Dodge Challenger
Dodge Challenger wel in productie, niet naar Europa
De nieuwe musclecar van Dodge heet voluit Challenger SRT8. Dat betekent dat hij is ontworpen door de specialisten van "Street and Racing Technology". Om te beginnen heeft de achterwielaangedreven coupé de 6.1-liter HEMI V8 met 425 pk onder de lange, bijna wulpse kap waar twee luchtinlaten voor de motor zich bevinden. De (ongeblazen) 6.1 HEMI heeft een specifiek vermogen van zo'n 70 pk per liter. Dan sprint de Challenger, die standaard is voorzien van een vijftraps automaat met elektronisch geregelde koppelomvormer, binnen zes seconden van 0-100.
17: dat is de tijd in seconden die nodig is om met de Challenger te accelereren van 0-100 en vervolgens weer af te remmen tot stilstand. De 0-100 komt op het conto van de HEMI en het afremmen wordt verzorgd door een speciaal door Brembo ontwikkeld remsysteem. Dat betekent: 360 mm geventileerde schijven vóór en eveneens geventileerde schijven (350 mm) achter. De vijfspaaks 20-inch lichtmetalen wielen bieden een vrijwel onbelemmerd zicht op het remsysteem en daarbij springen de roodgelakte remklauwen direct in het oog.
De Challenger is korter en lager dan de Charger. Daardoor ligt het zwaartepunt lager en dat alleen al zorgt voor een scherper weggedrag. De Challenger heeft zowel vóór als achter een multilink wielophanging. SRT was verantwoordelijk voor de afstemming van vering en demping. En dus ligt ook hier de nadruk op sportiviteit. Ook het standaard ESP is afgestemd op sportief gebruik.
Het interieur van de vijfzits Challenger is grotendeels in zwart uitgevoerd, ook hier diende de originele Challenger als inspiratiebron. De sportstoelen zijn met leer bekleed en afgewerkt met oranje accenten. Het dasboard is speciaal voor dit model ontworpen. Ook hierin komt de hand van SRT tot uiting. Het naar persoonlijke voorkeur instelbare display kan bijvoorbeeld essentiële informatie als de meest recente 0-100/100-0-tijd, of de G-krachten weergeven. Elke Challenger wordt afgeleverd met een 322 Watt audiosysteem en plaquette met unieke Limited Edition-nummering.
Dodge kiest in Europa en Nederland voor een andere koers dan in Amerika. Hier concentreert het zich op compactere modellen en dus komt de Challenger niet naar Europa.
