Forum Dacia Lodgy
Reacties van eigenaren
Antwoord: Inmiddels al weer zo'n 10 maanden gereden in de Lodgy, met een maandgemiddelde van 1.000 km. Belangrijkste toegevoegde ervaringsgegevens zijn de volgende:
Het lage gemiddelde verbruik en het kraakvrije autorijden. Ongeveer een derde van de kilometers is afgelegd op de snelweg, de rest secondaire wegen en bebouwde kom, waarbij vele 5 minuten ritjes naar de nabijgelegen golfbaan.
In de lange koude wintertijd met de kachel en de warme zomer met de airco aan is het totaal gemiddelde verbruik over de hele periode uitgekomen op 6.7 per 100 km of 14.9 km per liter: dit is exact hetzelfde als onlangs is geconstateerd bij een tussentijdse duurtest in een landelijk autoblad. De boordcomputer blijkt dit trouwens ook zelf correct weer te geven.
Ten opzichte van mijn jarenlange ervaringen met Franse auto's zoals Citroen BX en Renault Scenic is het ontbreken van rammeltjes en kraakjes een tweede opvallend gegeven.
Het gebruiksgemak voor golfers mag apart vermeld worden: niet alleen gaan van twee personen de trolleys en tassen zonder tildrempel moeiteloos mee zonder verbouwing: ook het verwisselen van de schoenen kan comfortabel en droog zittend onder de achterklep. Dat praktische comfort is toch wel heel zeldzaam op de parkeerplaats.
Ervaring met Dacia Lodgy Laureate TCE 115: Auto rijdt soepel, prettige vering, heel veel ruimte, 7 stoelen waar volwassenen goed op kunnen zitten. Door turbo goede trekkracht. Relatief stil.
Alleen bestuurderstoel is wat harder dan ik gewend was. Balletjeszitting van 20 euro heft dat helemaal op.
Ervaring met Dacia Lodgy Prestige Dci 110: Heel goed rijdende auto, weinig zijwind gevoelig. Fijne besturing en wegligging. Comfortabele vering. Voldoende motorvermogen en met dCi 110 toch een laag verbruik mogelijk (nu 1:21.4) met normale rijstijl. Geen rammels, piepjes of krakende geluiden te horen.
Ervaring met Dacia Lodgy Tce115 Laureate 7P: Parkeersensoren af fabriek dienen aangepast te worden indien trekhaak gemonteerd gaat worden: blokkeren van middelste sensor. Dit is door garage uit te voeren.
Ervaring met Dacia Lodgy TCE Prestige 5p: Na in 14 jaar voor werk (stage-bezoeken) en prive ruim 220.000 tevreden kilometers gemaakt te hebben met een Renault Scenic (1600 motor) was deze toch echt aan vervanging toe. De keuze was heel lang lastig en ook daarom wel wat uitgesteld. Het multifunctionele interieur van de Scenic was enorm handig voor vervoer van grote dingen en met kinderen en kleinkinderen in de buurt dan ook regelmatig benut. We wilden het liefst een auto ook geschikt voor langere afstand, met handige ruimte zoals voornoemd en graag ook drempelloze laadvloer( 60 plussers).
Meerdere automodellen waren al nader bekeken tot de komst van de Dacia Lodgy in autorubrieken werd aangekondigd. Tests ervan waren lang voor de feitelijke verkoop beschikbaar en die gaven voldoende motivatie voor een proefrit. Al was in augustus 2012 alleen de dieselvariant beschikbaar, die proefrit overtuigde zodanig, dat toen meteen de koop gesloten is voor de meest complete benzineversie.