerk helt iets over in snelgenomen bochten. De grip en het gevoel in het stuurwiel zijn echter prima. Daarom zijn de genen van de originele 500 ook in deze extra ruime 500L herkenbaar.
Conclusie
Precies vijf jaar na de driedeurs 500 introduceert Fiat nu de vijfdeurs 500L. Deze extra grote 500 is in dezelfde stijl getekend, maar is in feite een volbloed MPV. De binnenruimte is uitmuntend, niet alleen voorin maar ook achterin.
De 500L is minder speels dan de traditionele Fiat 500, maar heeft eveneens een prima wegligging. De TwinAir benzinemotor presteert voldoende, maar is in de praktijk niet zo zuinig als de folder wil doen geloven. De beste keuze is daarom de MultiJet dieselmotor, waarmee de 500L niet alleen anders dan anders is maar op vele punten ook beter.
- Bijzonder ruim
- Prima weggedrag
- Niet zo zuinig als beloofd
- Weinig gevoel bij schakelen
- Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter